تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: عمق خوشه ی پروین
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سپتامبر 21- 30شهریور


[ATTACH=CONFIG]964[/ATTACH]

Image credit and copyright: Stanislav Volskiy



آیا تاکنون خوشه ی ستاره ای پروین را دیده اید؟ احتمالاً هرگز آن را به این شکل ندیده بودید: پر از گرد و غبار. ستاره های درخشان پروین که شاید مشهورترین خوشه ی ستاره ای در آسمان باشد آنقدر روشن هستند که با چشم غیر مسلح حتی در دل شهرهای پر از آلودگی نوری هم قابل رویت هستند. اگرچه وقتی از مکانی تاریک نوردهی طولانی انجام دهید، ابرهای غبارآلود اطراف پروین بسیارنمایان می شوند. نوردهی بالا حدود 30 ساعت بطول انجامید و فضایی در آسمان به اندازه چندین برابر قرص کامل ماه را می پوشاند. پروین که به نام های هفت خواهر و M45 هم شناخته می شود در فاصله حدود 400 سال نوری در نزدیکی صورت فلکی گاو( ثور) قرار دارد. افسانه ی رایج با تغییراتی امروزی این است که از وقتی که خوشه نامگذاری شد یکی از ستاره های درخشان محو شد و تنها 6 ستاره باقی ماندند که با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند. اگرچه تعداد واقعی ستاره های قابل رویت می تواند کمتر یا بیشتر از هفت عدد باشد که این بستگی به تاریکی آسمان و قدرت بینایی چشم ناظر دارد.

ترجمه و تنظیم: معصومه ابراهیمی- مریم حاج حیدری
ملاقات ماه و خوشه پروین در بامداد جمعه
پدیده مقارنه ماه با خوشه پروین در بامداد جمعه 18 آذرماه رخ خواهد داد.
به گزارش خبرنگار مهر، در روز جمعه 18 آذرماه پدیده مقارنه ماه و خوشه پروین رخ خواهد داد. در این پدیده ماه در نزدیکترین فاصله خود با خوشه پروین قرار می گیرد.

خوشه پروین یا هفت خواهر در فاصله 400 سال نوری در صورت فلکی ثور (گاو) قرار دارد و حدود 100 میلیون سال پیش متولد شده است و جزء خوشه های جوان به شمار می رود.

خوشه پروین از 370 ستاره تشکیل شده است که تنها 6 ستاره از این خوشه با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

پدیده مقارنه ماه و خوشه پروین در بامداد روز 18 آذرماه در ساعت 4:30 رخ خواهد داد. در این پدیده زاویه جدایی این دو جرم آسمانی 5.5 درجه است.
من يك عكس با نور دهي 30 ثانيه ازش گرفتم ولي اصلا اين جوري نبود
30 ثانیه نیست 30 ساعت هست