تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: اخبار مریخ
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6
تو این تاپیک اخبار مربوط به سیاره مریخ و اطلاعات بدست اومده از مدارگرد ها و مریخنورد های این سیاره نوشته میشه.
[COLOR="#0000FF"]

اروپا به تلاش براي برقراري تماس با فضاپيماي روسي پايان داد[B]



[ATTACH=CONFIG]1182[/ATTACH]

سرويس: فناوري
1390/09/12
12-03-2011
15:03:28


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: فناوري

سازمان فضايي اروپا در پي ناموفق ماندن تلاشهايش براي برقراري ارتباط راديويي با فضاپيماي روسي فوبوس*گرانت كه از زمان پرتاب آن در اوائل نوامبر در مدار زمين گير افتاده، اعلام كرد كه تلاش*هاي خود را پايان خواهد داد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين در حالي است كه مهندسان فضايي روسيه قصد دارند كه تا لحظات آخر به تلاش خود براي برقراري ارتباط با اين فضاپيماي 163 ميليون دلاري ادامه دهند.

فضاپيماي فوبوس گرانت قرار بود طي ماموريتي براي جمع*آوري نمونه به قمر فوبوس سياره مريخ پرواز كرده و آنها را در سال 2014 به زمين باز گرداند، اما در پي عدم موفقيت اجراي موتور اصلي، اين فضاپيما اكنون در مدار زمين سرگردان باقيمانده است.

دكتر مانفرد وارهاوت از مركز عمليات فضايي اروپا در آلمان اظهار كرد: در صورت دستيابي به هرگونه نشانه يا علامتي از اميد در ميان مقامات روسي، ما كاملا براي كمك در دسترس خواهيم بود.

چندي پيش يكي از تجهيزات سازمان فضايي اروپا در استراليا توانست پاسخي از فوبوس گرانت به دست بياورد و در پي آن كنترلرهاي زميني روسي به سرعت آنرا دنبال كردند اما از آن زمان تاكنون هيچ پاسخي از كاوشگر دريافت نشده و به هيچ كدام از فرمانها عمل نكرده است.

اين فضاپيماي 14 تني اكنون در مداري با ارتفاع بين 200 تا 340 كيلومتر در حال حركت است. اين مدار به تدريج تنزل يافته و در صورتي كه مهندسان نتوانند ارتباط و كنترل فضاپيما را بازيابي كنند، فوبوس گرانت به زمين سقوط خواهد كرد.

برنامه كنوني مهندسان، تلاش براي ثابت كردن مدار با ارسال فرمان*هايي به كاوشگر براي فعال سازي مجدد سيستم*هاي رانشي و بالا بردن آن در آسمان است. قرار گرفتن فوبوس*گرانت در يك مدار امن به مهندسان وقت كافي براي اقدامات بعدي را خواهد داد.

اين در حالي است كه فرصت اين فضاپيما براي سفر به مريخ از بين رفته و به دليل تغيير چيدمان سيارات، اكنون فاصله زمين تا اين سياره بسيار بيشتر شده است.

با اينكه سازمان فضايي اروپا هميشه از ماموريت فضاپيماي فوبوس*گرانت حمايت كرده اما اينبار با ابراز اينكه تمام تلاش خود را انجام داده، كنار كشيده است.

انتهاي پيام
[/COLOR][/B]
تصاویر جدید ناسا از سطح کره مریخ دوربین کاوشگر اکتشافی مریخ ناسا تصاویر جدیدی را از سطح سیاره مریخ آشکار کرده است.
[COLOR="#0000FF"]با سلام کمی طولانیه ولی به خواندنش می ارزه درست یک ماه دیگر ........

هنگامی که فضاپیمای آزمایشگاه علمی مریخ ناسا در روز پنج اوت(15 مرداد) در این سیاره سرخ فرود بیاید، یا همه چیز باید در جای درست خود باشد یا اینکه میلیاردها دلار و هزاران ساعت وقت صرف شده برای این پروژه تلف شود. *



تام ریولینی، دانشمند ناسا در ویدیویی که به توصیف ورود، نزول و فرود کاوشگر Curiosity با عنوان "هفت دقیقه هراس" پرداخته، اظهار کرد: اگر تنها یک نفر کار را اشتباه انجام دهد،* همه چیز خراب می*شود.

مریخ بقدری از زمین دور است که تیم ناسا برای حداقل 15 دقیقه از سرنوشت کاوشگر خود خبر نخواهد داشت. این مدت زمانی است که علائم فضاپیما از یک سیاره به سیاره دیگر رسیده، بدین معنی که کاوشگر 205 میلیارد دلاری فرود آمده است.

