تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: اولين تلسكوپ
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
آيا ابن هيثم اولين تلسكوپ روساخت خيلي ها ميگن گاليله اولين تلسكوپ رو ساخته آيا اين درسته؟
خود گالیله هم اون دوربین نجومی متشکل از دو عدسی رو نساخت ، مبدع اون یه عینک ساز بوده
و اما ابن هیثم دانشمند بزرگ ایرانی
مطالع در مورد ابن هیثم : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8% ... 8%AB%D9%85

نکات مهم :

اِبْنِ هِیْثَم، بن هیثم بصری، مهندس بصری نزیل مصر، معروف به ابن هیثم (۴۳۰-۳۵۴) که در غرب در آثار لاتینی سده‌های میانه به آونتان یا آوناتهان و بیشتر به آلهازن شناخته می‌شود، از دانشمندان سرشناس ایرانی است که در زمینه شناخت نور و قوانین شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است. شرح اصول تاریک‌خانه و اختراع ذره‌بین از کارهای برجستهٔ این دانشمند مسلمان است.به دید برخی پژوهشگران او نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را محاسبه کرده‌است. او با معیارهای متعارف اندازه‌گیری در زمان خود، که واحد ذرع بود، سرعت نور را محاسبه کرد و دور کره زمین را اندازه گرفت. وی نخستین کسی است که به بررسی خواص نور پرداخت.

وی اهل خوزستان بود و در شهر وهیشت‌اردشیر (اهواز) اقامت داشت، او درعلوم ریاضی، حساب و هندسه، مثلثات، جبر، الابصار و غیره، استادی ماهر و صاحب ابتکار بود.
ممنونم شما به من بگين اون عينك ساز در سده چند ميلادي مي زيسته ابن هيثم ما قبل از اون بوده يا مابعدتامن سوال اصلي رو بپرسم
ابن هیثم به قرن چهارم و پنجم هجری برمیگرده ولی ماجرای عینک ساز و گالیله به چند قرن بعد از اون

اولین مدارک استفاده از تلسکوپ مربوط به تلسکوپ شکستی است که در سال1608درهلند پدیدار شد پیشرفت ان به3نفرنسبت داده میشود:لیپرشی و زاخاریاس جانسن که در میدل بارگ عینک ساز بود وجاکوب میتیوس ازشهر الکمار.گالیله درسالهای بعد اصلاحات بزرگی روی این طرح انجام داد این پدیده که در اینه میتواند به جای عدسی مورد استفاده گیرد محصول تحقیقی بود که مدت کمی پس از اختراع تلسکوپ شکستی انجام شد.استفاده از اینه های سهمی گون باعث وجود مزایای:کاهش اصولی خطای کروی و عدم وجود خطای رنگی شد که تعداد زیادی طرح پیشنهادی وچندین تلاش برای ساخت اینه بازتابی را در پی داشت.درسال 1668 ایزاک نیوتن اولین تلسکوپ بازتابی کاربردی را ساخت که بعدها تلسکوپ بازتابی نیوتنی نام گرفت.

منبع : ویکی پدیا

مطالعه ی این مطلب نیز توصیه میشه : http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mava ... eck&Rand=0
اگه فيلم رابين هود رو ديده باشين كه مربوط به قرون وسطي است براي ديدن سپاهيان شروود از دوربين نجومي استفاده مي كنن قرون وسطي(400تا1400ميلادي)در صورتي كه شما ميگين اولين تلسكوپ توسط هانس ليپريش در سال1608 اختراع شده فكر نمي كنين درقرون وسطي كه خيلي ازكتابهاي مسلمانان واشيا مختلف و... به اروپا وارد شده شايد تلسكوپ هم يكي از اون اشيا بوده باشه مثل خيلي ازچيزهايي كه بايد به نام ايرانيان ثبت مي شده ونشده مثل الكل وقوانين شكست نور كه به نام اسنل -دكارت هست درحالي كه ابن هيثم علت تمامي چيزهاي مربوط به نور رو توضيح داده نميگم حتما اختراع ابن هيثم بوده ولي بزرگترين دانشمند اون زمان در اثبات قوانين فيزيكي وساختن عدسيها ابن هيثم بوده اينطور نيست؟البته بازم ميگم مطمئن نيستم
تقریبا حق با شماست
رفته بودم موزه ی حرم امام رضا Big Grin
اونجا وسایل قیمی هم بود
چند تا تلسکوپ قدیمی هم اونجا بود که فکر کنم ماکت تلسکوپ گالیله هم اونجا بود. :roll:
بیشتر اون تلسکوپ ها طلایی رنگ بودند. :!:
اسطرلاب ها رو هم دیدی ؟
آره چند تا اسطرلاب بزرگ اونجا بود
اسطرلاب به انگلیسی این طوری نوشته میشه Astrolabe
از واژه Astro میفهمیم که این وسیله نجومیه. :mrgreen:
بالاخره حدس من درسته؟ابن هيثم دوربين نجومي رو اختراع كرد يانه؟ خواهش ميكنم اگه اطلاعاتي در اين زمينه دارين دريغ نكنين
صفحات: 1 2