تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: آلودگی نوری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3
یک مبحث 100 % علمی رو اینجا شروع می کنیم تا کاربران را متهم به پست های غیر علمی نکنند !!

برای شروع مباحثی رو در رابطه با آلودگی نوری مطرح می کنیم و از همه دوستان خواهش می کنم در تکمیل این سوژه همکاری کنند تا منبع کاملی برای منجمان و دیگر علاقه مندان گردد .

----------------------------------------------
آلودگی نوری

آلودگی نوری به زبان ساده یعنی هر نوری که مزاحم باشد و برای هر موجود یا محیطی ضرر بیافریند !!
مثلا یک جاده در مسیری که تالاب هایی موجود باشد و نورهایی مصنوعی ( مثل چراغ های خیابان ها ) در آنجا محیط را روشن کنند در حالی که هیچ کس به آن روشنایی نیاز نداشته باشد !!!

آلودگی نوری اثراتی را در پی دارد از جمله :

1- بر انسان ها
2- بر حیوانات
3- بر گیاهان
4- آسمان شب
5 محیط زیست

تا حالا از خودتان پرسیدید چرا خیابان های شهر از نیمه شب تا صبح بیخود روشن هستند و یا چراغ های منازل و کوچه ها و دیگر مکان ها !! در حالی که نیازی به آن ها نیست یا نیاز زیادی به آن ها نیست !!
در ادامه اثرات مخرب آلودگی نوری را شرح خواهم داد ...
اول از همه سایت مبارزه با آلودگی نوری در کشورمان رو معرفی می کنم :
http://www.lightpollution.ir/
سایت اطلاع رسانی اثرات آلودگی نوری در ایران
-------------

اثرات آلودگی نوری بر گیاهان :

گیاهان چه می شوند:
در نوعی تقسیم بندی، گیاهان به دو دسته نور پسند و سایه پسند تقسیم می شوند.
هر گیاه بنا به این تقسیم بندی مقدار معینی نور برای زندگی وعمل فتوسنتز نیاز دارد که به حیات خود ادامه دهد.گیاهان نور پسند ميزان كلروپلاست پائین را در طول زندگی خود نیاز دارند...

اثرات مخرب آلودگی نوری بر گیاهان شامل:
1. اختلال در رشد
2. اختلال در زمان از دست دادن برگها در فصل ریزش
3. اختلال در بروز رنگهای طبیعی
4. اختلال در جهت رويش

در نوعی تقسیم بندی، گیاهان به دو دسته نور پسند و سایه پسند تقسیم می شوند.
هر گیاه بنا به این تقسیم بندی مقدار معینی نور برای زندگی وعمل فتوسنتز نیاز دارد که به حیات خود ادامه دهد...
گیاهان نور پسند ميزان كلروپلاست پائین را در طول زندگی خود نیاز دارند بدین جهت 10% از نور محیط را که معادل 4200 لوکس می باشد جذب می کند. این مقدار را با یک لامپ تنگستن 60 وات مقایسه کنید که نوری را که به میز تحریر شما می رساند حدود 100 لوکس می باشد.
اما گیاهان سایه پسند با كلروپلاست بالا75% از نور محیط را که معادل 75 لوکس می باشد جذب خود می کنند.
اما طبق قانون بردباري رسیدن هر نوع نور بیش از اندازه ذکر شده به گیاه، رشد آن را دچار اختلال می کند و در مواقعی مرگش را تضمین می نماید.
قانون بردباری = افزايش يك عامل محيطي مي تواند عامل محدود كننده باشد.می توان اینطور گفت که بالا رفتن يك عامل باعث پائين آمدن بقيه عوامل مي شود.
از نتایج برهم خوردن سیکل زندگی گیاهان می توان به درختان برگ ريزی اشاره کرد که در زمان ریزش برگهایشان توان نمایش رنگهای پائیزی خود را از دست می دهند و یا درختانی که بر اثر آلودگی نوری، فصل از دست دادن برگ خود را فراموش کرده و دیده شده تا نیمه های زمستان همچنان دارای برگهای زرد می باشند. این عامل و همزمانی بارش برف در این فصل باعث سنگین شدن بدنه درخت و سرنگون شدن آن می گردد.

