تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: ماراتن مسیه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
ثبت نام در نهمین ماراتن مسیه ایران آغاز شد. - 2/15/2009 1:11:10 PM




ماراتن مسیه ایران رقابتی میان جمعی منتخب از رصدگران اعماق آسمان از سراسر کشور است که از سال ۱۳۸۰ برگزار می‌شود. دقت و کیفیت این برنامه، ملی بودن، نوع برگزاری و نظارت داوران، آن را در مقایسه با ماراتن های مسیه در دیگر کشورهای جهان منحصر به فرد کرده است. در این رقابت رصدگران باتجربه با ابزار رصدی خود (تلسکو‍پ یا دوربین دوچشمی مناسب) طی یک شب ۱۱۰ جرم فهرست اجرام ژرف ‌آسمان مسیه را جستجو می‌کنند. این اجرام شامل شماری از زیباترین سحابی‌ها، کهکشانها و خوشه‌های ستاره‌ای آسمان هستند. زمان مناسب برای دیدن تمام این اجرام در طول یک شب، فروردین و اردیبهشت هر سال است.
نهمین ماراتن مسیه ایران در آستانه آغاز رسمی سال جهانی نجوم در ایران از 7 تا 10 فروردین 1388 برگزار می شود. با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با حامیان برگزاری این برنامه در استان خراسان جنوبی، به احتمال قریب به یقین رصدگاه میزبان برگزاری نهمین ماراتن مسیه پس از سال ها، رصدگاهی جز کاروانسرای خاطره انگیز قصره بهرام خواهد بود. محلی که اکنون قرار است رصدگاه نهمین ماراتن مسیه باشد، منطقه بسیار تاریک و حیرت انگیزی در نزدیکی شهر سه قلعه شهرستان بیرجند است. لازم به ذکر است که این منطقه چندین بار میزبان برگزاری رقابت های رصدی گوناگون از سوی انجمن آسمان توس بوده است.

طول و عرض جغرافیایی رصدگاه در شهر سه قلعه عبارت است از:

عرض جغرافیایی: 58° 14’ 45’’ شرقی

طول جغرافیایی: 33° 24’ 37’’ شمالی

تذکر: در صورتی که به هر دلیل امکان برگزاری نهمین ماراتن مسیه مطابق با استانداردهای مورد نظر انجمن نجوم ایران در این منطقه فراهم نشود، محل برگزاری این رقابت همچون سال های گذشته به رصدگاهی در حوالی تهران تغییر خواهد یافت و بدیهی است که در این حالت مدت زمان برگزاری ماراتن از چهار روز به دو روز کاهش می یابد.

‍پیش بینی می‌شود از بین صدها متقاضی، پس از بررسی فرم‌ها و سوابق رصدی و در برخی موارد با تماس تلفنی حدود 150 نفر برای شرکت در نهمین ماراتن مسیه ایران انتخاب‌ ‌شوند. حداکثر مهلت ثبت‌نام تا پایان روز 10 اسفند (ساعت 24:00) است و فهرست اولیه پذیرفته‌شدگان حداکثر تا ‍12 اسفند اعلام می‌شود تا مراحل بعدی ثبت نام را کامل کنند و در نهایت نامشان در فهرست شرکت کنندگان نهایی رقابت در وبگاه شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران اعلام گردد.

چه کسانی برای شرکت در نهمین ماراتن مسیه ایران می توانند ثبت نام کنند؟

تمام شرکت کنندگان در ماراتن مسیه باید با صورت های فلکی و اجرام شناخته شده فهرست مسیه آشنا باشند و پیش از این به کمک اطلس های آسمان، علاوه بر رصد ماه و خورشید و سیارات، تجربه رصد اجرام اعماق آسمان از فهرست مسیه را با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی در کوله بار تجارب خویش داشته باشند و در حقیقت توانایی رصد و کار با ابزار اپتیکی آماتوری (تلسکوپ و دوربین دوچشمی) را داشته باشند.

تهیه تلسکوپ یا دوربین دوچشمی, نقشه آسمان, چراغ قوه و سایر ابزارهای لازم برای رصد و شرکت در ماراتن مسیه بر عهده خود شرکت کننده است.

مانعی برای امانت گرفتن ابزار رصدی از مراکزی همچون رصدخانه ها، فرهنگسراها، شهرداری ها و ... وجود ندارد، اما دقت کنید که اگر سازمان مالک تلسکوپ به شرط همراه بودن تکنسین اداری آن تلسکوپ و یا نفر همراه از حراست تلسکوپ را به رصدگر تحویل می دهد، امکان حضور آن شخص غیر رصدگر در کنار تلسکوپ در محل برگزاری رقابت وجود ندارد و فقط خود رصدگر و همگروهی اش است که می تواند همراه با تلسکوپ امانتی در رقابت شرکت کند (حتی اگر حاضر به پرداخت دو برابر هزینه حضور در برنامه نیز باشد!).

