اخبار زحل
#1
تو این تاپیک اخبار مربوط به سیاره زحل و اقمار اون و اطلاعات بدست اومده از مدارگرد های اون نوشته میشه.
پاسخ
#2
جزئيات دقيق تر اسرار قمر يخي زحل
تصاوير جديد ناسا از يكي از قمرهاي يخي سياره زحل به ارائه جزئيات دقيقي از طرحهاي روي آن پرداخته كه واضح*ترين تصاوير به دست آمده تا كنون از اين منطقه هستند.

اين تصاوير كه توسط ابزار رادار كروي «كاسيني» ثبت شده، به نمايش شيارهايي در سطوح بخش قطب جنوب قمر «انسلادوس» از جمله بافت*هاي غيرمنتظره در يخ اين قمر پرداخته*اند.

البته اين تصاوير شامل طرح*هاي راه*راه ببري مشهور «انسلادوس» نيست. اين طرحها در حقيقت شكافهاي عظيم روي سطح اين قمر يخ*زده هستند كه ذرات يخ و بخار از خود پرتاب مي*كنند.

محققان به دقت به بررسي منطقه*اي از قمر «انسلادوس» پرداختند كه از طرحهاي سطحي خشن برخوردار بوده و در تصاوير رادار «كاسيني» به روشني مي*درخشند. اين منطقه در عرض 63 درجه جنوبي و طول 51 درجه غربي قرار گرفته است.

«استيو وال»، معاون تيم رادار «كاسيني» در بيانيه*اي اظهار كرد: هنوز دليل درخشش اين منطقه مشخص نشده، اما يك احتمال اين است كه شايد سنگ*هاي گرد يخي منجر به اين روشني شده است.

دانشمندان همچنين در حال بررسي منطقه*اي هستند كه «كاسيني» در آن موفق به شناسايي بستر سنگي شياردار يخ*آب شده است. اين تصوير به نمايش الگوهاي زيروبم غيرمعمول و پيچيده*اي پرداخته كه تا پيش از اين مشاهده نشده *بودند. اين ناحيه در حدود عرض 65 درجه جنوب و طول 293 درجه غربي واقع شده است.

«انسلادوس» ششمين قمر بزرگ سياره زحل است كه اين تصاوير به نمايش شباهتهاي آن با قمر «تيتان»، بزرگترين قمر اين سياره پرداخته است.

دامنه*هاي تپه*هاي غربي «تيتان» موسوم به «Xanadu» نيز درخشان هستند. محققان در تحقيقات بعدي خود به بررسي اين مسأله خواهند پرداخت كه آيا اين درخشش*ها بر اساس يك فرايند مشابه يا متفاوت اتفاق مي*افتند.

فضاپيماي «كاسيني» ناسا در سال 1997 به فضا پرتاب شده و در سال 2004 به سياره زحل رسيد. اين فضاپيما به همراه خود کاوشگر «هويگنس» سازمان فضايي اروپا را حمل كرد كه بر روي قمر «تيتان» پياده شده است.

در سال 2008، «كاسيني» ماموريت اوليه خود را براي كاوش زحل، حلقه*ها و قمرهاي آن به پايان رسانده و دوره اجرايي آن از آن زمان براي دوبار افزايش يافته كه آخرين آن تا سال 2017 ثبت شده است.


[ATTACH=CONFIG]1203[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   zohal.jpg (اندازه 70.59 KB / تعداد دانلود: 1)
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#3
/ شيرجه در بزرگترين قمر زحل براي ثبت تصاوير سه بعدي/
طراحي هواپيماي سنگين با ماموريت فرود در جو تيتان

سرويس: فناوري
1390/10/14

12:30:25


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري

[ATTACH=CONFIG]1223[/ATTACH]

هواپيماي جديدي كه براي پرواز بر روي بزرگترين قمر سياره زحل طراحي شده، بي*شباهت به پهپادهاي افغانستان نبوده و قرار است به بررسي جو ابري و سنگين آن بپردازد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هواپيماي 715 ميليون دلاري Aviatr دانشمندان دانشگاه آيداهو براي ثبت تصاوير سه*بعدي از سطح و جو قمر تيتان طراحي شده تا به دانشمندان امكان ساخت يك تصوير كامل از زمين*شناسي اين قمر را ارائه كند.

اين هواپيماي 120 كيلوگرمي قرار است در پايان ماموريت خود بر روي سطح تيتان شيرجه زده و بر روي تپه*هاي شني آن مستقر شود.

دانشمندان بر اين باورند كه براي پرواز بر روي تيتان بايد از خودروهاي سنگين*تر از هواپيما استفاده كرد؛ چرا كه با وجود پايين بودن گرانش آن، از جوي سنگين برخوردار است كه به خودرويي مانند Aviatr كه از هواپيما سنگين*تر است اجازه اقامت طولاني*تر را در اين جو مي*دهد.

تيتان كاملا توسط ابرهاي متراكم پوشيده شده و دانشمندان مشتاقانه در انتظار بررسي سطح زير آنها هستند.

Aviatr بر خلاف شيوه ارسال بالن كه ابتدا براي اين ماموريت پيشنهاد شده بود، به دانشمندان اجازه خواهد داد تا به دقت به كنترل ارتفاع آن پرداخته و كتابخانه*اي از تصاوير سه*بعدي از سطح و آب*وهواي تيتان بدست آورند.

قمر تيتان از ماه زمين و حتي سياره ناهيد بزرگتر بوده و دماي سطح آن حدود منفي 178 درجه سانتيگراد است.

هواپيماي Aviatr بسيار سريعتر از بالن بوده و از ژنراتور پلوتونيومي خود براي اقامت در سمت روز تيتان براي تصاوير بهتر استفاده خواهد كرد.

اين هواپيما پس از هر ارسال تصوير به زمين به حالت بدون موتور پرواز كرده تا انرژي خود را ذخيره نگه دارد. Aviatr مانند هواپيماهاي زميني از حالت «safe mode» برخوردار بوده كه در زمان نياز به حالت ساكن در جو تيتان باقي خواهد ماند.

جيسون بارنس، دانشمند دانشگاه آيداهو به همراه يك تيم 30 نفري به طراحي اين مدل پرداخته*اند. Aviatr به دور آخر كمكهاي مالي ناسا نرسيده و تنها توانست يك بودجه 715 ميليون دلاري به انضمام يك سيستم انتقال براي ارسال آن به قمر تيتان را بدست آورد. البته بارنس اميدوار است بتواند دور بعدي بودجه ناسا را بدست آورد.

[ATTACH=CONFIG]1224[/ATTACH]

انتهاي پيام
كد خبر:


فایل‌های پیوست
.jpg   wh130-213.jpg (اندازه 3.1 KB / تعداد دانلود: 2)
.jpg   Multimedia_pics_1390_10_Science_249.jpg (اندازه 90.59 KB / تعداد دانلود: 3)
پاسخ
#4
فرق سر کیوان

فضاپیمای کاسینی با استفاده از وضعیت مداری خاص خود به دور سیاره زحل (کیوان)، ابرهای درون گرداب دوار واقع در مرکز توفان شش ضلعی شکل قطب شمال این سیاره را به تصویر کشید.


[عکس: IMAGE634897396307716835.jpg]


هشت سال و نیم است که فضاپیمای کاسینی به دور سیاره زحل می گردد و هنوز هم تصاویر حیرت انگیزی از این سیاره شکار می کند. این ساختار در مرکز توفان قطب شمال زحل مشابه همان چیزی است که پیش از این در نمای نزدیک از قطب جنوب سیاره زحل مشاهده شده بود. توجه داشته باشید که این تصویر خام هنوز پردازش نشده و تصویر پردازش شده به همراه اطلاعات تکمیلی سال آینده (2013/1392) منتشر خواهد شد.
منبع:خبرآنلاين
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
حافظ
پاسخ
#5
فضاپیمای کاسینی در تصویر هیجان انگیز دیگری به سایه سیاره زحل رفت و در نمایی باورنکردنی، نیم کره تاریک این سیار را که توسط نورهای بازتاب یافته خورشید از حلقه ها روشن شده بود، به تصویر کشید. در این تصویر، شما منظره شب زحل را که توسط پرتوهای بازتاب‎یافته از ذرات یخی پراکنده در حلقه‎های این سیاره نورپردازی شده‏اند، مشاهده می‎کنید. سایه زحل را نیز در بالای تصویر می‎بینید که روی بخشی از حلقه‎ها افتاده است. منبع خبرآنلاين http://www.khabaronline.ir/Images/News/L...973666.jpg دوستان ميشه راجع به اين عكس توضيح بدن. چرا زحل تو حلقه هاش نيست؟
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
حافظ
پاسخ
#6
کجا تو حلقه هاش نیست، هست دیگه.
پاسخ
#7
چون عکس از پایین گرفته شده و سایه زحل حلقه رو تاریک کرد
پاسخ
#8
پس اون دايره سياه كه پشت كره سبز فرار داره زحله و اون كره سبز بازتاب نور خورشيده؟
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
حافظ
پاسخ
#9
البته این عکس مشکوکه
تا جایی که میدونم مدار کاسینی این قسمت نیست این عکس خیلی با فاصله زیادی گرفته شده
امکان داره عکس تقلبی باشه
گوی سبز زحل هست و سایه حلقه روی زحل به شکل چند خط منحنی افتاده خورشید جلوی زحل ست در این عکس به خاطر اینکه نورش از لایه جوش معلومه
پاسخ
#10
اگر كره سبز زحله پس چرا حلقه ها دور اون نيستند؟ يعني چرا از جلوي كره رد نشدن؟ مثل اين عكس
http://nojum.ir/files/apod/1204/120414.jpg
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
حافظ
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
اخبار مریخ Regulus 57 30,560 09-14-2016, 10:56 PM
آخرین ارسال: kiantarjome
اخبار سیارات فراخورشیدی Regulus 7 5,133 12-30-2013, 05:18 PM
آخرین ارسال: amir adib
اخبار مشتری Regulus 2 3,742 10-13-2013, 12:57 PM
آخرین ارسال: N.Sayah
اخبار اورانوس و نپتون Regulus 1 2,956 07-16-2013, 03:05 PM
آخرین ارسال: amir adib

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان