یک ترفند برای افزایش نور ورودی به تلسکوپ های نیوتونی
#1
سلام به همگی یه ایده به ذهنم رسیده امیدوارم کمکم کنید تا بتونم به نتیجه برسم, مگر نه اینکه قسمت اعظم کارایی یک تلسکوپ به قطر عدسی و یا آینه برمیگرده مخصوصاً شفافیت وضوح و بزرگنمایی قابل قبول و این موضوع به نور برمیگرده یعنی نوری که وارد دستگاه میشه سوالی که برام پیش اومد این بود که آیا میشه با همین تلسکوپ که دارم میزان ورود نور رو بیشتر کنم چیزی که کمتر به ذهن آدم میرسه و بیشتر روس چشمی ها کار میشه تا آینه اصلی (در نیوتونی) حالا بنظر شما میشه ؟ من فکر مینکم بشه البته نه با تعویض آینه بلکه با چندتا آینه تخت و همون سیستم یادتونه تو بچگیا با یه آینه نور خورشیدو مینداختیم رو دیوار و وقتی چند نفر بودیم نور هارو رو هم مبنداختیم :o و البته اون دایره روشن تر میشد ینی نور بیشتری بهش میرسید خودتونم میتونید امتحان کنید حالا ایده من استفاده از چندتا آینه هست به این شکل (البته هرچی بیشتر بهتر) مثلا 3 تا 5 آینه تخت که یکم از قطر آینه اصلی تلسکوپ بزرگتر هستند اطراف لوله بزارین و همشونو به سمت یک آینه دیگه که دقیقا جلوی لوله اپتیکی قرارداره نشونه برید حالا اتفاقی که میوفته اینه که نور از بینهایت به چندتا آینه اول میخوره بعد هرکدوم با نور یکسان به آینه آخر و درنهایت وارد تلسکوپ میشه یه چیزی مثل آباژور برعکس هرکدوم از آبنه ها با زاویه مناسب نور رو انتقال میدن چون در آبنه تخت نور همگرا یا واگرا نمیشه بزرگنمایی وجود نداره و همون نور از تصویر بینهایت به آینه اصلی میرسه ولی با نور بیشتر فکرشو بکنین شاید بشه حتی عکاسی رو با نوردهی کمتر و با دوربین های معمولی انجام داد کیفیت تصاویر نور و رنگ بیشتر میشه و خلاصه تلسکوپ ارتقا پیدا میکنه اگه بنظرتون ایده خوبی میاد و مسخره نیست روش کار میکنم شایدم دارم اشتباه میکنم وایده خوبیه در هرصورت سعی میکنم یه نقاشی تو فتوشاپ از طرحم بکشم
پاسخ
#2
bigstar344 نوشته: سلام به همگی یه ایده به ذهنم رسیده امیدوارم کمکم کنید تا بتونم به نتیجه برسم, مگر نه اینکه قسمت اعظم کارایی یک تلسکوپ به قطر عدسی و یا آینه برمیگرده مخصوصاً شفافیت وضوح و بزرگنمایی قابل قبول و این موضوع به نور برمیگرده یعنی نوری که وارد دستگاه میشه سوالی که برام پیش اومد این بود که آیا میشه با همین تلسکوپ که دارم میزان ورود نور رو بیشتر کنم چیزی که کمتر به ذهن آدم میرسه و بیشتر روس چشمی ها کار میشه تا آینه اصلی (در نیوتونی) حالا بنظر شما میشه ؟ من فکر مینکم بشه البته نه با تعویض آینه بلکه با چندتا آینه تخت و همون سیستم یادتونه تو بچگیا با یه آینه نور خورشیدو مینداختیم رو دیوار و وقتی چند نفر بودیم نور هارو رو هم مبنداختیم :o و البته اون دایره روشن تر میشد ینی نور بیشتری بهش میرسید خودتونم میتونید امتحان کنید حالا ایده من استفاده از چندتا آینه هست به این شکل (البته هرچی بیشتر بهتر) مثلا 3 تا 5 آینه تخت که یکم از قطر آینه اصلی تلسکوپ بزرگتر هستند اطراف لوله بزارین و همشونو به سمت یک آینه دیگه که دقیقا جلوی لوله اپتیکی قرارداره نشونه برید حالا اتفاقی که میوفته اینه که نور از بینهایت به چندتا آینه اول میخوره بعد هرکدوم با نور یکسان به آینه آخر و درنهایت وارد تلسکوپ میشه یه چیزی مثل آباژور برعکس هرکدوم از آبنه ها با زاویه مناسب نور رو انتقال میدن چون در آبنه تخت نور همگرا یا واگرا نمیشه بزرگنمایی وجود نداره و همون نور از تصویر بینهایت به آینه اصلی میرسه ولی با نور بیشتر فکرشو بکنین شاید بشه حتی عکاسی رو با نوردهی کمتر و با دوربین های معمولی انجام داد کیفیت تصاویر نور و رنگ بیشتر میشه و خلاصه تلسکوپ ارتقا پیدا میکنه اگه بنظرتون ایده خوبی میاد و مسخره نیست روش کار میکنم شایدم دارم اشتباه میکنم وایده خوبیه در هرصورت سعی میکنم یه نقاشی تو فتوشاپ از طرحم بکشم

ایده فوق العاده ای هست, ولی فقط وقتی اندازه و تعداد اینه ها به بی نهایت میل کنه.
