نخستين هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين دانشجويان ايراني ساخته شد
#1
[color="#0000ff"][b]


هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با موفقيت در محل اين دانشگاه آزمايش شد.


به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا، استفاده از هواپيماهاي خورشيدي بدون سرنشين به عنوان يك فناوري جديد مورد توجه مراكز پژوهشي خارجي قرار دارد. اين هواپيماها خصوصا در زمان بلاياي طبيعي همچون زلزله و سيل كه نياز به حضور سريع در محل براي امداد رساني به حادثه*ديدگان است، جايگزين مناسبي براي اعزام بالگرد و گروه هاي انساني تجسس و تحقيق است كه با مخاطرات و محدوديتهاي متعددي مواجهند.

گروهي از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به تازگي موفق به ساخت يك هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين شدند كه به گفته مجريان طرح، اين هواپيما نخستين هواپيماي بدون سرنشين خورشيدي ساخته شده در سطح دانشگاه هاي كشور است.

پيام خلج، مدير اجرايي طرح ساخت هواپيماي بدون سرنشين «آريا فونيكس» در خصوص ويژگي*هاي اين هواپيما گفت: هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين داراي بالهايي به طول دو متر، بدنه اي به عرض 140 سانتي متر و يك كيلو و 411 گرم وزن است. دور موتور هواپيما 14 هزار دور در دقيقه با قدرت هزار وات است و سلول هاي خورشيدي با راندمان بسيار بالا در اين هواپيما به كار رفته كه در كشور منحصر به فرد است.

وي گفت: اين هواپيما از قابليت پرواز در ارتفاع 500 متري و بعد پروازي 7 كيلومتر برخوردار است. داشتن پايداري و تعادل بالا و قابليت پرواز در شب به دليل وجود باترهاي قابل شارژ از جمله قابليت هاي ويژه اين هواپيما است. داشتن بدنه تركيبي از جنس چوب ، كربن و فوم از ديگر ويژگي هاي آن است كه وجود كربن و فوم به ما وزن پايين و مقاومت خيلي بالايي براي استحكام هواپيما مي دهد.

وي در خصوص انگيزه و هدف اعضاي تيم از ساخت چنين هواپيمايي گفت: ايده اوليه ساخت اين هواپيما يك سال و چهار ماه پيش به ذهنمان خطور كرد. در آن موقع به همراه دوستم پوريا نجفي در كلاس درس يكي از استادان درس ترموديناميك ايده اوليه ساخت چنين هواپيمايي به ذهن مان رسيد و اين ايده را با مسوولان دانشگاه مطرح كرديم. بعد از پيگيري پيشنهادمان با اين طرح موافقت شد. سپس اتاقي در دانشكده صنايع و مكانيك در اختيارمان قرار دادند كه جا دارد از مدير مراكز تحقيقاتي دانشگاه به دليل حمايت هايشان تشكر كنيم. بعد از مدتي كه كاميپوتر و وسايل اداري مان فراهم شد استارت اوليه كارمان كه همان طراحي اوليه ساخت هواپيما بود، صورت گرفت. از اين مرحله دوستان ديگري به گروه ملحق شده و رسماً كارمان آغاز شد.

وي گفت: هواپيماي خورشيدي كاربردهاي فراواني در زمينه*هايي همچون امدادرساني، مسائل كنترل ترافيك و ماهواره هاي كوتاه برد دارد. در زمينه امداد رساني در حوادثي همچون زلزله اي كه چند سال پيش در بم اتفاق افتاد تا چند ساعت اوليه پس از زلزله نمي*توان برداشت صحيحي از عمق فاجعه داشت كه با وجود وسايل پرنده همچون بالگرد مي*توان اين مشكل را برطرف كرد. البته استفاده از بالگرد به دليل مصرف بالاي انرژي، حضور و درگير شدن نيروي انساني، وقت و انرژي براي هماهنگي پرواز باعث مي شود كه روند امداد رساني با تاخير صورت گيرد ولي با استفاده از هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين كه يكي از مزايايش قيمت تمام شده بسيار پايين تر از بالگرد است از صرف هزينه هاي گزاف جلوگيري مي*شود. در ضمن با استفاده از هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين از رخدادهايي كه ممكن است براي خلبانان بالگرد پيش بيايد جلوگيري مي شود.

خلج گفت: در اين هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين با وجود يك موقعيت ياب (gps) و با يك دوربين حرارتي نصب شده بر روي آن مي توان يك ديد كلي نسبت به عمق فاجعه و افراد زيرآوار به دست آورد.

وي تصريح كرد: در فاز دوم طرح با تكميل هواپيما به طوري كه قادر به پرواز بدون شارژ اوليه باشد در مسابقات هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين كه در سال 2012 به ميزباني دانشگاه لويزويل آمريكا برگزار مي*شود، حضور پيدا مي كنيم.

اعضاي تيم هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين دانشگاه آزاد اسلامي قزوين (آريا فونيكس) را پيام خلج، پوريا نجفي، علي پور حسين، مهدي بتويي، مرتضي صابر دانشجويان رشته مكانيك و پارسا ملك پور و مرضيه كردگاري دانشجويان رشته الكترونيك تشكيل مي دهند.
[/b][/color]
[attach=config]1139[/attach]

منبع: ايسنا


فایل‌های پیوست
.jpg   85_62_44_11-11-22-14175513.jpg (اندازه 27.79 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان