تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: طرز کار با تلسکوپ
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
x935418 نوشته: ناراحت ؟ برای چه ؟ !!!!

اتفاقا از دیروز تا بحال خیلی هم خوشحالم (مثل پلیسی که برای یک پرونده مشکل ، مظنون جدیدی گیر آورده باشد ! )

گفته بودیدکه حین فوکوس و دفکوس ، لیزر حرکت می کند ولی میزان حرکت آن خیلی کم است، با اینحال با توجه به اینکه فوکوسر گوانگ شنگ بهتر از اسکای واچر است ، بعید نیست مال من انحراف بیشتری داشته باشد و در ضمن تنظیم تلسکوپ من تقریبا دوبرابر تلسکوپ شما حساس است (به علت نسبت کانونی کمتر) با توجه به این دو نکته اصلا بعید نیست عمده یا بخشی از مشکلات موجود من به علت آن باشد. خیلی بهتر است قبل از خرید بالشتک لرزه گیر برای پایه تلسکوپ (که قیمتش هشتاد تومن است!) این موضوع را امتحان کنم.

اصلا به فکرم نرسیده بود ممکن است زاویه فوکوسر در حین خروج ممکن است کمی تغییر کند .
مخصوصا که تا بحال سرم دو بار محکم به فوکوسر خورده و اگر هم این ایراد را نداشته ، احتمالا حالا دارد !
باید آخر هفته امتحان کنم.



واما روش ابداعی من(که درواقع بسیار ساده است):

در تصویر اول یک همخط کننده ایده ال داریم که پرتو خروجی دقیقا در راستای محور همخط کننده خارج می شود و روی دیوار مقابلش نقطه قرمزی ایجاد میکند.

[ATTACH=CONFIG]2093[/ATTACH]

در تصویر دوم مثلا همخط کننده خودم است که حدودا ربع درجه خطا دارد ، درنتیجه شعاع لیزر در یک فاصله ای از محل مقرر به دیوار برخورد میکند ، که این فاصله بستگی به خطای لیزرمان دارد.

[ATTACH=CONFIG]2094[/ATTACH]


حال اگر ما همخط کننده خطا دار را حول محورش به چرخش دراوریم (فعلا فرض کنید در فضا ! ) در اینحالت ، نقطه قرمز رنگ لیزر بجای آنکه در یک نقطه ثابت بماند ، یک دایره کوچک روی دیوار رسم می کند (تصویر سوم).

[ATTACH=CONFIG]2095[/ATTACH]

مرکز این دایره کوچک همان جایی است که اصولا باید همخط کننده به آنجا اشاره می کرد ولی نمی کند.



فکر می کنم متوجه شده باشید که چه نتیجه ای می خواهم بگیرم !

اگر بتوانیم همخط کننده را بصورتی که مطلقا از جایش تکان نخورد ، در درون فوکوسر (یا اکستنشن آن) به چرخش دراوریم ، نقطه قرمز لیزر ، بصورت دایره ای شروع به حرکت می کند (البته دایره ای مشاهده نخواهد شد مگر آنکه همخط کننده را با سرعت زیادی بچرخانیم که احتیاجی نیست).

کافی است همخط کننده را با حرکتی نسبتا آرام بچرخانیم و دایره ای که نقطه قرمز رسم می کند را در نظر بگیریم و با تنظیم آیینه ثانویه سعی کنیم مرکز این دایره فرضی را به سمت مرکز حلقه کاغذی (روی آیینه اصلی ) منتقل کنیم.

با تنظیم آینه ثانویه ، کاری می کنیم که این دایره فرضی بدور حلقه کاغذی که روی آینه اصلی چسبانده شده بچرخد.
مثلا در تلسکوپ من ، پس از تنظیم آینه ثانویه ، نقطه قرمز لیزر ، دقیقا برروی حلقه کاغذی حرکت می کند

هنگامی که من با دست 180 درجه همخط کننده را می چرخانم ، نقطه قرمز نیم دور برروی حلقه کاغذی می زند ، و هنگامی که 180 درجه دیگر آن را میچرخانم ، نقطه قرمز نیم دور دیگر را روی حلقه طی می کند و درست به جای اول می رسد .

که این نشان دهنده آنست که خود همخط کننده (که بعدا جایش را به چشمی می دهد) دقیقا در راستای مرکز آیینه اصلی است!



تنها توضیحی که باقی می ماند اینست که انجام مستقیم این کار روی تلسکوپ تقریبا غیر ممکن است !

اگر شما همخط کننده را در اکستنشن (یا فوکوسر) قرار دهید و پیچها را سفت کنید ، اصلا نمی توانید آن را بچرخانید (ضمن اینکه همخط کننده به علت لقی از محور مرکزی فوکوسر فاصله میگیرد) و اگر پیچها شل کنید ، لقی عظیمی ! که وجود دارد باعث پرش های بزرگی در نقطه قرمز لیزر می شود که کار را عملا غیر ممکن می کند.

