تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: دیدگاه جدید از حلقه های زحل
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
پی از 6سال،داده های کاسینی دیدگاه های جدیدی از حلقه های زحل در اختیار ما قرار میدهد،و این راه همچنان ادامه دارد.

سفینه فضایی کاسینی ناسا با استفاده از اختلالات چرخشی و ماهواره(قمر)های درون حلقه Aبه سمت داخل حلقه تقریبا شفاف D و به سمت بیرون کمان درخشان دور حلقه کم رنگ G،ستاره شناسان را قادر ساخته تا نگاه جدیدی به سیستم پیچیده حلقه های مدور زحل بیاندازند.

محققان حلقه زحل پس از 6سال با برداشتن یک قدم به عقب و با بررسی و بازبینی مجدد برخی از یافته های مهم متوجه چند مورد رمزآلود از میان بسیاری موارد دیگر شدند.این ماموریت در سطح وسیع مشخص میکند که سیستم حلقه ای بسیار بیشتر از آنچه انتظار میرفت پویا و متغیر است.

بر طبق نظریه،صفحات نجومی باید یک نواخت و هموار بوده و هر حرکتی در آنها به آرامی رخ دهد،اما مشاهدات نشان میدهند که زندگی آنها به آن سادگی که ما توقع داریم نیست.

با این وجود،محققان ذراتی در گستره چند سانتی متر تا چندین متر شعاع را مشاهده کرده اند.جاذبه گرانشی که سعی به گرد هم آوردن ذرات حلقه را داشته و نیروی کشندگی که ذرات را از هم دور میکند،باعث شده اند تا ذرات در حلقه های AوB (دو حلقه اصلی) گرانش ضعیف را تشکیل داده و همان طور که به دور سیاره میچرخند،کشیده نیز شوند.

قمر زحل تاثیرات خودش را بر ذرات دارا بوده و سبب میشود تا یک الگوی دالبر شکل که با قمر میچرخد به وجود آید و یک حرکت موجی به ذرات دهد.این حرکت را میتوان به مولکول های آب زمانی که در امواج اقیانوس به داخل و خارج میروند تشبیه کرد.

گفتنی است که اختلالات و آشفتگی هایی چرخشی در سال 2006 در حلقه A کشف شد که تحققات درباره آن همچنان ادامه دارد.

مهمان

منبع خبر شما کجاست؟
یا از اینترنت یا از تجربیات خودش و یا از کتاب ها
Sky_Watcher نوشته: یا از اینترنت یا از تجربیات خودش و یا از کتاب ها
شما از كجا ميدونيد بزارد خودش بگه :x