تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: رصد مشتری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام.من به تازگی مشتری رو با تلسکوپ رصد کردم اما توی چشمی فقط یه گوی سفید دیدم.هیچ اثری از اون لایه های رنگارنگ و ...نبود .چرا؟(10 اینچ اسکای واچر-چشمی 25 میلی متر)
برای دیدن جزئیات سیارات نیاز به فواصل کانونی بالا و بزرگنمایهای نسبتا زیاد است. فکر میکنم تلسکوپی که شما دارید فاصله کانونی 120 سانتی متری داشته باشه که برای این منظور مناسب هست ولی اگر باچشمی 10 میلی متر و بارلو 2X رصد کنید احتمالا نتیجه بهتری میگیرید. ضمن اینکه زمان و محل رصد هم بسیار مهم است. این روزها عبور مشتری حدود ساعت 8:10 شب است.

موضوع دیگری که مطرحه اینه که تصاویری که شما تا به حال از مشتری دیدید با تلسکوپهای نسبتا قوی رصد و با دوربینهای حرفه ای تصویر برداری شده و روی آنها پردازش صورت گرفته و چشم آدم از پشت تلسکوپ جزئیاتی که یک دوربین عکاسی ثبت میکنه نمیتونه ببینه

در آخر باید بگم با تلسکوپی که شما دارید و با یک دوربین حرفه ای میشه عکسهای خوبی با جزئیات قابل قبول از جمله سایه اقمار سیاره را ثبت کرد.

عکس زیر از مشتري و قمر يو و سايه يو روي مشتري با تلسكوپ 8 اينچ گرفته شده است.
ممنون بله وقتی رصد می کردم آسمان خوبی نبود.باتلسکوپ بزرگتر هم تصویر مثل عکس بالا ناواضحه؟ راستی بزرگنمایی عکس بالا چنده؟
عکس بالا به احتمال زیاد به روش غیر مستقیم ( Prime Focus ) گرفته شده است یعنی چشمی را از روی تلسکوپ و لنز را از روی دوربین برمیداریم و دوربین را با واسطی مخصوص (آداپتور عکاسی) به تلسکوپ وصل می کنیم.

این روش مانند این است که شما لنزی با فاصله کانونی بیشتر را به دوربین وصل کرده اید که باعث ایجاد یک تصویر بزرگ میشود و آن چیزی هم که وضوح تصویر را بالا میبرد می سازد قطر عدسی یا آینه تلسکوپ است و بزرگنمایی در اینجا آنگونه که در تلسکوپ تعریف شده صادق نمیباشد.

کیفیت تصویر در این روش بسیار خوب است و تنظیم و هدایت دوربین و تلسکوپ بسیار ساده است. توصیه می شود اگر از دوربین دیجیتال در این روش استفاده می کنید حتما از نوع SLR بهره بگیرید که قابلیت جدا کردن لنز از دوربین وجود دارد. البته این نوع دوربین ها جزو دوربین های گران قیمت دیجیتال می باشند.
عکس من از مشتری! خیلی ضعیف هست! نمی دونم چطور درستش کنم!!
سایت رصد کجا بوده؟شرایط آسمان از نظر آلودگی ها؟
مشخصات اپتیک و دوربین و... رو هم بگید.
^ سایت رصد که شهری بوده. پشت بام خونه.
تلسکوپ تال 200k با بارلو *2
دوربین هم سونی دیجیتال DSLR
یه دونه عکس بوده و پروسس هم نشده
man fekr mikonam be fukusesham marboot mishe.manzooram ine ke baraye in ke tasvir vazeh beshe lazeme ke ba fukus tanzim beshe.
یه نرم افزار آنلابن خیلی مفید و جالب.
برای کسایی که به رصد اقمار مشتری و سایه های اون علاقه دارن.
http://www.skyandtelescope.com/observin ... pt/jupiter

می تونید لحظه به لحظه موقعیت اقمار ماه رو مشاهده کنید

[عکس: jupitery.jpg]