تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: قدر چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خسته نباشید . بنده تازه عضو سایت شدم و علاقه مند هستم به نجوم ، تازه شروع کردم به تحقیق در مورد اینکه چگونه میتوانم شروع کنم آسمان رو دیدن که از طریق همین سایت واطلاعاتی که بقیه دوستان دادند قصد خرید دوربین دو چشمی 80*20 nightsky گرفته ام ، الان میخواست بدونم که قدر یعنی چه . ممنون
خیلی خوش حالم که می بینم روز به روز به علاقه مندان نجوم اضافه میشه
قدر ظاهری اجرام سماوی که با نماد m نشان داده می شود معیاری برای بیان روشنایی ظاهری آنها و در واقع نور رسیده آنها به زمین است.اجرامی که در آسمان می بینیم دارای روشنایی ها و در نتیجه قدرهای متفاوتی هستند.قدر اجرام سماوی هم به خواص ذاتی آنها(انرژی که از خود بیرون می دهند) وهم به فاصله آنها تا زمین بستگی دارد و از آنجائی که ستاره ها در فاصله متفاوتی از ما قرار دارند این معیار نشان دهنده درخشندگی واقعی آنها نیست.امکان دارد روشنایی ستاره ای که بسیار درخشنده است بدلیل زیاد بودن فاصله، کم نورتر از ستاره ضعیفی که در فاصله کمی از زمین قرار دارد به نظر برسد.قدر کهکشانها در واقع مجموع قدر اجزاء تشکیل دهنده آنهامانند بازوها شامل ابرهای گازی،ستاره های درخشان .....و در بسیاری موارد نیز تحت تاثیر درخشندگی مناطق مرکزی وهسته آنهاست(مانند کهکشانهای با هسته فعال).
قدر سیارات نیز تابعی از ضریب بازتاب سطحی (که خود تابعی از زاویه برخورد پرتوهای نور خورشید به عنوان عامل روشن کننده سطح آنهاست)و فاصله آنها تا زمین است.
امیدوارم متوجه شده باشی