تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: روز ستاره شناسی سال93
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نزدیک به 30 سال پیش رئیس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی تصمیم گرفت که اجازه ورود عموم علاقمند رو به رصد خونه ها بده و همینطور ابزار رو به بین مردم ببره تا افراد از نزدیک با ابزار آشنا بشن و همینطور بصورت جدی و علمی تر اونها رو بشناسن چند سال این برنامه ادامه پیدا کرد تا اینکه بعد چند سال طبق تصمیم اتحادیه نجوم به تاریخ ایران نیمه اول اردیبهشت رو به علم زیبای ستاره شناسی اختصاص داد و این هفته، هفته ستاره شناسی اعلام شد.
اما امسال از حدود 15 تا 21 اردیبهشت ماه، هفته جهانی ستاره شناسی هست. امیدوارم شاهد برنامه های متنوعی توی کشور باشیم.
قابل توجه گروه های نجومی سراسر کشور
ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی بهروزی و کامیابی در سال جاری، به استحضار می رساند برمبنای تعریف زمان برگزاری روز نجوم (یکی از روزهای تعطیل تقویم هر کشوری که در هفته ی نزدیک به نخستین تربیع ماه بین 15 آوریل تا 15 می است.) روز نجوم امسال جمعه 19 اردیبهشت، انتخاب شده است. لذا از تمامی گروه های نجومی که قصد انجام فعالیت های ترویجی در هفته و روز نجوم امسال را دارند دعوت می شود تا در صورت تمایل به شرکت در طرح ملی " نجوم برای مردم " ، با انجمن نجوم ایران همکاری نمایند. چه گروه هایی می توانند در این طرح ملی شرکت نمایند؟ تمامی گروه ها،NGOها، انجمن های علمی، مدارس فعال در حوزه نجوم، هسته *های پژوهشی دانشگاه* ها وکلیه فعالان نجومی کشور · از بین گزارشات ارسالی گروه های شرکت کننده در طرح ملی " نجوم برای مردم " سه گروه بعنوان گروه های دارای بهترین شیوه توضیح رویدادهای نجومی برای مردم (گروههای سنی مختلف) انتخاب شده و جوایزی برای ایشان منظور می*گردد. · همچنین گروه های شرکت کننده در این طرح می توانند از حمایت های معنوی انجمن برای برگزاری برنامه های هفته و روز نجوم برخوردار شوند. · گزارشات تمامی گروه* های شرکت کننده در سایت و خبرنامه انجمن درج گردیده و بعنوان نمایندگان انجمن نجوم ایران به وزارت علوم منعکس می گردد شرایط شرکت در طرح ملی " نجوم برای مردم " 1) گروه های علاقمند باید برنامه های پیش بینی شده خود را حداکثر تا تاریخ 5 اردیبهشت ماه به دفتر انجمن ارسال نموده تا نام گروه در طرح فوق ثبت گردد. 2) گزارشات ارسالی باید شامل گزارش تصویری (فیلم و عکس) و گزارش کتبی باشند. 3) مهلت ارسال گزارشات حداکثر تا تاریخ 31 اردیبهشت ماه ( گزارشات ارسال شده بعد از تاریخ فوق ترتیب اثر داده نخواهند شد) 4) فعالیت ها باید با محوریت ترویج علم نجوم بین عموم مردم باشد و از ترویج خرافات علمی پرهیز گردد. 5) فعالیت های مبتکرانه و بدیع از امتیاز بیشتری برخوردارند.
به امید پیشرفت فعالیت های علمی نجوم در جای جای میهن عزیزمان ایران انجمن نجوم ایران
يكي از برنامه هاي جالب ماه جهاني نجوم 2014، اپتيك (OPTICKS) نام گذاري شده است. اپتیک یک نمایش مخابراتی زنده صوتی-تصویری است بین زمین و ماه. در این نمایش زنده از سیگنالهای رادیویی برای ارسال تصاویر به سمت ماه استفاده می شود. که برای این کار از یکی از سه آنتنی که در برزیل، بریتانیا و یا سوییس است استفاده می شود. سیگنالهای رادیویی ارسال شده به سمت ماه پس از بازگشت توسط رادیو تلسکوپ Dwingeloo دریافت می شوند. تصاویر تهیه شده از این سیگنالهای رادیویی به صورت آنی ارائه شده و در قالب کارت پستال برای افرادی که ثبت نام کرده اند ارسال خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت OPTICKS مراجعه کنید.
Wink
The LYRA expo
به نام او،که هر چه هست، از اوست

[عکس: b4dh09.jpg]
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و علاقه مندان به علم نجوم، انشاالله در روز پنج شنبه 11 اردیبهشت گروه لیرا ، نمایشگاهی را برگزار خواهد نمود که از ساعت 8 صبح الی 11 صبح برای عموم آزاد است و آدرس این نمایشگاه :
ایران ، آمل خیابان فرهنگ روبه روی تکیه اسک پژوهش سرای دانش آموزی شهیدان محمد زاده(آموزش و پرورش قدیم).

ما مشتاقانه منتظر حضورتان هستیم.
انجمن نجوم آماتوری لیرا
عالیه. امیدوارم به خوبی برنامتون انجام بشه. گزارشش رو اینجام بزاریدRolleyes
روز نجوم 93

تهران:
ماهنامه نجوم پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت 93 از ساعت ۱۶ تا ۲۲ و جمعه ۱۹ اردیبهشت93 از ساعت ۱۰ تا ۲۲ برنامه های متنوعی به مناسبت روز جهانی نجوم با حضور همکاران و اعضای تحریریه ی نجوم در برج میلاد تهران برگزار می کند.
در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و رصدخانه زعفرانیه تهران نیز برنامه هایی تدارک دیده شده است.

روز نجوم 93 در تهران 18 و 19 اردیبهشت93
برج میلاد......18 و 19 اردیبهشت 93
رصد خانه زعفرانیه.......19 اردیبهشت 93

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران..........18 و19 اردیبهشت 93...
[ATTACH=CONFIG]2043[/ATTACH]
در اصفهان روز نجوم امروز 19 اردیبشهت ماه /توسط همکاری شهرداری اصفهان و مرکز نجوم ادیب
شروع مراسم ساعت 17 الی 22 شب و مکان میدان امام خمینی(ره) مسجد شیخ لطف الله
این برنامه شامل رصد خورشید و شراره های خورشیدی با تلسکوپ خورشیدی ، رصد آسمان شب ، نمایشگاه نجومی ، تئاتر و بالماسکه ، آزمایشگاه نجوم ( شامل شبیه سازی ساختمان تلسکوپ ، ترازوی منظومه شمسی ، صندلی گردان ، کره پلاسما و پرتاب موشک آبی ) ، غرفه تاریخ نجوم با معرفی دستگاه های ذات الحلق ، اسطرلاب و ساعت های آفتابی و همچنین ارائه توضیحاتی پیرامون احکام نجوم ، غرفه نرم افزار و اپلیکیشن های نجومی و غرفه نجوم و کودکان است .

سخنرانی علمی اساتید نجوم نیز بخشی از این برنامه است

حضور برای عموم در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است
عالیه. امیدوارم برنامه هاتون به خوبی پیش بره.خیلی دوست دارم که اونجا بودم و وقت زیادی رو توی برنامه و آزمایشگاهتون میگذروندم.