ستاره های متغییر قیفاووسی
#1
ستاره متغییر تپنده ای که از نوع غول زرد یا ابرغول می باشد.دلیل نام گذاری این است که اولین ستاره این گونه ستاره دلتا قیفاووسی بوده است. افزایش درخشندگی این متغییرها،سریعتر از کاهش درخشندگیشان رخ می دهد. به عنوان مثال خود ستاره دلتا-قیفاووس در مدت ١/۵روز به بیشینه درخشندگی خود می رسد در حالی که در مدت۴ روز به کمینه خود می رسد..در نمودار h-r این ستاره ها قسمت رشته اصلی را ترک کرده وبه قسمت بالا وسمت راست رشته اصلی و سمت چپ ستاره های غول منتقل شده اند.این ستاره ها در اولین ناپایداری بعد از عبور از رشته اصلی به سر می برند.در این ناپایداری های منظم٬ قطر ستاره تاحد 30 درصد کم وزیاد می شود.این تغییرات در مقدار درخشندگی نیز با همان شکل وجود دارد.دمای سطحی ستاره نیز با کم شدن قطر کم وبا زیاد شدن قطر زیاد می شود. در سال١۹١۲، « هنریتا لیویت» از دانشگاه هاروارد با بررسی۲۵ستاره متغیر قیفاووسی در ابر ماژلانی کوچک متوجه نتیجه جالبی شد: هر چه دوره تناوب یک متغیر قیفاووسی بلندتر باشد، درخشندگی مطلق آن بیشتر است. این یافته کشف بزرگی در فاصله سنجی ستاره ها و خوشه های ستاره ای محسوب می شود. . در این روش با اندازه گیری دوره تناوب می توان قدر مطلق ستاره راتعیین کرد و با کمک قدر ظاهری اش فاصله ستاره وحتی کهکشان میزبان از ما تعیین می شود. در سال١۹١۷«هارلو شپلی» با این روش فاصله ما را از مرکز کهکشان به دست آورد.

در سال ۱۹۲۳" ادوین هابل" با كمك همین روش فاصله كهكشان امراه المسلسله را از ما حساب كرد و نشان داد كه این مجموعه كهكشانی مستقل و مجزا از كهكشان ما است.

ستاره های متغییر قیفاووسی برحسب دامنه تغییرات ودوره تناوبشان به دو زیر گونه تقسیم شده اند:

ستاره های متغییر کلاسیک و رده W سنبله ای (W VIRGINIS) که دارای تفاوتهای ناچیزی با رده قبلی هستند.

دسته اول ستارگان جوانی هستند كه در مرحله ناپایداری نمودار هرتسپرانگ- راسل به سر می برند. این نوع متغییرها در بخش مسطح كهكشان یافت می شوند و متعلق به خوشه های باز می باشند. بین شكل منحنی نوری آنها و مقدار دوره تناوبشان رابطه معینی وجود دارد.دسته دوم هم جزء ستارگان پیر کهکشان ما هستند و به همین دلیل در خوشه های کروی و در عرضهای کهکشانی بالا یافت می شوند.

دوره تناوب تغییرات نوری این متغییر ها بین ۲ تا ۶۰ روز دمای میانگین آنها ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ درجه ودرخشندگی میانگین آنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰۰۰برابر خورشید است.

ستاره قطبی نیز از این رده متغییرها می باشد.

دلیل تپش این گونه ستاره ها:

سر آرتور ادینگتون ، فیزیكدان انگلیسی ، جزء اولین حامیان تپش ستاره ای قیفاووسها محسوب می شود. مطابق نظریه ادینگتون ، تپش ستاره ای در اثر دو نیروی متقابل به وجود می آید. در حالی كه نیروی گرانش سعی در انقباض دارد، فشار تشعشعی گاز را به بیرون می راند. در اثر گرانش ستاره منقبض می شود و در نتیجه دمای درون ستاره افزایش می یابد. با افزایش دما ، فشار تشعشعی زیاد شده و از انقباض بیشتر جلوگیری می كند. افزایش فشار هم باعث نیروی مقابل شده و انبساط را موجب می شود و به همین ترتیب چرخه طی می شود.به بیان دیگر:

۱- وقتی که قیفاووسی فشرده می شود کدر می شود

۲-فوتونها در آن محبوس می شوند گاز را گرم می کنند وفشار آنرا بالا می برند

۳-گاز پرفشار متسع شده شفاف می گردد

۴-فوتونها میگریزند گاز خنک می شود وفشار فروکش می کند

۵-با افت فشار قیفاووسی در اثر گرانش منقبض می گردد

۶- مراحل بالا تکرار می گردد

این دوره تا وقتی ادامه می یابد که قیفاووسی در باریکه ناپایداری (Instability strip )یعنی ناحیه ای از نمودار H-R قرار بگیرد که ستارگان ناپایدارند ونبض می زنند.

چگونگی کشف ستاره دلتا قیفاووسی:

تا شروع قرن هجدهم تعداد متغییرها بیش از ۶عدد نبود و سالها كشف متغییرها مسكوت مانده بود. ادوارد پیگوت تصمیم گرفت كه برنامه ای را برای افزایش شمار ستارگان متغییر اجرا كند. در همسایگی او جوان هفده ساله كر و لالی زندگی می كرد كه دانش آموز با استعدادی در ریاضیات و نجوم بود. این جوان " جان گودریك" نام داشت. او در سال ۱۷۸۳توانست نشان علمی انجمن سلطنتی لندن را برای تعیین دوره تناوب و عامل تغییرات متغییر راس الغول به خود اختصاص دهد. او و دوستش پیگوت مصمم برای كشف متغییرهای بیشتر تلاش می كردند. در سال ۱۷۸۴پیگوت موفق به كشف متغیر اتا- عقاب شد و به دنبال او گودریك به كشف تغییرات بتا – شلیاق و دلتا – قیفاووس نائل آمد. متاسفانه گودریك در ۲۱ سالگی به علت بیماری ذات الریه در گذشت. اما نام او همیشه در نجوم باقی می ماند. پیگوت موفق به كشف دو متغییر دیگر به نامهای R- الكیل شمالی ، R- سپر شد.
هرکجا هستم باشم ، آسمان مال من است!
#2