برای اجرای این کار اولا باید همخط کننده بطور کاملا استوار و بدون لقی در محل قرار گیرد و در عین حال بصورتی روان و آسان بتواند بچرخد ، برای حل این مشکل دو راه حل ارزان قیمت و گران قیمت وجود دارد :

1- راه ارزان قیمت:
اولین راهی که به نظر من رسید ، پیچیدن یک نوار کاغذی بدور بدنه همخط کننده بود (یک دور کاغذ در قسمت انتهایی آن که در اکستنشن یا فوکوسر فرو می رود) به نحوی که بدون نیاز به محکم کردن پیچها ، در جای خود استوار بماند و همچنین بتواند به بدور خود بچرخد. ولی کاغذ معمولی برای این منظور خیلی ضخیم است و اجازه ورود همخط کننده را به محل نمی دهد، من از برگه های که برای چاپ لیست خرید در سوپرمارکتها بکار میرود و خیلی نازکتر است استفاده کردم. یک مستطیل کاغذی به اندازه 2 سانتیمتر در 8-9 سانتی متر کافی است .

با اینحال کارکردن با کاغذ نازک کمی مشکل است ، بخاطر داشته باشید که باید همین کار را با چشمی های خود هم انجام دهید (حداقل آن چشمی هایی که برای بزرگنمایی بالا بکار می روند) و در تاریکی ممکن است حین وارد کردن چشمی ، کاغذ دور آن مچاله شود و اعصاب شما را خورد کند. می توانید عرض کاغذ را کمی بیشتر بگیرید تا اول کاغذ وارد شود و سپس بدنه چشمی وارد شود.

یکی دو هفته قبل که سایت آسمان شب را مرور می کردم ، راه حل گران قیمت را دیدم و کاغذهارا دور ریختم!




2- راه حل گران قیمت:
اخیرا آسمان شب قطعه ای را وارد کرده است به نام هم مرکز کننده .
چیزی است شبیه همان اکستنشن همراه همخط کننده ، ولی فرقش اینست که پیج سفت کننده ندارد و با چرخش قسمت بالای آن، قطر دهانه داخلی کمتر شده و چشمی (یا همخط کننده) بدون هل داده شدن به یک طرف، در مرکز قطعه بخوبی سفت می شود.
با تنظیم آن می توانید همخط کننده را هم در سرجای خود محکم کنید و هم امکان چرخش داشته باشید.

لینک :

رابط همخط كننده 1.25 اينچی


اوایل که همخط کننده را خریده بودم ، پس از اینکه تلسکوپ را تنظیم میکردم ، سپس همخط کننده را بیرون می آوردم و دوباره امتحان میکردم ، همیشه با آن چیزی که چند دقیقه قبل نشان داده بود، تفاوت داشت (به علت انحراف خود لیزر) که خیلی موضوع ناراحت کننده ای بود ، ولی با این روش اگر ده بار هم امتحان کنیم ، هر ده بار یک نتیجه را نشان میدهد حتی اگر با و یا بدون اکستنشن امتحان کنم (البته منظورم اکستنشن دو اینچ است والا چون آن قطعه متمرکز کننده که من خریدم خودش تبدیل 2 اینچ به 1.25 است ، به همراه هم مرکز کننده همراه همخط کننده قابل استفاده نیست ).




امیدوارم مفید بوده باشد.

دوست عزیز x935418
شرمنده که دیر جواب دادم.
راستش همون دیروز این پستتونو خوندم و نشد که جواب بدم.
نمی دونی چقدر به وجد اومدم ازین کشف.عالی بود عالی.هرگز فکرشو نمی کردم.

راستش قبل از همه ی این داستانا دیروز گفتم بزار واسه بار آخر این هم خط کننده رو امتحان کنم.آخه خیلی رفته بود تو مخم ضمن اینکه ماجرا هم حسابی تو این چند روز پیچیده شده بود.

همه ی اینا قبل از خوندن پست شما بود.
خیلی دقیق طبق معمول ابتدا ثانویه و سپس اولیه رو هم خط کردم.هم خط کننده رو در آوردم گفتم بزار دوباره امتحان کنم ببینم همونجاست نقطه ی لیزر یا نه.
دوباره هم خط کننده رو گزاشتم ، دقیق می تونید حدس بزنید نتیجه چی بود.
افتضاه بود .وحشتناک غیر هم خط بود.ضمن اینکه متوجه شدم که دقیقا زاویه هم خط کننده همونی نیست که چند دقیقه پیشش گذاشته بودم و مثلا کمی چرخیده بود.مثلا رو به بالا.متوجه شدم ایراد از هم خط کنندست.(هنوز نمی دونستم انحراف داره).دوباره در آوردم دوباره گزاشتم هر بار نتیجه متفاوت بود.