آدان استلتسنر، مهندس ناسا در این فیلم می*گوید: وقتی که پیام را از بالای جو در مورد سالم یا غیر سالم بودن مریخ*نورد در سطح دریافت می*کنیم که حداقل هفت دقیقه از آن گذشته است.

کاوشگر Curiosity در 26 نوامبر 2011 توسط ناسا به سوی مریخ ارسال شد. این فضاپیما که در حال حاضر در حال سفر در فضای خارجی است، قرار است حدود یک ماه دیگر در دهانه گیل مریخ فرود بیاید.

Curiosity به محض فرود، کار جست*وجو برای حیات پیشین یا کنونی را آغاز کرده و به بررسی آب*وهوا و زمین*شناسی سیاره مریخ برای 23 ماه یا حدود یک سال مریخی می*پردازد.

اما این کاوشگر پیش از آغاز اکتشافات، ابتدا باید در یک توالی کامل، حرکت هماهنگ و زمان درست از ارتفاع 21 هزار کیلومتر در ساعت به صفر فرود بیاید.

به گفته میگوئل سن مارتین، از دیگر دانشمندان ناسا، این یکی از بزرگ*ترین چالش*های پیش*روی تیم است که تاکنون بر روی مریخ امتحان نشده است.

Curiosity به گونه*ای طراحی شده که خود را در این فرود سخت با استفاده از مجموعه*ای از مانورهای سخت و بسیار پیچیده هدایت کند.

این فرایند چند مرحله*ای شامل چترنجات*های فراصوت، موشک*ها، دمای 1600 درجه و یک بالگرد اسکای*کرین سفارشی برای فرود خواهد بود که همگی خلبان اتوماتیک هستند.

هنگامی Curiosity وارد جو مریخ می*شود که شاتل به آزادسازی بزرگ*ترین و قوی*ترین چترنجات فوق*صوت جهان می*پردازد. این چتر قادر به تحمل 65 هزار پوند فشار بوده و سرعت شاتل را تا 321 کیلومتر در ساعت کاهش خواهد داد.

اما این سرعت به حد کافی برای فرود آهسته نیست، از این رو سپر حرارتی و چتر نجات قفل و موتورهای موشک شاتل روشن و از بخش*های دور ریختنی جدا می*شوند.

آنیتا ینگوپتا، از تیم ناسا در این فیلم اظهار کرد: ما نمی*توانیم موتورهای موشک را خیلی به زمین نزدیک کنیم چرا که در اساس یک ابر عظیم از غبار ایجاد می*کنیم که می*تواند به مکانیزم آسیب زده و ابزارها را خراب کند.

هواپیمای قدرت موشکی در فاصله 20 متری سطح قرار گرفته و کاوشگر Curiosity را با استفاده از اسکای*کرین پائین می*فرستد.

به محض لمس سلامت چرخ*ها با زمین سیاره مریخ، موشک*ها به انتقال مجموعه دوم ابزار دورریختنی در جای دیگر پرداخته و کاوشگر را به حال خود رها می*کنند.[/COLOR]
یک شرکت هلندی در نظر دارد در راستای نخستین گام به سوی تاسیس یک کولونی دائم، مسافرانی را تا سال 2023 روانه مریخ کندبه گفته مسئولان این شرکت، پروژه موسوم به [COLOR="#FF0000"]Mars One در آوریل سال 2023 چهار فضانورد را بر روی سیاره سرخ پیاده می*کند.[/COLOR]

اینم بگم که این مسافران از جان گذشته هیچوقت به زمین باز نخواهند گشت ....تصورش رابکنید.البته باید اضافه کنم علم درحال پیشرفت سریعی میباشد چه بسا تا آن موقع راهی برای بازگرداندن مریخ نشینان پیدا شد. به امید آنروز
[COLOR="#FF0000"]Curiosity کجاست؟

کمتر از 8 روز تا فرود جدیدترین مریخ نورد ناسا بر سطح سیاره مریخ باقی مانده است. آزمایشگاه علمی مریخ یا همان "کنجکاوی" (curiosity) جدیدترین و پیشرفته ترین مریخ نورد ناسا می باشد که به زودی بر سطح سیاره مریخ خواهد نشست.

بر طبق برنامه ریزی ها این مریخ نورد در 16 مرداد 1391 و در ساعت 10:01 دقیقه بامداد به وقت ایران (5 آگوست 2012 در ساعت 10:31pm PDT) بر سطح سیاره مریخ فرود خواهد آمد. در صورت نشست موفقیت آمیز "کنجکاوی" بر سطح مریخ، فصل تازه ای از اکتشافات فضایی و کشف رازهای سیاره مریخ در پیش روی ماست.

