تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: پرسش
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اگه ممکنه این مطلب رو برام توضیح بدین :wink:
پیدایش لکه های خورشیدی به این دلیل است که گاهی میدان مغناطیسی به صورت حلقه ای از سطح خورشید خارج می شود در این هنگام دمای آن منطقه ناگهان 2000 درجه سرد می شود و به شکل لکه های سیاه روی سطح درخشان خورشید دیده می شود.دانشمندان با مشاهده حرکت این لکه ها به چرخش خورشید حول محور عمودی خود پی بردند!!
لطفا اینم توضیح بدین Smile
دانشمندان دلیل بوجودآمدن فورانها و شراره های خورشیدی را عبور دو لکه مغناطیسی با دو قطب مخالف از کنار هم و پرتاب شدن گازهای مذاب از زیر یک لکه به لکه دیگر میدانند.
مرسسسسسسسی.
لکه های خورشیدی
حرکت وضعی خورشید باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود ، مناطق استوایی خورشید سریع تر از مناطق قطبی آن چرخیده و این امر باعث می شود که خطوط میدان مغناطیسی درون خورشید حلقه بزنید . این خطوط در صورت خروج از سطح خورشید باعث فعالیت های خورشیدی نظیر لکه های خورشیدی می شوند . این فعالیت ها ، به خصوص لکه های خورشیدی چرخه ای 11 ساله دارند .
نقاط سردتر
لکه های خورشیدی مناطق نسبتا سردی هستند در سطح خورشید هستند که توسط میدان های مغناطیسی که مانع از رسیدن مواد داغ به سطح خورشید می شوند به وجود آمده اند .دمای قسمت مرکزی ( تمام سایه ) لکه خورشیدی حدود 4200 درجه سانتی گراد ( 760 درجه سانتی گراد ) است که تقریبا 1500 درجه سانتی گراد ( 2700 درجه فارنهایت ) از فوتوسفر خورشید سرد تر است . هر چند لکه ها در اثر گرما سرخ شده اند ، در مقایسه با اطرافشان که گرم تر و درخشان تر است تاریک به نظر می رسند .

مواد تشکیل دهنده ی خورشید حالت گازی دارند ، بنابراین خورشید محدوده ی دقیق و معینی نداشته و مواد اطراف آن به تدریج در فضا منتشر می شوند . اما چنین به نظر می رسد که خورشید لبه ی تیزی داشته باشد چرا که بیشتر نوری که به زمین می رسد از یک لایه که فقط چند صد کیلومتر ضخامت دارد ساطع می شود . این لایه فوتوسفر نام داشته و به عنوان سطح خورشید شناخته شده است .بالای سطح خورشید ، کروموسفر ( رنگین کره ) و هاله خورشیدی قرار دارند که با همدیگر جو خورشید را تشکیل می دهند .
خوب میشه بگی چیو باید توضیح بدیم!فکر نمی کنم که چیز نامفهومی توش باشه!
اینکه میدان مغناطیسی خورشید در چه جهتیه؟و لکه های سیاه روی خورشید چطور جابجا میشن؟
بهترنی نظریه برای لکه های خورشیدی انسداد یا قطع خطوط مغناطیسی در مناطقی از لایه فوتوسفر است که باعث میشود فرایندهای همرفتی و رسانشی که توسط میدان های مغناطیسی هدایت می شوند ، انجام نشود. یعی عدم حضور میدان در بالای سطح در ان منطقه . لازم به ذکر است که برخی از مسائل از جمله وضعیت و منشا میدانهای مغناطیسی در خورشیدی نظریه هستند. البته اگر مایل باشید کمی بیشتر خواهم نوشت. ولی گاهی پرهیزی از نوشتن اصطلاحات تخصصی نیست.
یعنی شما میگید در محدوده لکه سیاه میدان مغناطیسی ضعیف است؟ اما من در کتابی خوندم که دراین محدوده میدان مغناطیسی قویتر از بقیه نقاط هست!!!
نه ...منظور من ضعف میدان نیست. یک نظریه اینست که خطوط مغناطیسی میدان در بخش هایی قطع میشوند و این نقاط بعلت افت دمای حاصل از نبود کامل ماده همرفتی تاریک تر به نظر می رسند. در ضمن این که در کتابی مطلبی نوشته شده باشد دلیل بر درست بودن آن نیست!؟ مسپله خورشید و ساختار داخلی آن علی رغم شناخت کلی ما از آن امری مجهول است. نه به معنای دقیق کلمه!
مرسی. میشه در مورد حرکت لکه ها از کنار هم با قطبهای مخالف که باعث ایجاد شراره های خورشیدی میشه رو توضیح بدین؟
شما با یه توجه کوچیک به اسلایدها و انیمیشن های فرضی از خورشید متوجه می شید که به دلایلی (فراموش کردم چرا) میدان مغناطیسی اطراف خورشید نا منظمه!!!!
و جهت خاصی رو نمی شه واسش تعریف کرد
در مورد ترکیب میدان‌ها یک میدان مغناطیسی که انگار تقویت شده باشه و عملا هم شده، به وجود میاد. از قوانین ساده‌ی فیزیک می‌دونیم که وقتی قرار ترکیبی این‌چنینی صورت بگیره میدان ها ممکنه چند قطبی باشند. گاهی حتی در فیزیک هم نمی تونیم اونچه رومی‌بینیم تحلیل کنیم. یعنی یک کمپلکس میدان مغناطیسی. این میدان‌ها مسلماً میدان بزرگتری رو درست می‌کنند و بخصوص به صورت لحظه‌ای نه به معنای زمانی بسیار بسیار کوتاه بلکه فقط زمانی کوتاه بر ذرات جو خورشید تأثیر دارند. و گویی انفجاری عظیم روی داده باشه.