منم این ایده رو قبلا برای ساخت یه تلسکوپ جداگانه داشتم.
ولی میدونی ایرادش چیه؟ اینه که هر اینه تخت یه تصویر تشکیل میده و در مجموع به تعداد اینه هامون تصویر داریم, ولی جهت هرکدوم متفاوته و تصاویر نهایی روی هم نمیفتن تا پرنور تر بشن و همینطور یک تصویر تشکیل بدن.
اگر اینه های تخت رو درست تنظیم کنیم, در بهترین حالت, فقط نقطه مرکز تصویر کاملا واضحه و هر چقدر از مرکز دور بشیم فاصله بین تصاویر حاصل از اینه های تخت بیشتر میشه.
برای اینکه بفهمی چی میگم, میتونی با سه پرتو نور این ایدتو امتحان کنی. منظورم بصورت تئوری هست.
باید تو کاغذ رسمشون کنی. یا اگه با نرم افزار های مهندسی بتونی برنامه نویسی کنی دقیقتر میشه. ولی من خودم کاغذ و مدادو ترجیح میدم چون مفهومو بهتر منتقل میکنه.
باید اینه های تختتو به سمت کانون اینه اولیه هدف بری و به هر کدوم 3 تا پرتو موازی که یکیشون خارج از خط دو تای دیگه باشه (شرط تشکیل صفحه با سه نقطه (که میشه یه مثلث)) بتابونی. توجه داشته باش که این سه پرتو به همه ی اینه ها در نقاط مشابهی برخورد کنن. بعد مسیر بازتاب نورو تا اخر ادامه بدی. میبینی که هر خطی با خط مشابش در یک نقطه برخورد میکنه و سه تا محل برخورد داری. این در حالیه که باید یدونه محل برخورد برای همه ی پرتو ها وجود داشته باشه.
فرق اینه تخت و سهموی تو همینه که اینه های سهموی هر پرتویی که موازی با محور اینه بتابه رو به نقطه کانونی بازتاب میکنن ولی اینه های تخت پرتو ها رو بصورت دسته های موازی هدایت میکنن و فقط بعضی پرتو ها به کانون میرسن.
پاسخ
#3
البته آینه ها میتونن چند تا کانون داشته باشن.

اما بحث جالبی بود توی این همه مدت یکی از بهترین بحثهایی بود که مشتاقانه دنبال کردم . از هردو ممنون .
پاسخ
#4
یه سوال برام پیش اومده شاید در رابطه با آینه ها و نور نباشه اما بی ربط هم نیست . توی یکی از فیلمهای پروفسوز برایان کاکس
یک تلسکوپ داشت که یه دوربین کنن هم بهش متصل بود و از زحل یک عکس گرفت که مثل یک ستاره میدرخشید بعد تصویر را زوم کرد و زوم کرد تصویری که بدست اومد غیر قابل باور بود البته من هیچ هنری در عکاسی نجومی ندارم اما سوالم اینه که اگه دوربین عکاسی رو با آدابتور و تی رینگ به تلسکوپ وصل کنیم واقعا میشه تصاویری زیباتر از چشمی بدست آورد ؟ اگه سوالم خنده دار بود ببخشید از قبل گفتم که هیچگونه سابقه ای در عکاسی نجوم ندارم.
پاسخ
#5
mars نوشته: یه سوال برام پیش اومده شاید در رابطه با آینه ها و نور نباشه اما بی ربط هم نیست . توی یکی از فیلمهای پروفسوز برایان کاکس
یک تلسکوپ داشت که یه دوربین کنن هم بهش متصل بود و از زحل یک عکس گرفت که مثل یک ستاره میدرخشید بعد تصویر را زوم کرد و زوم کرد تصویری که بدست اومد غیر قابل باور بود البته من هیچ هنری در عکاسی نجومی ندارم اما سوالم اینه که اگه دوربین عکاسی رو با آدابتور و تی رینگ به تلسکوپ وصل کنیم واقعا میشه تصاویری زیباتر از چشمی بدست آورد ؟ اگه سوالم خنده دار بود ببخشید از قبل گفتم که هیچگونه سابقه ای در عکاسی نجوم ندارم.