از جمله اهداف اصلی این مریخ نورد ، ارزیابی و برسی شرایط مریخ در رابطه با شرایط حیات در این سیاره است. "کنجکاوی" به ما خواهد گفت که آیا محیط مریخ قادر به پشتیبانی حیات میکروبی بوده و در صورت پاسخ مثبت آیا هنوز هم امکان حیات در این سیاره ممکن است یا خیر. درواقع این ماموریت به ما کمک خواهد نمود تا به درک بهتری نسبت به شرایط حیات در سیاره مریخ دست یابیم.[/COLOR]
[COLOR="#0000FF"]تبریک دوستان
[COLOR="#FF0000"]
فرود تاريخي مريخ*نورد ناسا در سياره سرخ[/COLOR]

مريخ نورد «كنجكاوي» ناسا پس از هشت ماه سفر در اعماق فضا، صبح امروز دوشنبه ششم آگوست با موفقيت بر سطح سياره سرخ فرود آمد. بدين ترتيب مأموريت 2.5 ميليارد دلاري ناسا با فرود موفقيت آميز مريخ نورد «كنجكاوي» تكميل شد.


«كنجكاوي» با فرود موفق خود كه در ساعت 05:30 دقيقه به وقت گرينويچ (10:01 دقيقه به وقت تهران) رخ داد، مأموريت اكتشافي را به همراه Opportunity ديگر مريخ نورد مستقر در سياره سرخ آغاز خواهد كرد.


كنجكاوي مجهز به سيستم ارتباطي با فركانس بالا و پر سرعت (UHF) است كه امكان ارسال سيگنال به مدارگردهاي مريخ را فراهم مي كند؛ همچنين مريخ نورد از طريق شبكه اعماق فضا ناسا (Deep Space Network) با مركز زميني ارتباط برقرار مي*كند.[/COLOR]
ناسا پس از بررسی مریخ به وسیله چهار مریخ نورد تصمیم گرفته اعماق این سیاره سرخ را بررسی کند تا مشخص شود که تفاوت هسته این سیاره با زمین چیست

سازمان فضایی آمریکا روز دوشنبه 30 مرداد ماه از پرتاب یک مریخ نورد رباتیک کم هزینه در سال 2016 خبرداد که تفاوت هسته مریخ را با زمین بررسی خواهد کرد.

برنامه اکتشافی ناسا که با عنوان Insight اجرایی می*شود با اعتراض دانشمندانی رو به رو شده است که سایر اماکن را در منظومه شمسی مطالعه می*کنند و اظهار داشته*اند که ناسا بیش از حد روی سیاره مریخ متمرکز شده است.

جان گرانسفیلد از دانشمندان ناسا با اشاره به مأموریت*های اکتشافی ناسا اظهار داشت: مریخ از بهترین فرصت*های مطالعاتی است چرا که در چارچوب بودجه و زمان بندی مدنظر قرار گرفته است.

این مأموریت دربرگیرنده دو ابزار است که یکی فرانسوی و دیگر آلمانی است و به بررسی زمین شناسی مریخ در اعماق می*پردازد و اندازه، ساختار، دما و حرکت هسته مریخ را مورد بررسی قرار می*دهد.

درون مریخ هنوز یک راز است، چرا که هسته آن هیچ میدان مغناطیسی ندارد و دانشمندان اطمینان ندارند که آیا هسته آن جامد است یا مایع و آیا دارای لرزش*های مکرری چون لرزش*های زمین است یا خیر.

لیندلی جانسون رئیس برنامه اکتشاف مریخ با مطرح کردن پرسش*هایی چون لرزش*های مریخ از چه نوع هستند؟ اندازه هسته مریخ چیست؟ اهداف این مریخ نورد جدید را برشمرد.

اچ جی ملوش از دانشگاه پورد اظهار داشت: چندین دهه است که زمین شناسان پرسش*هایی از این قبیل را برای دریافت اطلاعات مهم درباره مریخ مطرح می*کنند.

این مأموریت نیز چون مأموریت مریخ نورد کنجکاوی که در حال حاضر در مریخ به سر می*برد، توسط آزمایش رانش جت ناسا اجرا می*شود. این آزمایشگاه مستقر در کالیفرنیا با بودجه 2.5 میلیارد دلاری مریخ نورد کنجکاوی را با موفقیت در مریخ مستقر کرده تا به بررسی سطح مریخ و یافتن نشانی از حیات میکروبی در آن بپردازد.

اوایل سال جاری ناسا از دو مأموریت مریخی که قرار بود طی سال*های 2016 و 2018 با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام شود، به علت کمبود بودجه کنار گذاشت.

ناسا در حال حاضر روی یک مأموریت احتمالی مریخی کار می*کند تا آن را جایگزین مأموریت*های لغو شده کند، آخرین تصمیمات در این رابطه اواخر ماه جاری میلادی اعلام می*شود.