اومدم اینجا پست بزارم دیدم شما این قضیه رو موشکافی کردین و کلی جا خوردم.
خلاصه دوباره دست به کار شدم و نشد پست بزارم.

اول از یه پارچه بسیار بسیار نازک استفاده کردم هم فیت بود و هم نرم می چرخید.چی ایده ی خوبی بود این کار.بدون پارچه هم امتحان کرم نتیجه همون بود.(البته برای جلوگیری از لقی کمی با دستم رو به پایین فشارم می دادم بگذریم.)
چند دقیقه ای مشغول چرخوندن همخط کننده درون فوکوسر بودم.
خدای من باور نکردنی بود.نقطه لیزر به صورت دایره وار می چرخید.دایره ای فرضی با قطر تقریبا 2 سانتی متر.مال شما تقریبا چقدر بود.؟

خوب بگذارید مثل کاراگاه ها کمی استپ-تو-استپ و استنتاجی پیش بریم.
یک سوال برای من پیش اومد.
این که لیزر من حول یک محور دایره ای می چرخید ، آیا این بی هیچ شک و شبهه ای و 100% به این معناست که هم خط کننده ی من خودش همخط و دقیق نیست و مقداری انحراف دارد؟
آیا بی شک می شود چنین نتیجه ای گرفت؟می شود اینرا به عنوان یک فکت(fact) قبول کرد؟
و اگر لیزر انحراف نداشت با چرخاندن همخط کننده فقط یک نقطه میدیدیم.درست؟

خوب اگر جواب شما مثبته:
پس:
این به این معنی نیست که شرکت فروشنده کلاهبرداری کرده است؟
با این کار اونا متری رو به من فروخته اند که خود دقیق نیست و نیاز به متر شدن دارد.دقیقا مثل ضرب المثل وای به روزی که بگندد نمک.

اینرو هم بگم که لیزرم نه ضربه ای خورده و نه زمین افتاده است و باید سالم باشد.
شرم آور است.

و یک نتیجه ی دیگه:
لیزر من و شما هر دو یکسانند.و هر دو انحراف دارند(در صورت تایید انحراف لیزر من).
هر چند تعداد جمعیت این نمونه(لیزر های ما) کم است و نمی شود تعمیم داد.
ولی من حدس می زنم که بشود نتیجه گرفت کل لیزر های ساخت این شرکت انحراف دارند و ساخت بی کیفیتی دارند.

خوب این ازین.
تا به اینجا ماجرا بسیار شگفت انگیز بود.

راستی یه چیزی آینه ی اولیه من خودش وسطش یه دایره داره و مرکز آینه معلومه.مال شما انگار که نداره و گفتین یه حلقه ی کاغذی داره که باید خودتون چسبونده باشین.یا شایدم خود کارخونه چسبونده.

به هر حال من تقریبا مرکز این دایره ی فرضی لیزر رو با مرکز آینه تلسکوپم یکی کردم.
هرچند دقیق نشد.ولی تقریبا تبدیل به دو دایره هم مرکز شدن.

خوب تا اینجاش تنظیم آینه ثانویه بود.
برای آینه اولیه چه کنیم؟راه جدیدی به ذهنتون نمی رسه؟
من گزاشتم شب شه با ستاره ی Vega و الگوی تفرق ستاره ای تقریبا دقیق دایره ها رو هم مرکز کردم.
فک کنم دیگه همخطیم اوکی باشه نه؟
چه ماجرای پیچیده ای شده بود.
orphic نوشته: این که لیزر من حول یک محور دایره ای می چرخید ، آیا این بی هیچ شک و شبهه ای و 100% به این معناست که هم خط کننده ی من خودش همخط و دقیق نیست و مقداری انحراف دارد؟
آیا بی شک می شود چنین نتیجه ای گرفت؟می شود اینرا به عنوان یک فکت(fact) قبول کرد؟
و اگر لیزر انحراف نداشت با چرخاندن همخط کننده فقط یک نقطه میدیدیم.درست؟


بله ، اتفاقا امروز داشتم در سایت cloudynights.com چرخ میزدم ببینم چه مدلهایی بیشتر مشکل انحراف دارند ، که دیدم یکی از اعضا که شخصی دیگری را در مورد همخطی راهنمایی می کرد ، از طرف مقابل سئوال کرده بود : مطمعنی لیزرت انحراف نداره ؟ اونو چرخوندی که ببینی تقطه قرمز ثابته یا نه ؟ اگه تکون خورد ، یعنی خطا داره !



orphic نوشته: این به این معنی نیست که شرکت فروشنده کلاهبرداری کرده است؟
با این کار اونا متری رو به من فروخته اند که خود دقیق نیست و نیاز به متر شدن دارد.دقیقا مثل ضرب المثل وای به روزی که بگندد نمک.
اینرو هم بگم که لیزرم نه ضربه ای خورده و نه زمین افتاده است و باید سالم باشد.
شرم آور است.



