تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: جمعه خورشید میگیرد(البته از ایران قابل رویت نیست)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دانش > فضا - همشهری آنلاین: روز جمعه 4 آذرماه پدیده خورشید گرفتگی رخ می*دهد. کسوف از نوع خورشید گرفتگی جزئی است و از ایران قابل رویت نیست

در این پدیده، ماه بین زمین وخورشید قرار می*گیرد در نتیجه سایه ماه بر روی سطح خورشید می*افتد. در حقیقت خورشید گرفتگی اختفاء خورشید توسط ماه است.

در کسوف جزیی تنها بخشی از خورشید توسط سایه ماه پوشانده می*شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این خورشید گرفتگی از ایران قابل رویت نیست و تنها در بخشی از آفریقای جنوبی، زلاند نو، تاسمانی و جنوبگان قابل مشاهده است.

در این پدیده بیشینه ماه 88 درصد از سطح قرص خورشید را در اقیانوس منجمد جنوبی نزدیک قطب جنوب می*پوشاند.
جزئیات خورشید گرفتگی 4 آذرماه

دانش > فضا - همشهری آنلاین: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه خورشید گرفتگی جزئی روز 4 آذر ماه در اقیانوس قابل مشاهده است، گفت: خورشید گرفتگی کلی بعدی در آبان ماه سال آینده رخ خواهد داد

اسدالله قمری نژاد با بیان اینکه این گرفت از نوع جزئی است، افزود: خورشید گرفتگی روز 4 آذر ماه از دوه 123 ساروسی و پنجاه و سومین گرفت از 70 گرفت این دوره ساروسی است.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران توضیح داد: هر ساروس عبارت از یکسری گرفت*هایی است که با فاصله 18 سال و 11 روز و 8 ساعت به طور منظم رخ می*دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با تاکید بر اینکه این خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نیست، خاطر نشان کرد: این گرفت در بخش*هایی از آفریقای جنوبی، تاسمانی، نیوزیلند و قطب جنوب قابل مشاهده است.

قمری نژاد اضافه کرد: طبق نقشه*های این گرفت، این پدیده نجومی از اقیانوس گذر می*کند.

خورشید گرفتگی کلی در سال آینده

قمری نژاد یادآور شد: خورشید گرفتگی یا کسوف روز جمعه 4 آذر ماه به صورت جزئی است و برای رویت خورشید گرفتگی کلی باید تا سال آینده منتظر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تا آبان ماه سال 91 خورشید گرفتگی کلی رخ نخواهد داد، ادامه داد: در آبان ماه سال آینده خورشید گرفتگی کلی رخ خواهد داد که از استرالیا آغاز می*شود.

ماه گرفتگی کلی در 19 آذرماه

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از ماه گرفتگی در 19 آذرماه جاری نیز خبر داد و ادامه داد: این ماه گرفتگی در ایران قابل رویت است.