سرانجام انفجار اشعه گاما
#1
[عکس: grb020813_nolabels_72-610x250.jpg]

تلسکوپ فضایی هابل متعلق به سازمان فضایی ناسا ، اخیرا معتبرترین مدرک را در ارتباط با انفجار های کوتاه مدت پرتو گاما ارائه کرده است که بیان می کند این انفجار ها محصول ادغام دو جرم کوچک ستاره ای بسیار متراکم هستند.

این مدرک در جریان شناسایی نوعی جدید از انفجار ستاره ای مو سوم به Kilonova ، که از انرژی آزاد شده هنگام برخورد دو جرم متراکم به یک دیگر حاصل میشود ، بدست آمده است . تلسکوپ فضایی هابل ماه گذشته محو شدن یک سنگ آتشین را پس از یک انفجار کوتاه پرتو گاما Gamma Ray Burst (GRB) در کهکشانی با فاصله زمانی 4 میلیارد سال نوری از زمین مشاهده کرد. پیش بینی شده بود که یک Kilonova این GRB کوتاه مدت را همراهی کند ، اما تا کنون چنین فرآیندی دیده نشده است .

پروفسور نیل تانویر از دانشگاه لستر بریتانیا می گوید: " سر انجام این مشاهدات راز منشاء انفجار های کوتاه پرتو گاما را بر ملا کرد" . پروفسور تانویر رهبری یک گروه از محققان را که با استفاده از تلسکوپ هابل به مطالعه بر روی انفجار های کوتاه مدت پرتو گاما می پردازند ، بر عهده دارد. پروفسوز تانویر می افزاید : " ستاره شناسان زیادی ، همانند گروه ما ، اسناد زیادی را فراهم کرده اند که بیان می کند انفجار های بلند مدت اشعه گاما ( که بیش از 2 ثانیه پایدار هستند ) از نابودی ستاره های بسیار عظیم حاصل می شوند. در حالی که پیش از این ما تنها شواهدی ضعیفی را مبنی بر حاصل شدن این انفجار ها پس از ادغام اجرام متراکم در اختیار داشتیم. هم اکنون بنظر می رسد این دستاورد مدرک صریحی برای حمایت از این فرضیه مهیا کند "


این بخشی از مقاله است | لینک کامل مقاله

منبع : سایت تلسکوپ فضایی هابل | لینک مطلب
ترجمه : تیمور خسروی
دانشنامه ستاره شناسی | سفید مشکی
[COLOR="#000000"]اگه میخواین کهکشانی از مطالب رو تو ایمیلتون داشته باشین ...
پیشنهاد من : ستاره شناسی به سبک سفید مشکی
گروه اینترنتی سفید مشکی
دانشنامه ستاره شناسی | سفید مشکی SefidMeshki.ir[/COLOR]
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان