تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: پردازش تصاویر نجومی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام به تمامی دوستان عزیز، علاقمندان به نجوم آماتوری

بنده مدتی هست که به دنبال یادگیری تکنیکهای "پردازش تصاویر نجومی" "Astronomical Image Processing" هستم.
هر چقدر گشتم مطلبی جامع در این مورد به زبان فارسی پیدا نکردم. اکنون در حال ترجمه متون انگلیسی در این مورد هستم.
اما به چند مشکل برخورد کردم.

در ابتدا نرم افزار ImageJ را از بین نرم افزارهای موجود در زمینه پردازش تصاویر نجومی انتخاب کردم که علاوه بر نویزگیری قادر به محاسبه فواصل کیهانی، قدر ظاهری، طول اجرام و ... نیز می باشد. اما پس از دانلود نرم افزار متوجه شدم که برخی از مهمترین آیکنهای این نرم افزار مانند Aperture Phorometry در نرم افزاری که دانلود کرده ام وجود ندارم. این در حالی است که حدود 70% کارایی این نرم افزار در صورتی است که این آیکن ها را در اختیار داشته باشیم.
لذا از دوستان خواهشمندم چنانچه نسخه کامل این نرم افزار را در اختیار دارند، برای بنده ارسال کنند.

اکنون تنها مشغول کار نویزگیری و کار بر روی تصاویر خام هستم، اما مشکل دیگری که در این مرحله با آن مواجه شده ام کمبود تصاویر خام است. لذا مجددا از دوستان تقاضا دارم چنانچه در آرشیو تصاویر خود، تصاویر خام مربوط به CCD یا DSLR یا DIGICAM یا سایر ابزارهای عکاسی نجومی دارند، به همراه DARK FIELD و سایر تصاویر اینچنینی جانبی آن در اختیار بنده بگذارند.

یک دنیا ممنون خواهم شد.


در انتها از دوستان خواهشمندم چنانچه هرگونه اطلاعاتی پیرامون پردازش تصاویر نجومی دارید و یا اینکه فرد آگاهی را در این زمینه می شناسید، از این بنده حقیر دریغ نکنید. ضمنا اگر در بین دوستان، کسی شماره تماس یا هرگونه اطلاعاتی در مورد دکتر "معین مصلح" نویسنده کتاب "عکسبرداری دیجیتال و پردازش تصاویر نجومی، منجم خوب کشورمان دارد، بنده را بی خبر نگذارد.




آرزومند شبهای پر ستاره.
پایدار و سربلند باشید.
یا نور.
سلام

يعني يك نفر هم جواب بنده رو نميدونه.
لازمه يادآوري كنم كه اينجا تالار نجوم هستش!!!
سلام
من جواب سوال شما رو شاید بدانم ولی اطمینان دارم که شما در تالار parssky هم این پست را داده بودید برای یاد گیری یک سری از این تکنیک ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
http://www.robgendlerastropics.com/LRGB.html
کسی با registax کار کرده؟
drdehghani نوشته: کسی با registax کار کرده؟
سلام

من دارمش. زیاد باهاش کار نکردم. بیشتر دنبال نرم افزارهایی هستم که ابزار نورسنجی داشته باشند. سوالتون رو بپرسید، شاید بتونم جواب بدم.

خوش باشید.
دوست عزیز کسی عکس های خام رو در اختیار شما نمی زاره چون داشتن عکس های به منزله ی این است که شما صاحب اثر هستید و به همین دلیل هیچ عکاسی برای اینکه خدایی نکرده از عکسش سو استفاده نشه ، عکس های خام خودش رو منتشر نمی کنه . ولی در بین عکاس های خارجی کمتر این موضوع دیده می شه و شاید بتونید تو اینترنت عکس خام رو پیدا کنید.
اگه کمکی از من ساخته است در خدمتم
doctorp30 نوشته: دوست عزیز کسی عکس های خام رو در اختیار شما نمی زاره چون داشتن عکس های به منزله ی این است که شما صاحب اثر هستید و به همین دلیل هیچ عکاسی برای اینکه خدایی نکرده از عکسش سو استفاده نشه ، عکس های خام خودش رو منتشر نمی کنه . ولی در بین عکاس های خارجی کمتر این موضوع دیده می شه و شاید بتونید تو اینترنت عکس خام رو پیدا کنید.
اگه کمکی از من ساخته است در خدمتم

سلام
نه اتفاقا. با کمک دوستان نجومی خارجیمون اطلاعات بسیار زیادی رو بدست آوردم. به علاوه تصویر خام (البته نه از عکاسها. چون همونطور که گفتید عکاسها این کار رو نمی کنند).
من سوالاتم رو در یک فروم انگلیسی زبان هم پرسیدم و اونها هم خیلی بهم لطف داشتند و سنگ تموم گذاشتند. توصیه می کنم دوستان حتما این لینک رو ببینند:
http://www.astronomyforum.net/ccd-imagi ... ssing.html

و جالبه که بدونید که یکی از دوستان در همین فروم نیز ایمیلم رو گرفت تا برام عکس ارسال کنه. جالبه. نه؟!!!
همه آدمها اینطور نیستند. بعضیها فقط به اینکه به دیگران کمک کنند فکر می کنند. البته به سایرین هم حق میدم که نگران اثرشون باشند.



موفق باشید.
جوینده.
یا حق.
سلام دوستان عزیز
من هم در زمینه پردازش تصاویر نجومی (بیش تر هلال ماه ) کار می کنم.
خوشحال می شم اگه دوستان مقاله خوبی راجع به پردازش تثاویر نجومی دارند ارائه کنند. Smile



-------------------------------------------------------------
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

مهمان

درود بر شما
بهترین راه برای هلال ماه نرم افزار PhotoShop و یا registax است. بهتر است اول خود نرم افزار را کامل یاد بگیرید.