بخاطر تفاوت اندازه مردمک چشم و سنسور دوربین, همینطور مدت نوردهی توسط چشم و دوربین و همینطور ثابت بودن دوربین, برخلاف چشم انسان که پشت چشمی حرکت داره, بله, میشه.
همونطور که تصاویر زیبایی توسط منجمان اماتور از حیاط خونشون گرفته میشه که در بهترین رصدگاه ها هم قابل دیدن با چشم نیست.
پاسخ
#6
ممنون Regulus عزیز مشتاق بودم بدونم خودتون این کارو بصورت عملی امتحان کردین و آیا از همون مرکزی که فرمودین تصاویر یکی میشن نمیشه توی بزرگنمایی های بالا استفاده کرد ؟ احساس میکنم هرچه تعداد آینه ها بیشتر بشه چون زاویه ها نرم تر میشن بیشتر به شکل آینه های مقعر نزدیک میشیم و آیا ممکنه تعداد آینه ها با قطر تصویر آینه هایی که دقیقا هم مرکز شدن (مرکز پرنور تصاویر منطبق شده برهم )رابطه مستقیم داشته باشه فک مینکم بشه چیزای دیگه رو هم امتحان کرد درضمن یک سوال داشتم آیا شما تلسکوپی سراغ دارین که تصاویرش دیجیتال باشه مثلا بشه از حالت دید در شبش استفاده کرد و برای مرئی کردنش از طریق سیستم دی کدش decode کرد , زوم کرد کنتراست و حساسیت رو بالا برد آیا کسی اینکارو بصورت آماتوری کرده ینی مثلا با وبکم و لپ تاب ؟
پاسخ
#7
تقریبا یه همچین چیزی تو نظرم بود البته با تعداد آینه های بیشتر ببخشید که نقاشیم خوب نیست Wink[ATTACH=CONFIG]1960[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   Untitled-1 copy.jpg (اندازه 29.23 KB / تعداد دانلود: 5)
پاسخ
#8
الان دیگه میخوام برم بخوابم.فردا هم فقط میتونم جواب پست شماره 6 رو بدم، اما پنجشنبه با نقاشی بهتون نشون میدم چرا این کار فایده نداره، حتی با اینه های کوچیک.البته همونطور که گفتید و گفتم، از نظر تئوری هر چی اینه ها کوچکتر باشن به سطح سهموی نزدیکتر میشیم، ولی در عمل تقریبا هیچ وقت به کیفیت تصویر مناسب نمیرسیم.
پاسخ
#9
بسیار خوب من هم اول قصد داشتم از آینه های سهموی استفاده کنم ولی چون شکل تلسکوپ کاملا عوض میشد تصمیم گرفتم آینه تخت رو بکار ببرم بهر حال قانع شدم که آینه تخت فایده نداره ولی بنظرتون شبیه این تصویر پیوست (تلسکوپ ماژلان )میشه بدون تغییر آنچنانی مثلا با وجود لوله اپتیکی چندتا آینه دیگه رو کار گذاشت منظورم اینه که در اون مقیاس کوچیک زاویه بین شیء و تصویر کانونی شده باید بیش تر ازینا باشه و مثل آینه های تخت از کل ظرفیت آینه ها استفاده نمیشه آیا ارزش هزینه کردن رو داره ؟[ATTACH=CONFIG]1961[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   magellan-telescope.jpg (اندازه 42.63 KB / تعداد دانلود: 2)
پاسخ
#10
درود دوست عزیز
طرح شما از نظر فکری صحیح اما از نظر عملی درست کار نمی کند. در صورتی که از آینه تخت برای جمع اوری نور استفاده شود و دیگر آینه مقعر در کار نباشد...
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
نرم افزار برای synscan over sky 5 3,857 07-16-2011, 05:10 PM
آخرین ارسال:
عکاسی با تلسکوپ korosh2010 13 7,997 06-01-2011, 12:48 AM
آخرین ارسال: korosh2010
ساخت رادیو تلسکوپ MY SKY 2 3,589 05-18-2011, 03:17 PM
آخرین ارسال: MY SKY
امکان استفاده انجمن برای دیگران Castor va Pollux 2 2,364 04-09-2009, 07:39 PM
آخرین ارسال: Castor va Pollux

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان