تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: بارلو
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دوستان من یک چشمی 24 و یک 6 میلی متری دارم.به نظر شما برای رسیدن به بزرگنمایی 400(تلسکوپ 10 اینچ دابسونیه) یک چشمی 3 میلی متر بگیرم یا یک بارلو 2x که روی 6 میلی متریه بذارم؟

مهمان

سلام

بارلو 2 برابر بهتر است. http://www.iranoptic.ir/accessories/Barlow.htm
راستی چرا استفاده از بارلو 3x زیاد مرسوم نیست؟
راستی بعضی عکس ها هست از مشتری می زنند که سطحش خیلی خوب دیده میشه
اون ها از چه مقدار بزرگنمایی استفاده می کنند ؟
مثلا ما با این 8 اینچ نیوتونی خودمون با فاصله کانونی 1000 میل از چه چشمی هایی باید استفاده کنیم ؟

مهمان

دورد بر دوستان

بارلو باعث بیشتر شدن عدد f و در نتیجه پایین آمدن وضوح تصویر میشه. بارلو 3 برابر هم وجود داره، اما برای آن نیاز به تلسکوپی با قطر دهانه زیاد ( بالای 12 اینچ ) دارید.
abadanastro نوشته: راستی بعضی عکس ها هست از مشتری می زنند که سطحش خیلی خوب دیده میشه
اون ها از چه مقدار بزرگنمایی استفاده می کنند ؟
مثلا ما با این 8 اینچ نیوتونی خودمون با فاصله کانونی 1000 میل از چه چشمی هایی باید استفاده کنیم ؟

این عکس ها همه پردازش شدن. در شرایط جوی معمولی شما از یه حدی بیشتر چندان بزرگنمایی به دردتون نمیخوره. حالا 8 یا 12 اینچ به هرحال خرابکاری اثر جو نامناسب دیده میشه. بنابراین شما احتیاج به سرعت خیلی بالا برای عکس دارید تا انقدر سریع باشه که اون اثر جو به عنوان سیال حذف بشه. وقتی اینقدر سریع عکس بگیرید مشکلی که ایجاد میشه نور کم هست. تصویرتون خیلی تاریک میشه. بنابراین این عکس های خیلی قشنگ رو به راحتی با دوربین نمی تونید بگیرید! مگر اینکه قید دوربینتون رو بزنید و بذارید رو مد کانتیونوس و 1000 تا عکس بگیرید و اگر باطری تموم نشد اون وقت با دوربین هم خداحافظی کنید!

این عکس ها با وبکم هست. وبکم های ارزون. فقط حسن وبکم اینه که میتونه عکس های پشت سر هم رو در تعداد خیلی زیاد بگیره. مثلا 2000 تا. بعد عکس ها روی هم گذاشته میشه و 2 تا اتفاق خوب میوفته:

1- اون نقص مربوط به نور کم رفع میشه
2- چون سیگنال مفید روی عکس نسبت مستقیم داره با نوردهی و سیگنال نویز نسبت مجذور هست بنابراین با اضافه کردن عکس ها روی هم و میانگین گیری از اونها, اثر نویز خیلی خیلی کم میشه
من نمی دونستم که با وبکم میشه عکس حرفه ای گرفت! با چه نرم افزاری عکس ها رو روی هم میگذارن؟گرفتن اون تعداد عکس(2000 تا) چند دقیقه طول میکشه؟
roobahak نوشته: من نمی دونستم که با وبکم میشه عکس حرفه ای گرفت! با چه نرم افزاری عکس ها رو روی هم میگذارن؟گرفتن اون تعداد عکس(2000 تا) چند دقیقه طول میکشه؟

البته وب کم های مخصوص تلسکوپ هم هست اما با کمی دستکاری شاید از یه وبکم معمولی هم بشه استفاده کرد.
2000 تا عکس هم زمان کمی میخواد شاید حدود 2-3 دقیقه. مهم این هست که حتی لازم نیست تو این 2-3 دقیقه شی رصدی در فیلدتون ثابت بمونه. یعنی بدون پایه موتور دار هم میشه گرچه با موتور طبیعتا بهتره

نرم افزار رجیستکس registax به صورت رایگان میتونید دانلود کنید و این کار رو براتون انجام میده. من تا حدودی تونستم باهاش کار کنم اما هنوز رصد عکس واقعی از سیارات نگرفتم که بتونم دقیق امتحان کنم.
بچه ها سوال من این بود که چطور میشه سطح مشتری رو بصورت واضح و بزرگ دید !!
با چه چشمی ها یی