تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: چراماه های تابستون طولانی تر از ماه های زمستونه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چراماه های تابستون طولانی تر از ماه های زمستونه؟(منظورم اینه که چرا ماه های تابستون یه روز بیشتر از ماه های زمستون دارن؟)
اون بستگی به تقسیم بندی خودمون داره
ولی اعتدال بهاری تا انقلاب تابستانی از بقیه اعتدال ها و انقلاب ها ، این طور که به نظر می رسه شاید! بلند تر باشه!!!!
شاید به خاطر بیضوی بودن مداره. درسته کمه ولی اونقدر هست که توی سال چند روز جابجاش کنه.

مهمان

دوستان عزیز دو دلیل شما را خواندم.. اما اشکالات فراوانی دارد. من به طور مختصر برای شما بیان می کنم.

مسیر عبور خورشید در آسمان، خطی فرضی است که به آن دایره البروج می گویند. دایره البروج به دلیل گردش زمین به دور خورشید پدید می آید که به دلیل انحراف محور زمین با صفحه منظومه شمسی آن هم به اندازه 23.5 درجه، به همین دلیل نیز دایره البروج با استوای آسمان 23.5 درجه اختلاف دارد و این مقدار به صورتی است که 23.5 درجه بالای استوای آسمان و 23.5 درجه پایین استوای آسمان می رود.
استوای آسمان مکانی است که آسمان را به دو قسما مساوی تقسیم می کند. اگر ناظری در روی استوی زمین باسیتد، بالای سر او یعنی سمت الراس برابر با استوای آسمان است و میل 0 درجه از آنجا خواهد گذشت.
اما بر میگریم به بحث خودمان. دایره البروج در دو مکان استوای آسمان را قطع می کند. اعتدال بهاری و اعتدال پاییزه. در این دو مکان که به ترتیب روزهای اول فروردین و اول مهرماه است. به دلیل اینکه خورشید دقیقاً از مکان 90 درجه سمت که برابر با شرف ایت طلوع می کند و در 270 درجه که غرب خواهد بود غروب می کند. بنا براین در این دو روز از سال طول روز و شب برابر خواهد بود. حالا چرا طول روز و شب در طی سال تغییر می کند.
خورشید در مسیر حرکت فرضی خود پس از رسیدن به استوای آسمان و روز اعتدال بهاری یا همان عید نوروز ما، در مسیری صعودی به بالای دایره البروج می رود و در طی این مسیر تا روز 1 تیرماه به جایی می رسد که در آن روز شاهخد طولانی ترین روز خواهیم بود، روز انقلاب تابستانی. در این روز خورشید به میل مداری 23.5 درجه رسید است و در این زمان خورشید برای ما از شمال شرقی ترین سمت خود طولع خواهد کرد و به همین دلیل هم مسافت بیشتری را در آسمان خواهد پیمود. و طول روز در روز 1 تیرماه به بیشترین زمان خواهد رسید. پس از این روند صعودی که باعث طولانی شدن روز می کند، طول روز شروع به کاهش یافتن می کند تا روز 1 دی که شاهد کوتاهترین روز و طولانی ترین شد خواهیم بود. این روز خورشید در میل مداری 23.5- قرار دارد.
امیدوارم که جواب خود را گرفته باشد.