اونجور که من متوجه شدم، اکثرا لیزرهای ارزان قیمت خیلی تنظیم نیستند (مگر شانسی!)، بنظرم یک جایی از نیلز اولاف خوندم که گفته به علت اینکه اکثر لیزرهای ارزان قیمت ، دقت زیادی ندارند ، بهتر است از چشمی چشر استفاده کنید ، مگر اینکه لیزر گران قیمت و دقیقی داشته باشد.

فقط یک مدل هست به نام Howie Glatter's Collimator که دقت بسیار بالایی دارد و در همه سایتها و گزارشات ازش تعریف و تمجید شده ولی متاسفانه قیمت بالایی هم دارد و در ایران هم موجود نیست (فکر می کنم قیمتش به پول ما حدودا 500 تومن هستش)

orphic نوشته: راستی یه چیزی آینه ی اولیه من خودش وسطش یه دایره داره و مرکز آینه معلومه.مال شما انگار که نداره و گفتین یه حلقه ی کاغذی داره که باید خودتون چسبونده باشین.یا شایدم خود کارخونه چسبونده.


معمولا کارخانه وسط آینه اصلی رو با یک دایره کاغذی یا پلاستیکی مشخص می کنند ، ظاهرا این دایره در تلسکوپ شما روی آیینه حک شده ، مال من یک دایره کوچک کاغذیست که وسطش هم سوراخه .


orphic نوشته: نقطه لیزر به صورت دایره وار می چرخید.دایره ای فرضی با قطر تقریبا 2 سانتی متر.مال شما تقریبا چقدر بود.؟

مال من کمتر بود ولی یک علت آن می تواند این باشد که لوله شما دراز تر است و یک انحراف زاویه ای کوچک در آن بیشتر دیده می شود ، فکر کنم مال من یک سانتی متر بود ، البته مهم همان هم مرکز بودن با نشانه وسطی آیینه اصلیست




orphic نوشته: برای آینه اولیه چه کنیم؟راه جدیدی به ذهنتون نمی رسه؟


من خودم معمولا اولیه رو با ستاره ها تنظیم می کنم

اصولا باید با همین روش رو اولیه هم جواب بده
منظورم اینه که برگشت لیزر ، روی صفحه سفید روی همخط کننده باید بچرخه .
ولی دنبال کردن اون مشکله ، چون دیدن چرخیدن لیزر هنگامی که خود همخط کننده می چرخه
آسون نیست ولی منو به فکر انداختید خودم امتحان کنم ببینم چطوره
x935418 نوشته: بله ، اتفاقا امروز داشتم در سایت cloudynights.com چرخ میزدم ببینم چه مدلهایی بیشتر مشکل انحراف دارند ، که دیدم یکی از اعضا که شخصی دیگری را در مورد همخطی راهنمایی می کرد ، از طرف مقابل سئوال کرده بود : مطمعنی لیزرت انحراف نداره ؟ اونو چرخوندی که ببینی تقطه قرمز ثابته یا نه ؟ اگه تکون خورد ، یعنی خطا داره !







اونجور که من متوجه شدم، اکثرا لیزرهای ارزان قیمت خیلی تنظیم نیستند (مگر شانسی!)، بنظرم یک جایی از نیلز اولاف خوندم که گفته به علت اینکه اکثر لیزرهای ارزان قیمت ، دقت زیادی ندارند ، بهتر است از چشمی چشر استفاده کنید ، مگر اینکه لیزر گران قیمت و دقیقی داشته باشد.

فقط یک مدل هست به نام Howie Glatter's Collimator که دقت بسیار بالایی دارد و در همه سایتها و گزارشات ازش تعریف و تمجید شده ولی متاسفانه قیمت بالایی هم دارد و در ایران هم موجود نیست (فکر می کنم قیمتش به پول ما حدودا 500 تومن هستش)




معمولا کارخانه وسط آینه اصلی رو با یک دایره کاغذی یا پلاستیکی مشخص می کنند ، ظاهرا این دایره در تلسکوپ شما روی آیینه حک شده ، مال من یک دایره کوچک کاغذیست که وسطش هم سوراخه .