نویسنده: سید حامد میرزاخلیل www.lightpollution.ir

خلاصه مطلب فوق :
آلودگی نوری بر روی گیاهان اثرات مخربی دارد از جمله : اختلال در زمان از دست دادن برگها در فصل ریزش که باعث میشه درخت مورد نظر در زمستان همچنان برگ داشته باشه و برف های نشسته بروی درخت سبب سرنگون شدن درخت بشه !!
1- ایا رفع الودگی نوری اسمان پر ستاره رو به ما بر می گردونه یا فقط موجب جلوگیری از کم ستاره تر شدن اسمون میشه؟
شاید تعریف آلودگی نوری برای ما ستاره شناسان با بقیه فرق بکنه
چون اگه ما نورپردازی ها رو اصولی بکنم حتما تعداد بیشتری ستاره می بینیم و اگر مقدار این نور ها رو کاهش بدیم شاید به آسمان پر ستاره برسیم !
خب حالا چه کار باید کرد؟تبلیغات در این زمینه انقدر کمه که خیلی ها اصلا نمی دونند الودگی نوری چی هست؟چطور باید فرهنگ سازی بشه؟
آره ! دقیقا هیچ کس نمی دونه آلودگی نوری چی هست !
منم که دو هفته پیش سر درس مهندسی محیط زیست کنفرانس آلودگی نوری دادم همه مونده بودن آلودگی نوری چیه !!
خود استاد هم توش مونده بود !!!!!!
شاید خود ما منجم ها هم فقط از آثار مخرب آلودگی نوری بر آسمان شب خبر داشته باشیم
ولی من در ادامه دیگر آثار این آلودگی رو خواهم گفت

راستی اینجا اینقدر آلودگی هوا ( دود پالایشگاه و پتروشیمی که دقیقا در مرکز شهر هستند ) + گرد و خاک
آلودگی آب ( شور ، بد بو ، قهوه ای رنگ و ... ) + وارد شدن پساب های صنعتی به رودخانه ها
و انواع آلودگی های دیگه هست که من اگه بخوام در مورد آلودگی نوری حرف بزنم پرتم می کنند بیرون
حالا یک چیزی.
الودگی نوری، اسمان رو از ما گرفته و در این شکی نیست.حالا ممکنه خطرات دیگه ای رو که برای الودگی نوری مطرح می کنند(مثل اختلال در رشد گیاهان یا انقراض نسل یک سری از حیوانات یا افسردگی و...)خیلی جدی نباشه و دلیل مطرح شدنش مهم جلوه دادن اون برای کسانیه که اسمان براشون مهم نیست؟
اگه اینطور نیست و الودگی نوری واقعا این مشکلات رو به صورت جدی به همراه داره پس چرا خیلی توسط مسئولین (در دنیا)جدی گرفته نمی شه.ما حتی در امریکا هم که کشورپیشرفته ای محسوب میشه شب های بسیار پرنور و پرچراغی رو شاهد هستیم؟(البته این درسته که مبارزه با الودگی نوری با تاریک کردن شهر ها نیست و با استفاده از لامپ های استاندارد در شهر ها صورت می گیره اما همین لامپ های استاندارد هم اگر ازحدش بگذره باعث الودگی نوری میشه وتازه اگر مطمئن باشیم کشوری مثل امریکا لامپ های استانداردی رو استفاده میکنه...)
بله شما درست می فرمایید و اگه عجله نکنید به جاهای جالبش هم می رسیم
مثلا خطراتش سرطان زا بودن برای انسان ها بویژه بانوان است و انقراض نسل برخی از حیوانات

و اما آمریکا :

