تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: منحرف کردن سیارک ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چند وقت پیش توی برنامه ی آسمان شب درباره ی مرگ زمین و احتمال برخورد سیارکها به زمین صحبت شد. درباره ی راه ها مقابله با این خطر احتمالی هم مطالبی گفته شد .یکی از مهمان ها برنامه به یکی از این راه ها اشاره کرد و گفت دانشمندان به فکر افتاده اند که اگر زمانی بفهمند که سیارکی در مدار خود ممکن است با زمین بر خورد کند فضاپیماهایی راروی سطح آن مستقر کنند و به وسیله ی تعداد زیادی آینه ی خورشیدی گرمای خورشید را روی نصف آن سیارک متمرکز کنند.این گونه در بخشی که گرم می شود مقدار زیادی گاز با فشار از دهانه های آتشفشانی سیارک بیرون می آید و مانند موتور قایق عمل کرده و آن را به حرکت در می آورده و از مدارش خارج می کند.
مگر نه این زمانی امکان پذیر می شه که هوایی وجود داشته باشه که به سبب اون جسم در جهت مخالف به حرکت در بیاد؟ولی توی فضا خلا وجود داره...!
فضاپیماها هم با همین نیروی پیشران حرکت می کنند و نیازی به هوا هم ندارند
مرسی من یه سوال دیگه هم داشتم وقتی یه فضاپیما می خواهد از زمین بلند بشه و مثلا به سمت ماه بره با تعداد زیادی موتور حرکت می کنه اما بعد از خارج شدن از جو اون ها رو رها می کنه .تازه روی خود زمین هم با سکوی پرتاب و کلی تشکیلات به فضا میره .حالا موقعی بازگشت از ماه چه طور از ماه بلند میشه؟ اون جا که سکوی پرتاب نداره ... !درسته که ماه مثل زمین جو نداره اما باز هم یه نیرویی برای بلند شدن فضاپیما لازمه. البته اینو میدونم که بالاتر از سطح ماه یه فضاپیمای دیگه مستقر میشه تا هنگام برگشتن فضاپیمای اولی به اون ملحق بشه.
اگه اشتباه نکنم قضیه به این شکله
فضاپیمای مادر بالای کره می مونه و یه فضاپیمای خیلی کوچکتر نسبت به اون میاد رو سطح کره و بعد از انجام ماموریت اون کاوشگر کوچکتر با همون موتور های پیشران مثل موشک ها از نیروی جاذبه اون کره خلاص میشه و به سفینه مادر می پیونده
جاذبه ی ماه کمتر از جاذبه ی زمین است حدود یک ششم
تا جایی که من میدونم دوباره موتور هاش رو روشن میکنه.اما با روی زمین فرق داره.ماه به دلیل گرانش کمی که داره سرعت فرارش کمه و این باعث میشه که با چند تا موتور کوچک فضاپیما بلند بشه.فرق دیگه ای که هست اینه که موقع بلندشدن از زمین وزن فضاپیما خیلی بیشتره.چون نصف سوخت بین راه سوخته.تازه یک قسمت هم که بالای ماه هست.
آره دیگه آقا امیررضا توضحات کامل رو دادن
اینم چند تا عکس که گویای قضیه است
[attachment=2:1lzhop3a]shatel 1.JPG[/attachment:1lzhop3a]

[attachment=1:1lzhop3a]shatel 2.JPG[/attachment:1lzhop3a]

[attachment=0:1lzhop3a]shatel 3.JPG[/attachment:1lzhop3a]
مرسی خیلی ممنون این سوال مدت ها ذهنم رو مشغول کرده بود