مال من کمتر بود ولی یک علت آن می تواند این باشد که لوله شما دراز تر است و یک انحراف زاویه ای کوچک در آن بیشتر دیده می شود ، فکر کنم مال من یک سانتی متر بود ، البته مهم همان هم مرکز بودن با نشانه وسطی آیینه اصلیست







من خودم معمولا اولیه رو با ستاره ها تنظیم می کنم

اصولا باید با همین روش رو اولیه هم جواب بده
منظورم اینه که برگشت لیزر ، روی صفحه سفید روی همخط کننده باید بچرخه .
ولی دنبال کردن اون مشکله ، چون دیدن چرخیدن لیزر هنگامی که خود همخط کننده می چرخه
آسون نیست ولی منو به فکر انداختید خودم امتحان کنم ببینم چطوره
به به چه بحثی شد.
به نظرم آدم اگه پولشو داشته باشه ارزش داره اون لیزر گرون قیمت رو بگیره.
پس لیزر من دیگه 100% مطمئن شدم که مشکل داره.
یه جوری حس می کنم این لیزرا رو دستشون باد کرده بوده و می خواستم آبشون کنن.
می دونین چرا؟
آخه وقتی تلفنی سفارشمو اوکی کردم گفتن همخطکننده می خواین منم تاکید کردم که نه فعلا نمی خوام.
بعدش نیم ساعت بعد که زنگ زدن بهمئ و خواستن جزییات سفارش رو با من چک کنن دیدم که هم خط کننده رو هم گذاشتن.
من بشون گفتم که قرار نبود بزارین که من نمی خواستمش گفتن دیگه پکیج رو بستیم و ازین حرفا.
گفتم دیگه یه عمل انجام شدست و این شد که این غده ی سرطانی رو خریدم.
راستی به نظرت نمیشه یه جوری ابتکاری خودمون لیزر رو تعمیر کنیم؟باید بشه ها.

در رابطه با انحراف بیشتر لیزر من احتمالا همون طول فاصلاه ی کانونی من که 1200 م م باعث میشه دایره بزرگتر به نظر برسه.مال شما باید 1000 م م باشه آره؟

برای آینه اولیه هم همین فکر به ذهنم رسید که دوباره لیزر رو بچرخونیم و این بار آینه اولیه رو تنظیم کنیم ولی خوب این کار به شدت سخته.
چون این بار مثه بار قبل نیست که به جسم ثابت نگاه کنیم(آینه اولیه) و باید به لیزر چرخان نگاه کنیم که خوب به شدت سخت میشه ویا اصلا نمیشه.
توی اون لینکی که داده بودید درباره ی چشمی چشر خوندم.قطعه ی مفیدیه ظاهرا.
گیر میاد؟
orphic نوشته: راستی به نظرت نمیشه یه جوری ابتکاری خودمون لیزر رو تعمیر کنیم؟باید بشه ها.

ظاهرا این لیزرها باید سه تا پیچ تنظیم داشته باشند (همانطور که اولیه و ثانویه تلسکوپ با سه پیچ تراز می شوند) روی خود همخط کننده پیچی نبود ، یکجا خواندم زیر کاغذ مارکدارشه ولی چک نکردم
امشب دقیقتر نگاه می کنم



orphic نوشته: در رابطه با انحراف بیشتر لیزر من احتمالا همون طول فاصلاه ی کانونی من که 1200 م م باعث میشه دایره بزرگتر به نظر برسه.مال شما باید 1000 م م باشه آره؟

بله


orphic نوشته: توی اون لینکی که داده بودید درباره ی چشمی چشر خوندم.قطعه ی مفیدیه ظاهرا.
گیر میاد؟

تنها جایی که می شناسم آسمان شبه که پرسیدم نداشتند
عجیبه چون چشر جزو وسایل سنتی تنظیم نیوتنی هاست
عجیبه که ندارن
سپاس
به هرحال من کلی اطلاعات اندوختم ازین بحث.
راستی این فاصله کانونی رو کمی توضیح می دین؟
مثلا چرا مال من 1200 و مال شما 1000 م م هست؟
چرا بیشتر و یا کمترش نمی کنن؟
مثلا اگر فاصله ی کانونی تلسکوپم 2000 م م بود تاثیری برای رصد داشت؟
دیشب هم خط کننده رو به دقت نگاه کردم ، سه جای فرورفتگی روش هست که اصولا باید جای پیچ تنظیم باشه وبا پلاستیک پوشانده شده. یکیشون رو کندم ولی توی سوراخ هم پر از پلاستیک بود. نتونستم همه پلاستیک رو خارج کنم. معلوم نیست اون ته پیچی هست یا نه ؟

گویااغلب مدلها ، پیچ آلن دارند ولی فعلا چیزی نمی بینم،باید راهی پیدا کنم همه پلاستیک رو خارج کنم تا معلوم بشه زیرش چیه.

