الزایمر چالش جدید ناسا و فضانوردان
#1
اگرچه رقابت برای گردشگری در فضا بسیار بالا گرفته، اما کارایی این سفرهای بین کهکشانی با مانع جدیدی روبرو شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علاوه بر خطرات کنونی سفرهای فضایی برای سلامت انسان، پژوهش جدید محققان دانشگاه روچستر برای اولین بار نشان داده که شرایط فضا می*تواند برای مغز نیز مضر باشد چرا که تابش کیهانی ممکن است منجر به آلزایمر شود.

میدان مغناطیسی زمین بطور کلی از سیاره و ساکنانش در مدار زیر زمین از این تابش کیهانی محافظت می*کند، اما هنگامی که فضانوردان مدار را ترک کنند، با بارش مداوم ذرات مختلف رادیواکتیو مواجه خواهند شد.

به گفته دانشمندان، قرار گرفتن در معرض سطوح تابشی معادل یک ماموریت در مریخ می*تواند منجر به مشکلات شناختی و تسریع در تغییرات در مغز که با آلزایمر مرتبط هستند، شود.

آزمایشات بر روی موشهای مبتلا به مدلهای آلزایمر نشان داد که آنها پس از قرار گرفتن در معرض دوزهای مختلف تابش از جمله سطوح قابل مقایسه با آنچه فضانوردان در ماموریتهایی مانند سفر به مریخ تجربه می*کنند، بسیار زودتر از زمان رایج پیدایش علائم، دچار اختلال عصبی می*شدند.

مغز این موشها همچنین علائمی از تغییرات عروقی و میزان انباشت بیش از حد پلاکهای پروتئین را نشان داد که از نشانه*های آلزایمر است.

فضانوردان با توصیه*های مناسب می*توانند از خود در برابر برخی از انواع تابش محافظت کنند، اما همیشه گونه*های دیگری از تابش کیهانی وجود دارد که بطور موثر نمی*توان خود را از آنها حفظ کرد.

هرچه یک فضانور زمان بیشتری را در فضای عمیق بگذراند، مواجهه با این تابش بیشتر است که این امر می*تواند به یکی از نگرانی*های بزرگ ناسا تبدیل شود چرا که این سازمان قصد دارد یک ماموریت سرنشین*دار را در سال 2021 به یک سیارک و در سال 2035 به مریخ بفرستد.

سفر رفت و برگشت به مریخ حدود سه سال طول خواهد کشید.ناسا هزینه مالی تحقیقات در زمینه تعیین خطرات احتمالی سلامت در سفر فضایی را برای 25 سال تامین کرده تا بتواند اقدامات احتیاطی را آماده ساخته و از ایمنی ارسال زنان و مردان فضانورد به ماموریتهای فضای عمیق اطمینان حاصل کند.

پژوهش*های دیگر احتمال بروز سرطان، مشکلات عروقی و تاثیر عضلانی اسکلتی تابش کیهانی را نشان داده*اند؛ اما این اولین بار است که یک پژوهش به بررسی تاثیرات احتمالی این تابشها بر انحطاط عصبی و بطور خاص آلزایمر پرداخته است.

این محققان که اکنون هشت سال است با ناسا همکاری می*کنند، تاثیر یک شکل خاص از تابش موسوم به ذرات با جرم و بار بالا (hze) را بررسی کرده*اند که با نیروی ستارگان منفجر شده و با سرعت بالا در فضا حرکت کرده و شکلهای مختلفی دارند.

برای این پژوهش، دانشمندان از ذرات آهن استفاده کردند. برخلاف پروتونهای هیدروژن که با جرقه*های خورشیدی تولید می*شوند، جرم ذرات (hze) مانند آهن در ترکیب با سرعت بالا، آنها را قادر به نفوذ در اجسام جامد مانند دیوار و سپر محافظ یک فضاپیما می*کند.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#2
اخرش باید سرعتو زیاد کنن تا زمان سفر کم بشه.
پاسخ
#3
درود فراوان
حتی با سرعت زیاد هم احتمال آسیب وجود داره
من فک میکنم اگه بشه یه میدان مغناطیسی در اطراف فضا پیما ایجاد بشه احتمال خطر میتونه اینقدر کم بشه که میل به صفر0 پیدا کنه
و با یک مقدار دید ایده الیستی بیشتر حتی این میدان رو میشه در اطراف لباس فضانورد هم ایجاد کرد(یا چیزی شبیه لباس که فرد داخل اون قرار بگیره)
پاسخ
#4
ولی تولید محافظ مغناطیسی نیاز به انرژی داره که خارج از زمین به اندازه اب نایابه.
پاسخ
#5
این حرفم هنوز خامه,باید کلی بالا پایینش کنم تا پخته بشه,به حر حال
امن ترین و بهترین حالت محافظت از ذرات کیهانی میدان مغناطیسیه(اگه چیزه دیگه ای بود خدا اونو واسه زمین قرار میداد:-d )
میشه با قرار دادن یه هسته مغناطیسی این کار رو انجام داد
در کل یه شبیه سازی از میدان زمین
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
افزایش قد فضانوردان asgari 5 3,877 01-06-2015, 05:52 PM
آخرین ارسال: asgari
چرا ناسا انسان به ماه نمی فرسته؟ shervin 5 3,496 12-28-2014, 09:16 AM
آخرین ارسال: mars
پرتاب آزمایشگاه علمی مریخ، آغاز ماموریت بلندپروازانه ناسا به سی... Parnia Shokri 20 9,345 08-07-2012, 05:27 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
چگونه می توان فضانورد شد/ شرایط جسمی و روانی فضانوردان M_Saturn 3 4,237 11-22-2011, 08:56 PM
آخرین ارسال: adrahmad
تصاویر جدید هابل Castor va Pollux 5 3,295 09-11-2009, 02:55 PM
آخرین ارسال: Belder

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان