تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: سرگذشت یک ستاره
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام
تصمیم گرفتم سرگذشت یک ستاره رو از کتاب ستاره شناسی به زبان ساده براتون نقل کنم .

سرگذشت نامه یک ستاره


سرگذشت یک ستاره را می توان به اختصار چنین تعریف کرد گر چه این سرگذشت در حال حاضر منطقی و کامل به نظر می رسد ، ولی تحقیقات آتی ممکن است جنبه هایی از آن را تغییر دهد .
به درستی می توان زندگی یک ستاره را به شش دوره تقسیم کرد :
1- تولد ( تراکم موضعی سحابی )
2- نوباوگی ( مرحله انقباض )
3- بلوغ (رشته اصلی )
4- سنین بالا ( غول سرخ )
5- باز م بالاتر ( متغیرها )
6- مراحل آخرین ( کوتوله های سفید ،ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها )
تاریخ زندگی یک ستاره تا حد زیادی بسته به جرم آن است . عمر احتمالی آن نیز چنین است . عمر احتمالی ستارگان از چندین میلیون سال ( در مورد ستارگان بسیار پر جرم ) تا چندین بیلیون سال ( برای ستارگان کم جرم ) تغییر می کند . می بینیم که جرم های ستارگان آسمان متفاوت است و آن ها که جرمشان یکی است در مراحل متفاوت تکامل هستند . برخی به معنی ستاره شناسیی آن ،تازه زاده شده اند ،بعضی دیگر در عنفوان جوانی خود هستند ،و عده ای دیگر نیز ایام زوال خود را سپری می کنند . اگر این مراحل را ترکیب کنیم ، ممکن است به مجموعه ی کم و بیش کاملی برای همه ستارگان دست یابیم .
مانند همه ی نظریات تکاملی ، باید درباره ی نقطه ی آغاز فرضی بکنیم . نقطه ی آغاز ما سحابیی است در فضای میان ستاره ای . چگالی متوسط ماده در سحابی چندین هزار اتم در سانتی متر مکعب ( یا 1021×5 گرم در سانتی متر مکعب ) است . دما فقط چند درجه بالاتر از صفر مطلق ، فرضا k°3 است.
در آغاز ، یعنی وقتی که نخستین نسل ستارگان پدید آمد ، سحابی ها فقط مرکب از هیدروژن و هلیوم (عمدتا هیدروژن به اضافه درصد کمی هلیوم ) بودند . نود و چند عنصر طبیعی دیگر در هسته ی ستارگان پر جرم بسیار سوزان به وجود آمدند . این عناصر در پی فوران های نواختری و انفجارهای فاجعه آمیز ابرنواختری از هسته ی ستارگان به سحابی راه یافتند . ستارگان نسل های بعدی علاوه بر هیدروژن و هلیوم شامل درصد بسیار کمی از همه ( یا تقریبا همه ) عناصر طبیعی دیگر می شدند .

ستاره شناسی به زبان ساده
سلام
میشه لطفا درباره ی ستارگان رشته ی اصلی توضیح بدید؟ اونارو با چه حروفی نشون میدن و هر حروف مربوط به چیه؟