احتمال می دم برادرای چینیمون اونا رو برا دکور گذاشته باشن و واقعا پیچی درکار نباشه ، چون اینطوری ارزونتر از آب در میاد !


orphic نوشته: راستی این فاصله کانونی رو کمی توضیح می دین؟
مثلا چرا مال من 1200 و مال شما 1000 م م هست؟
چرا بیشتر و یا کمترش نمی کنن؟
مثلا اگر فاصله ی کانونی تلسکوپم 2000 م م بود تاثیری برای رصد داشت؟

تاثیر فاصله کانونی رو از چند جهت می شه بررسی کرد

1- زاویه دید:
معلوم است که یک لوله دراز و باریک ، زاویه بسته تری نسبت به یک لوله کوتاه دارد
فرض کنید بخواید از طریق یک لوله بسیار دراز نی مانند به چیز بزرگی مثل خوشه مریم نگاه کنید، زاویه دید آنقدر بسته است که در هرلحضه فقط یک ستاره را خواهید دید !
اگر فاصله کانونی دوبرایر شود ، زاویه دید نصف خواهد شد

از این جهت ، فاصله کانونی پایین برای مشاهده اجرام بزرگ و گسترده مناسب است


2- بزرگنمایی:
اصطلاحا می گویند تلسکوپ با فاصله کانونی بالا ، راحت به بزرگنمایی بالا میرسد
اگر فاصله کانونی شما 2 متر بود ، همان ده میلی متریتان می توانست 200 برابر بزرگنمایی بدهد، ولی الان باید یک چشمی 5 میلی بخرید.
هرچه بیشتر بخواهید بزرگنمایی داشته باشید ، باید چشمی با فاصله کانونی کمتری بخرید، ولی چشمی های معمولی ، فاصله آسودگیشان چشمشان (یعنی فاصله چشم از عدسی چشمی) کسری از فاصله کانونیشان است.
پس فاصله آسودگی چشم برای یک چشمی فاصله کانونی کم، خیلی کم است و خیلی اذیت می شوید

البته چشمی های جدید که هم فاصله کانونی کمی دارند و هم فاصله آسودگی چشم زیادی دارند ، درواقع ترکیبی از یک عدسی با فاصله کانونی معمولی و یک بارلوی داخلیست که فاصله کانونی چشمی اصلی را تقسیم بر دو یا سه می کند.

ولی این چشمی ها نسبت به چشمی های ساده گرانترند ، یعنی شما برای استفاده راحت در بزرگنمایی بالا ، باید برای یک تلسکوپ لوله کوتاه پول بیشتری بپردازید.

خاطرم هست ، آسمان شب یک چشمی چهار میلی متری پلوسل (ساده) داشت ، آقای حبیبی (از کارمندان اونجا) می گفت:
این چشمی صرفا یک شوخیست !
می خواستم اضافه کنم : یک شوخی کثیف !

از این جهت ، فاصله کانونی بالا برای مشاهده سیارات وسایر موارد مربوط به بزرگنمایی مناسب است
ضمنا هم در شکستی ها و هم بازتابی ها هرچه فاصله کانویشان بالا تر باشد، تصویر بهتری در بزرگنمایی بالا دارند

قیمتها را الان چک کردم
4 میلی متری ساده 50 تومن
5 میلی متری ترکیبی 112 تومن ، البته ارزانترین مدلها!



3- ... دوستان کمک کنند
x935418 نوشته: دیشب هم خط کننده رو به دقت نگاه کردم ، سه جای فرورفتگی روش هست که اصولا باید جای پیچ تنظیم باشه وبا پلاستیک پوشانده شده. یکیشون رو کندم ولی توی سوراخ هم پر از پلاستیک بود. نتونستم همه پلاستیک رو خارج کنم. معلوم نیست اون ته پیچی هست یا نه ؟

گویااغلب مدلها ، پیچ آلن دارند ولی فعلا چیزی نمی بینم،باید راهی پیدا کنم همه پلاستیک رو خارج کنم تا معلوم بشه زیرش چیه.

احتمال می دم برادرای چینیمون اونا رو برا دکور گذاشته باشن و واقعا پیچی درکار نباشه ، چون اینطوری ارزونتر از آب در میاد !




تاثیر فاصله کانونی رو از چند جهت می شه بررسی کرد

1- زاویه دید:
معلوم است که یک لوله دراز و باریک ، زاویه بسته تری نسبت به یک لوله کوتاه دارد
فرض کنید بخواید از طریق یک لوله بسیار دراز نی مانند به چیز بزرگی مثل خوشه مریم نگاه کنید، زاویه دید آنقدر بسته است که در هرلحضه فقط یک ستاره را خواهید دید !
اگر فاصله کانونی دوبرایر شود ، زاویه دید نصف خواهد شد

