تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: یک پرسش
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام به دوستان آسمان
چرا در ستاره هیدروژن به هلیوم که سنگین تره تبدیل می شه؟










آسمان فرصت خوبی است اگر پر بکشیم
سلام

البته این تبدیل در ستاره‌های نسل اول (نخستین ستاره‌های تشکیل شده بعد از انفجار بزرگ) رخ میدهد چون اولین و ساده‌ترین عنصری که بعد از گذر از حالت پلاسما (حالتی که بدلیل دمای بالا هنوز الکترونها نمی‌توانند در قید و بند هسته‌ها قرار گیرند) تشکیل شده، عنصر هیدروژن بوده است.

بعد از اینکه دما کمی پایین‌تر آمده، در مکانهایی از عالم که تجمع عنصر هیدروژن زیادتر بوده به علت گرانش اولین ستاره‌ها زایش شده‌اند. با جذب بیشتر هیدروژن اطراف و فرو ریزش و کاهش اندازه ستاره تشکیل شده بدلیل گرانش، کم کم دمای هسته ستاره بالا می‌رود و تعداد برخوردهای اتمهای هیدروژن بشدت زیاد و با سرعت انجام می‌شود. در این حالت فشار به اندازه‌ای بالا می‌رود که محتمل‌ترین و ساده‌ترین واکنش همجوشی هسته‌ای، یعنی تبدیل عنصر هیدروژن به هلیم رخ‌ می‌دهد.

امیدوارم مفید باشه.

ممنون/.
سلام
ممنون از پاسختون ،در ستاره های نسل بعدی همجوشی چگونه هست؟یعنی به چی تبدیل می شه؟






«آسمان فرصت خوبی است اگر پر بکشیم به افق های دل انگیز خدا سر بکشیم»
بعد از اینکه هیدروژن تمام شدعناصر سنگین تر می سوزند.مثل هلیم، کربن، آهن وشاید چیز های دیگه. ولی این حدی داره و تو یکی از این مرحله ها ستاره نابود میشه.البته این قضیه مال ستاره های پر جرمه و وقتی هم که انفجار ابرنواختری انجام میشه این عناصر در کیهان پخش میشن.ستاره های کم جرم تقریبا تو همون مرحله ی هیدروژن سوزی عمرشون تمام میشه.
امیدوارم درست و کافی باشه.
چطور میشه که نیروی ضعیف گرانش بر نیروی بسیار قوی الکترومغناطیس غلبه میکنه و یک ستاره تشکیل میشه؟
نیروی گرانش در ابعاد بزرگ و الکترومغناطیس در ابعاد کوانتمی موثر هستند. تنها نیرویی که می تونه کمی با گرانش در ابعاد بزرگ مقابله کنه نیروی هیدروستاتیکه.
در مورد ستارگان و نسلهای مختلف اونها: ساختار ستارگان و کهکشانها - و یک مقاله از مجله ی آسترونومی (حقیقتش یادمنیست چه شماره ای ولی 2005 یا 6 بود)در مورد نسل سوم ستارگان که جزو برنامه های آتی تلسکوپ هابل هست. در اینترنت هم می تونید سرچ کنید.