پزشكان آمريكا به مبارزان آلودگي نوري پيوستند
انجمن پزشكان آمريكا در 16 ژوئن 2009، به اتفاق آراء، راي به تلاش و حمايت براي كنترل و نظارت آلودگي نوري دادند. چيزي كه اين سياست و رويه جديد را به صورت جزء به جزء مهم كرده است، اين است كه انجمن پزشكان آمريكا (AMA)، جوامع پزشكي 50 ايالت آمريكا و بيش از 120 جامعه تخصصي ديگر را در بر مي گيرد.
دلايل توجه انجمن قدرتمند و با نفوذ پزشكان آمريكا به تدوين قوانين آلودگي نوري حايز اهميت است:
نخست، درخشندگي زياد (خيرگي) يك منبع نورغيراستاندارد، سلامت عمومي را به خطر مي اندازد، بخصوص هنگامي كه شما سالخورده‌تر مي شويد. خيرگي در چشم باعث عدم تطابق و منجر به وقوع حوادث رانندگي مي‌شود اين اتفاق تقريباً ‌مانند انعكاس نورخورشيد يا انعكاس پرتو زياد نور از شيشه جلوي ماشين روبرو است كه باعث خيرگي مي شود.
دوم،‌ اتلاف روشنايي، همان اتلاف انرژي است و توليد CO2 مي كند.
و در آخر:‌
گونه هاي بسياري (شامل انسان‌ها) به تاريكي براي زندگي و كاميابي نياز دارند.
تصميمات اتخاذ شده از اين قرار است:
1-مصوب شد كه انجمن پزشكان آمريكا از نورپردازي هاي بيروني كه با طراحي مناسب، سبب جلوگيري از اتلاف انرژي و توليد گازهاي گل خانه اي مي شوند حمايت كند و اين امر را توسعه دهد.
2- مصوب شدكه انجمن پزشكان آمريكا، قانوني را توسعه و تصويب كنند كه از تلاش هاي كاهش آلودگي نوري و كاهش خيرگي در هر دو سطح ملي و استاني حمايت كنند.
3- مصوب شدكه انجمن پزشكان آمريكا طرحي را ارائه و حمايت كنند كه تمام چراغ هاي موجود در خيابان‌ها،‌ به منظور بهبود نورپردازي بزرگراه‌ها براي همگان، ‌به خصوص براي اشخاصي كه حس بينايي آنها آسيب ديده است و همچنين رانندگان سالخورده،‌ از طرح حفاظت شده و يا شبيه طرح‌هاي بدون درخشندگي زياد (خيرگي) باشد.
گزارش از: ماريو موتا رئيس انجمن پزشكي ماساچوست، عضو انتخاب شده از انجمن پزشكي آمريكا در ارتباط با علوم طبيعي و بهداشت عمومي، ‌جراح قلب و دوستدار ستاره شناسي آماتوري.

منبع : www.lightpollution.ir
مترجم: پروانه فتح الهي
www.skyandtelescope.com:منبع
ممنون.اما هنوز هم ثابت نشد که خطرات دیگر الودگی نوری جدیه و هدف از طرح دقیقا چیه
به این تصویر نگاه کنید:
[عکس: 000d257f_medium.jpeg]
این نشون میده الودگی نوری در امریکا وحشتناکه و با توجه به این که امریکا کشور پیشرفته ایه پس باز هم این هم این احتمال قوی میشه که ضرر های الودگی نوری جدی نباشه وهدف از طرح اونها مسئله ای باشه که در پست قبلی گفتم.
بله منظورتون رو میفهمم و اون اینکه آمریکایی ها بلا سر خودشون نمیارن + اروپایی ها
که تقریبا منم موافقم

اما این خطرات جدیه
روی انسان هم که به دلیل تغییر در مقدار ترشح هورمون ملاتونین در غده پینه آل در سر باعث بیخوابی و تغییر در زمان ها خوابیدن و بیدار شدن میشه ! و سرطان هایی رو بروی انسان ایجاد میکنه که به دلیل آلودگی نور بروی انسان ها در زمان خوابشان است
اما از خطرات جدی اون کشته شدن پرندگان مهاجره که به همین دلیل قانونی در نیویورک تصویب شده که در فصل های مهاجرت پرندگان مهاجر صاحبان این برج ها باید چراغ ها شون رو نیمه شب خاموش کنند !! و این طرح اجرا شده .که باعث صرفه جویی در مصرف برق میشه و شده و صاحبان برج ها سود هم کردند .
در ادامه مقالات مهمی رو در همین رابطه میذارم !
صفحات: 1 2 3