از این جهت ، فاصله کانونی پایین برای مشاهده اجرام بزرگ و گسترده مناسب است


2- بزرگنمایی:
اصطلاحا می گویند تلسکوپ با فاصله کانونی بالا ، راحت به بزرگنمایی بالا میرسد
اگر فاصله کانونی شما 2 متر بود ، همان ده میلی متریتان می توانست 200 برابر بزرگنمایی بدهد، ولی الان باید یک چشمی 5 میلی بخرید.
هرچه بیشتر بخواهید بزرگنمایی داشته باشید ، باید چشمی با فاصله کانونی کمتری بخرید، ولی چشمی های معمولی ، فاصله آسودگیشان چشمشان (یعنی فاصله چشم از عدسی چشمی) کسری از فاصله کانونیشان است.
پس فاصله آسودگی چشم برای یک چشمی فاصله کانونی کم، خیلی کم است و خیلی اذیت می شوید

البته چشمی های جدید که هم فاصله کانونی کمی دارند و هم فاصله آسودگی چشم زیادی دارند ، درواقع ترکیبی از یک عدسی با فاصله کانونی معمولی و یک بارلوی داخلیست که فاصله کانونی چشمی اصلی را تقسیم بر دو یا سه می کند.

ولی این چشمی ها نسبت به چشمی های ساده گرانترند ، یعنی شما برای استفاده راحت در بزرگنمایی بالا ، باید برای یک تلسکوپ لوله کوتاه پول بیشتری بپردازید.

خاطرم هست ، آسمان شب یک چشمی چهار میلی متری پلوسل (ساده) داشت ، آقای حبیبی (از کارمندان اونجا) می گفت:
این چشمی صرفا یک شوخیست !
می خواستم اضافه کنم : یک شوخی کثیف !

از این جهت ، فاصله کانونی بالا برای مشاهده سیارات وسایر موارد مربوط به بزرگنمایی مناسب است
ضمنا هم در شکستی ها و هم بازتابی ها هرچه فاصله کانویشان بالا تر باشد، تصویر بهتری در بزرگنمایی بالا دارند

قیمتها را الان چک کردم
4 میلی متری ساده 50 تومن
5 میلی متری ترکیبی 112 تومن ، البته ارزانترین مدلها!



3- ... دوستان کمک کنند
ببین توروخدا چه لیزر های مسخره ای ساختن.ازین لیزر اسباب بازیا می خریدیم بهتر بود.
اطلاعات مفیدی راجع به فاصله کانونی از نوشته ت کسب کردم.
حالا با این اوصاف من چشمی 4 م م بخرم یا 5 م م ؟
کدومش واسم کاربردی تره؟
orphic نوشته: حالا با این اوصاف من چشمی 4 م م بخرم یا 5 م م ؟
کدومش واسم کاربردی تره؟

همانطور که گفتم ، چشمی 4 میلی متری پلوسل ساده است ، یعنی باید هنگام رصد مثلا چشمتان را در فاصله دو سه میلی متری آن نگهدارید و مواظب باشید چشمتان به عدسی برخورد نکند، کلا همانطور که آقای حبیبی گفته ، این چشمی صرفا یک شوخیست !

من حتی با چشمی 10 میلی متری هم مشکل دارم، چه رسد به 4 میلی متر.

اما چشمی 5 میلی متری ترکیبیست ، من از همان نوع ، 6 میلی متریش را گرفته ام و راضیم.

لینک:
چشمی سیاره ای 5 میلی متری 58 درجه

یک مدل دیگر 5 میلی متری هم هست : مدل SWA که 500 تومن قیمتشه !
جناب orphic من بالاخره همخط کننده ام را تنظیم کردم
آن سه محلی که گفتم ، واقعا زیرش پیچ هست و آچار مناسب آنهم همان آچاریست
که برای تنظیم پیچهای آینه ثانویه استفاده میکنیم
احتیاجی هم به خارج کردن پلاستیک داخل شکاف نبود ، آچار را به داخل فشار دهید تا پوشش خارجی سوراخ شود و آچار به محل مورد نظر برسد.
البته آن پیچی که زیر کاغذ روی همخط کننده قرار دارد گویا کار خاصی انجام نمی دهد و شما باید با دو پیچ دیگر آن را تنظیم کنید (بنظرهم معقول میرسد اگر موقعیت لیزر در وسط لوله تثبیت شده باشد ، برای تنظیم زاوبه خروج لیزر فقط به دو پیچ تنظیم نیاز داریم) .

