تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: قويترين حد جرم ماده تاريك جهان تعيين شد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

آزمايشات «كشف ماده تاريك» در دايره ترديد فيزيكدانان:

قويترين حد جرم ماده تاريك جهان تعيين شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

فيزيكدانان دانشگاه براون با تعيين قويترين حد براي جرم ماده تاريك كه طبق باورها تقريبا يك چهارم جهان را تشكيل مي*دهد، جرم آن را بزرگتر از 40 گيگا الكترون ولت تشخيص داده*اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تشخيص از اهميت بسياري برخوردار است؛ چراكه يافته*هاي اخير آزمايشات زيرزميني در مورد كشف ماده تاريك را با ترديد روبه*رو خواهد ساخت.

[ATTACH=CONFIG]1154[/ATTACH]

طبق اين پژوهش كه در مجله Physical Review Letters منتشر شده، در صورت وجود ماده تاريك در جهان، اكنون قويترين حد ممكن تا به امروز براي جرم آن تعيين شده است.

محققان با استفاده از داده*هاي تلسكوپ فضايي پرتو گاماي فرمي و يك رويکرد آماري جديد، جرم ذرات ماده تاريك را با محاسبه سرعتي كه اين ذرات يكديگر را در كهكشانهاي در حال گردش به دور كهكشان راه*شيري حذف مي*كنند، محدود كردند.

اين يافته*ها مي*تواند نتايج بدست آمده توسط گروههاي DAMA/LIBRA، CoGeNT و CRESST در مورد كشف ذره گريزان در آزمايشات زيرزميني را با ترديد روبرو سازد. اين آزمايشات، كشف ماده تاريك را با جرم هفت تا 12 گيگا الكترون ولت گزارش كرده بودند كه بسيار پايين*تر از حد تعيين شده توسط فيزيكدانان براون است.

به گفته محققان، اگر جرم ذره ماده تاريك از 40 گيگا الكترون ولت كمتر باشد، در آن صورت مقدار اين ماده در جهان به حدي بود كه ديگر ما شاهد گسترش جهان با سرعت فزاينده*اي كه امروز شاهد آن هستيم، نبوديم.

ماده تاريك به دليل اين كه مانند ستارگان و سيارات از خود تابش الكترو مغناطيسي ساطع نمي*كند، تنها از طريف تاثيرات گرانشي آن قابل مشاهده است.

انتهاي پيام