تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: چشمی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
یه سوال داشتم دیشب که رفته بودم تو حیاط رصد کنم وقتی عدسی 10 میلی متری رو می گذاشتم
تصویر رو مه مانند نشون می داد و از همه جا از مشتری نور بیرون می زد یا می شد مثل زمین فوتبال
این من زایاد باز کردم ممکنه از جابه جایی عدسی ها اشه اگه هست لطفا بگید کدوم کجا و کدوم طرف بگذارم

http://www.iranoptic.ir/50-چشمی
مدل تلسکوپتون؟
سلام دوست عزیز
چشمی های دیگرتان را نیز امتحان میکردید . ممکن است از چشمی باشد . این چشمیهائئ که من استفاده میکنم میشه تمیزشون کرد . مال شما رو نمیدونم . البته هیچ وفت از مواد اسپری برای تمیز کردن استفاده نکن . چون اون موقع مواد به داخل چشمی سرایت کرده و تصویر رو مات میکنند . و خود چشمی رو اگر نگاه کنی مه گرفته میشود .
البته این در صورتی است که اشکال از چشمیتان باشد . چون ماتی تصویر ممکن است از اثر گذر ابرهایی باشد که در فاصله ای زیاد از جو قرار دارند . ولی بهتر است اول ابزار ت رو چک کنی . اگر طولانی شد ببخشید .
سلام دوستان گرام
کسی از انواع مختلف چشمی اطلاعی داره . مثلا انواع آن از نظر ابتیک با همدیگر فرق میکنند؟
بیشتر به چه چشمیهایی برای یک تلسکوپ 8 اینچی نیوتونی نیاز است . منظورم پرکارترینشون چه چشمیه. من فقط 25mm -6mm-4.5mm را دارم . اگه نیازه که چشمی های بیشتری داشته باشم لطفا راهنمائیم کنید. متشکرم
تقریبا یکی دو سالی میشه که در مورد چشمی صحبت شد ولی فکر کنم این قسمت توی نقطه کور تالار باقی مونده در حالی که داشتن چشمی مناسب فوق العاده در رصد تاثیر گذاره مخصوصا اگر از چشمی هایی با میدان دید بالاتر از 50 درصد استفاده بشه .اما من یه سوالی درباره فاصله کانونی تلسکوپهای بازتابی دارم که بی ربط به چشمی هم نیست . کلا بحث استفاده از چشمی درست و دقیق برمیگرده به فاصله کانونی تلسکوپ و این فاصله یعنی فاصله آینه تا جایی که همه نورهای بازتاب شده به شکل کانون و یک نقطه در خواهند آمد که میشه جای همان آینه ثانویه که حالا یا از یک آینه تخت استفاده میشه یا یک منشور که نور رو به چشمی انتقال داده و ما با چشمی مناسب میتونیم شی رو ببینیم اما سوال من اینجاست وقتی مثلا میگن فاصله کانونی تلسکوپی 800میلی متر یا همون هشتاد سانت و یا هزار میلی متره چرا وقتی اندازه میگیرم دقیق به این اندازه نمیرسیم و اصلا آیا باید دقیق به این اندازه برسیم ؟ یعنی فاصله آینه اولیه با آینه ثانویه همون کانون تلسکوپ نخواهد بود ؟
مطمئنا فاصله اینه اولیه تا ثانویه کمتر از فاصله کانونی هست.
چون اینه ثانویه باید نقطه کانونی رو به سمت فوکوسر منحرف کنه و مطمئنا اگه نقطه کانونی روی اینه ثانویه بود، محل کانون تغییر نمیکرد. (بازتاب نقاط روی اینه، روی خودشون میفته)
در واقع محل نقطه کانونی، جایی داخل فوکوسر میفته. همینطور کانون عدسی چشمی هم داخل فوکوسر هست و فقط وقتی این دو کانون با هم منطبق باشن تصویر تشکیل میشه.
اندازه اینه ثانویه هم طوری انتخاب میشه که بازتاب پرتو های گوشه اینه اولیه بهش برسن. یعنی در محل اینه ثانویه، نور به همون اندازه کانونی شده.
ولی به نظر من از اینه اولیه تا اینه ثانویه هست.در تلسکوپ های نیوتونی هر چی فاصله کانونی بیشتر باشه قد تلسکوپ هم بیشتره.ولی در تلسکوپ اشمیت و ماکستوف جور دیگه هست.که خودم واسم سواله.ولی فکر میکنم ضریب داشته باشه برای فاصله اینه اولی و ثانویه
نه، مطمئنم درسته.
اینه ثانویه رو در هر طراحی اپتیکی ای میشه هر جایی در مسیر نور قرار داد.
در تلسکوپ های نیوتنی فوکوسر در بالای لوله قرار داره و نور بیشتر مسیر رو مستقیم طی میکنه، برای همین طول لوله نزدیک به فاصله کانونی هست.
ولی در طراحی های ترکیبی، اینه اولیه فاصله کانونی کوتاهی داره، ولی اینه ثانویه محدب انتخاب میشه و فاصله کانونی رو افزایش میده و در عوض مسیر نور رو بر میگردونه و نور سه بار طول لوله رو طی میکنه تا کانونی بشه. برای همین تلسکوپ های ترکیبی با فاصله کانونی مشابه، از نیوتنی ها کوتاه ترن.
درود بر شما تحقیقاتم را کامل کردید چون کلی این چند روز مطالعه کردم و به نتیجه درستی نرسیدم....

اگه بارلو فاصله کانونی رو افزایش میده پس در بهتر دیدن اجرام تاثیر گذاره اما نظرتون راجه به بارلو x5 چیه ؟شما هم از بارلو استفاده میکنید ؟
تنهایی جایی که میشه چشمی گیر اورد فروشگاه آسمان شبه ؟البته از تنوع خوبی برخورداره اما قیمتاشون کلی گرونه.در این باره اطلاعاتی دارین ؟
صفحات: 1 2