وسیله ای هم که برای تنظیم همخط کننده لازم است ، خیلی ساده ست که تصویرش را در زیر می بینید، شما باید چند متر از دیوار فاصله بگیرید و سعی کنید با تنظیم پیچها، قطر دایره ناشی از چرخش را صفر کنید

[ATTACH=CONFIG]2097[/ATTACH]
لینک مقاله

Laser Collimator Collimator

همخط کننده من بخوبی تنظیم شد
حتی فکر می کنم ، همخط کننده ها هم مثل تلسکوپ ممکن است با تکان و ضربه (مثلا در کشتی و حین حمل و نقل) تکان از تنظیم خارج شوند و لازم باشد هنگام خرید ، مجددا تنظیم شوند

چقدرهم پشت سر این چینی های بدبخت حرف زدیم !
x935418 نوشته: جناب orphic من بالاخره همخط کننده ام را تنظیم کردم
آن سه محلی که گفتم ، واقعا زیرش پیچ هست و آچار مناسب آنهم همان آچاریست
که برای تنظیم پیچهای آینه ثانویه استفاده میکنیم
احتیاجی هم به خارج کردن پلاستیک داخل شکاف نبود ، آچار را به داخل فشار دهید تا پوشش خارجی سوراخ شود و آچار به محل مورد نظر برسد.
البته آن پیچی که زیر کاغذ روی همخط کننده قرار دارد گویا کار خاصی انجام نمی دهد و شما باید با دو پیچ دیگر آن را تنظیم کنید (بنظرهم معقول میرسد اگر موقعیت لیزر در وسط لوله تثبیت شده باشد ، برای تنظیم زاوبه خروج لیزر فقط به دو پیچ تنظیم نیاز داریم) .

وسیله ای هم که برای تنظیم همخط کننده لازم است ، خیلی ساده ست که تصویرش را در زیر می بینید، شما باید چند متر از دیوار فاصله بگیرید و سعی کنید با تنظیم پیچها، قطر دایره ناشی از چرخش را صفر کنید

[ATTACH=CONFIG]2097[/ATTACH]
لینک مقاله

Laser Collimator Collimator

همخط کننده من بخوبی تنظیم شد
حتی فکر می کنم ، همخط کننده ها هم مثل تلسکوپ ممکن است با تکان و ضربه (مثلا در کشتی و حین حمل و نقل) تکان از تنظیم خارج شوند و لازم باشد هنگام خرید ، مجددا تنظیم شوند

چقدرهم پشت سر این چینی های بدبخت حرف زدیم !
به به چه خبر خوبی.بعد از این همه چالش های بسیار ارزشش را داشت.
من هم باید در اولین فرصت این کا رو انجام بدم.
ممنونم از پیگیریتون.اگه سوالی پیش اومد واسم حتما خبرتون می کنم.
راستی یه سوال راجع به مقر های استوایی واسم پیش اومد.
فک کنم سر فرصت باید حتما یکیشو بخرم البته به این زودی نه.
راستی مقر شما موتور نداره درسته؟
سوال من این بود که با دونستن RA و Dec یک جرم که فک کنم همون بعد و میل میشه ، می شه راحت و بی دردسر یه جرم رو تو آسمون پیدا کرد.؟این باید یکی از خاصیت های استوایی ها باشه دیگه.
مثلا من چد شبه خیلی گیر اورانوسم (پیغام خصوصی هم فرستادم پاسخ ندادیدن.)
هر کاری می کنم نمی تونم تشخیصش بدم.یعنی مطمئنم به جای درستی هدف رفتم ولی تو اون ناحیه به 2 3 تا جرم بر می خورم که تقریبا آبی-سبز هستن و با چشمی 9 م م هم هیچ فرقی حاصل نمی شه.
شما تجربتون از رصد اورانوس چیه؟
جایی خوندم که برای رصدش حتما به بزرگمایی های بالای 200 برابر نیاز هست تا فرقش از یک ستاره معلموم بشه.
به هر حال رصدش برای من در این مقطع لذت داره.تو این فکر بودم اگه یه تلسکوپ با مقر استوایی داشتم یعنی خیلی راحت بود رصد اورانوس؟یعنی حداقل مطمئن می شدم که دقیقا الان کجاست درسته؟
شما خودتون از این مختصات استفاده می کنین برای رصد یه جرم یا نه از همون روش تجربی و پرش ستاره ای استفاده می کنین؟

راستی این مقرهایی که گوتو دارن چطورن؟شما تجربه ی کار باشون رو دارید؟
یعنی واقعا اینقدر راحت که تو تبلیغاتشون نوشتن هر جرمی رو با یه دکمه براتون شکار می کنن؟البته فک کنم در صورت قطبی شدن دقیق.

راستی شما با قطبی کردن مقر مشکلی نداشتی تاحالا؟برای رصد های معمولی شندیم خیلی نمی خواد دقیق باشه و صرفا هدف رفتن پولاریس و وارد کردن Latitude محل شما باید کافی باشه آره؟
شما چطور قطبی می کنین؟
و اینکه با دونستن مختصات یه ستاره چطوری اونارو در تلسکوپ اعمال می کنی؟منظور همون ساعت و درجه و دقیقه و ... ایناست.
راستی چطور می تونم از مقارنه ی سیارات با هم با خبر بشم؟سایت جامعی میشناسی؟
مثلا اگه اورانوس با یه سیاره مقارنه داشت خیلی خب مشد.
پوزش ک به درازا کشید
ممنون
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14