کارولین پورکو از دانشمندان برجسته زحل و اقمار آن اظهار داشت: ناسا در برنامه اکتشاف سیاره*ای، تأکید بیش از حدی روی مریخ دارد، قسمت اعظم منظومه شمسی فراتر از مدارهای خرده سیاره*ها قرار دارند و در مقایسه با مریخ مطالب بیشتر برای یادگیری درباره آنها وجوددارد، اما چرا هر بار مریخ انتخاب می*شود؟

بارش برف در سیاره مریخ

مدارگرد اكتشافي مريخ (mro) نخستين شواهد قطعي از وجود بارش برف دي اكسيد كربن در سياره سرخ را بدست آورد.


[attach=config]1573[/attach] به نظر مي رسد مريخ تنها مكان در منظومه شمسي باشد كه داراي اين پديده عجيب آب و هوايي است. دي اكسيد كربن منجمد يا «يخ خشك» به دمايي در حدود منفي 90 درجه سانتيگراد نياز دارد و اين بارش در اطراف قطب جنوب مريخ در زمستان مشاهده شده است.


«پل هاين» از محققان آزمايشگاه پيشرانه جت ناسا (jpl)* تأكيد مي*كند: اطلاعات بدست آمده توسط مدارگرد mro نخستين شواهد قطعي از ابرهاي دي اكسيد كربن است و اندازه ابرها براي انباشت برف يخ خشك كافي است.


حسگرهاي مدارگرد اكتشافي مريخ، روشنايي در 9 طول موج مختلف از نور مرئي و مادون قرمز را براي بررسي ذرات و گازهاي موجود در جو سياره مريخ مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.


تجزيه و تحليل جديد بر اساس داده*هاي دريافتي از منطقه قطب جنوب در زمستان جنوبي مريخ در سال هاي 2006 و 2007 بدست آمده است.


محققان ابر دي اكسيد كربن به طول 482 متر را در سراسر منطقه قطبي شناسايي كردند و همچنين ابرهايي كوچكتر و با عمر كوتاه*تر در ارتفاع پايين در عرض جغرافيايي 70 تا 80 درجه به سمت جنوب مشاهده شدند.


«ديويد كاس» از محققان jpl خاطرنشان مي*كند: داده*هاي جديد نشان مي*دهد كه بارش برف در بالاي كلاهك يخي قطب جنوب مريخ رخ مي*دهد و ذرات يخ دي اكسيد كربن در ابرها به اندازه كافي بزرگ هستند كه در طول عمر ابرها از آنها خارج شده و بر روي زمين سقوط كنند.
كشف اشكال كروي عجيب در مريخ

مريخ*نورد «فرصت» ناسا تصاويري از اشكال كروي عجيب و غريب در نزديكي لبه غربي دهانه انديور به زمين مخابره كرده است.
اين اشكال كروي تفاوت چشمگيري با گوي*هاي غني از آهن با نام مستعار «بلوبري» دارند كه مريخ نورد «فرصت» سال 2004 در نزديكي محل فرود و در مناطق مختلف مريخ شناسايي كرده است.

تجزيه و تحليل*هاي اوليه در آزمايشگاه پيشرانه جت ناسا (JPL) نشان مي*دهد كه اين اجسام كروي به قطر سه ميلي*متر مانند گوي*هاي «بلوبري» حاوي آهن نيستند.
«استيو اسكويرز» از محققان دانشگاه كورنل و سرپرست مأموريت مريخ نورد تأكيد مي*كند: اين داده*ها عجيب*ترين تصاويري است كه در طول هشت سال حضور «فرصت» در سياره سرخ بدست آمده است.

به گفته «اسكويرز» در نگاه اول اين اشكال كروي شباهت زيادي با «بلوبري ها» دارند، اما ماهيت آنها كاملا متفاوت است و تاكنون تجمع انبوهي از آنها در هيچ منطقه ديگري از مريخ ديده نشده است.
گوي*هاي بلوبري كه در مناطق مختلف سياره سرخ ديده شده*اند، در اثر فعاليت آب هاي معدني درون سنگ ها شكل گرفته*اند كه نشانه اي از محيط مرطوب در مريخ باستاني است.

مريخ نورد «فرصت» با استفاده از يك تصويرساز ميكروسكوپي كه در بازويش تعبيه شده است، در حال تحقيق و بررسي دقيق منطقه Kirkwood در لبه غربي دهانه انديور است و محققان براي بررسي تركيب و ماهيت اين اشكال از ابزاري به نام «طيف سنج اشعه ايكس ذره آلفا» بر روي بازوي «فرصت» استفاده مي كنند.[ATTACH=CONFIG]1593[/ATTACH]
صفحات: 1 2 3 4 5 6