تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: گنبد آسمان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام دوستان

چرا از دید ما آسمان به شکل کروی ( گنبدی) دیده می شود؟

می دانم که این سوال کمی ابتدایی به نظر میاید . اما تا آنجایی که یادم میاد وقتی از بزرگتری این سوال رو می پرسیدم جواب این بود که به این دلیل که زمین گرد است باعث می شود که این خطای باصره بوجود آید . آیا این جواب درست است ؟ اگر بله کرویت زمین چطور باعث می شود که آسمان هم کروی به نظر آید ؟ از دید فضانوردی که مثلا از ایستگاه فضایی بین المللی به آسمان نگاه می کند آسمان چگونه به نظر می آید؟
این سوال ساده یه جواب علمی و درست داره.
مغز انسان وقتی فاصله خیلی زیاد بشه دیگه نمی تونه اون رو تحلیل کنه و مثلا فاصله تا ماه 385000 کیلومتر رو از چند سال نوری تشخیص نمیده

فاصله های برابر هم یعنی کره دیگه نه؟

پس از دید ما تمام اجرام روی آسمون مثل کره چسبیدن. امیدوارم بهتون کمک کرده باشم.
سلام
از توجه شما خیلی ممنونم
راستش خودم هم تو این مدت به این مساله خیلی فکر کردم و تقریبا به همین نتیجه رسیدم. یعنی بهترین توجیهی که به ذهنم رسید این بود که چون نور اجسام آسمانی به دلیل فاصله بسیار دور از ما به صورت تقریبا موازی به چشم می رسند پس چشم همه اونها رو در فاصله یکسان یعنی بینهایت میبینه.

اما هنوز کاملا قانع نشدم آخه خود آسمان ( بدون در نظر گرفتن ستاره ها) هم کروی به نظر می آید مثلا آسمون روز رو در نظر بگیرید . وقتی در آسمون ( و به خصوص آسمون شب )‌ چیزی نباشه که به نورش به چشم برسه پس ما چه چیز رو به صورت کروی می بینیم ؟

آیا هیچ منبعی هست که مثلا فضانوردها هم آسمون رو کروی دیدن یا اینکه به هر شکلی این موضوع اثبات شده باشه؟
اونو نمی دونم ولی شاید حد اون فاصله برا چشم در حد چند کیلو متر باشه. یعنی به همون دلیلی که افق رو دایره می بینیم آسمون رو هم کره می بینیم و آسمون هم دقیقا همون جاییه که معلوم نیست کجاست در روز هم که ما جو رو می بینیم . . .