چنانچه برای حصول این امر نیاز به نامه نگاری از سوی انجمن نجوم باشد، لازم است این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری رقابت مسیه در میان بگذارید.



نهمین ماراتن مسیه در سه بخش رقابت، آموزش و عکاسی برگزار می شود:

بخش رقابت، مختص رصدگران با تجربه ای است که تا کنون بیش از تر نیمی از اجرام فهرست مسیه را رصد کرده اند و با این قصد در ماراتن شرکت می کنند که تمام یا حدود 70% اجرام فهرست مسیه را طی یک شب در کنار زبده ترین رصدگران ایران رصد کنند. داوران که همگی از رصدگران باتجربه کشور هستند، بر روند صحت کار رصد این دسته از شرکت کنندگان نظارت خواهند داشت و نتایج رصدها را همراه با خود رصدگران ثبت خواهند کرد.

بخش آموزش، ویژه رصدگران علاقه مندی است که تجربه رصد کمتر از نیمی از اجرام فهرست مسیه را پیش از این کسب کرده اند. شرکت کنندگان در رده آموزش، دست کم باید با اصول رصد اجرام غیر ستاره ای آشنا باشند و پیش از این حداقل حدود 10 جرم مسیه را رصد کرده باشند. در این بخش داوران با تجربه ای که از مدرسان شناخته شده نجوم رصدی هستند، شرکت کنندگان در رده آموزش را برای رصد اجرام مسیه راهنمایی می کنند و همچون یک معلم دلسوز از ابتدا تا پایان رقابت در کار آن ها خواهند بود و بر روش کارشان نظارت کرده، ایرادهای احتمالی در شیوه رصد را به شرکت کنندگان گوشزد خواهند کرد.

تذکر: برای پذیرش در هر دو رده آموزش و رقابت، شرکت کنندگانی که از استان های محروم و مرزی کشور قصد شرکت دارند در اولویت انتخاب و پذیرش قرار خواهند داشت و نسبت به پذیرفتن شرکت کنندگان از شهرهایی همچون تهران، مشهد و اصفهان که سطح مطلوب تری نسبت به سایر شهرها از نظر توسعه نجوم آماتوری دارند، سخت گیری بیشتری اعمال خواهد شد.

بخش عکاسی، چنانچه تعداد متقاضیانش به حد نصاب لازم برسد، در کنار رده های رقابتی تلسکوپ و دوربین دوچشمی، رده عکاسی ماراتن مسیه نیز افزوده خواهد شد. این بخش نخستین بار به طور آزمایشی در ششمین رقابت مسیه انجام شده بود و داوری در آن نیز جداگانه انجام می شود. شرکت کنندگان در این رده، همزمان با سایر رصدگران که به رصد اجرام فهرست مسیه می پردازند، به عکاسی از این اجرام در طول یک شب خواهند پرداخت و بدیهی است که عکاسی از نماهای باز آسمان و ثبت رد ستارگان هدف این بخش از رقابت نیست و با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ بدون موتور ردیاب نمی توان در این بخش شرکت کرد. پس از پایان رقابت نتیجه کار عکاسان در طول رقابت، از بعد کیفی و کمی با یکدیگر مقایسه می شود. همراه داشتن کلیه ابزارهای لازم برای عکاسی ژرف آسمان از قبیل تلسکوپ، سه پایه موتور دار مناسب، دوربین عکاسی دیجیتال مناسب، گاید اسکوپ و ... بر عهده شرکت کننده است. علاقه مندان در صورت تمایل به شرکت در این بخش ، باید به سوال آیا تمایل و امکان شرکت در بخش عکاسی ماراتن مسیه را دارید؟ که در فرم ثبت نام قید شده است پاسخ مثبت دهند و در بخش مربوطه، کلیه مشخصات ابزارهای عکاسی که با آن قصد شرکت در رقابت دارند را همراه با نوع تلسکوپ و سه پایه به طور دقیق ذکر کنند و به این ترتیب در صورت تشکیل بخش عکاسی رقابت در کنار سایر عکاسان در این بخش شرکت کنند. تشکیل یا عدم تشکیل این بخش پس از به دست آمدن اطلاعات لازم از پذیرفته شدگان در زمان اعلام اسامی نهایی شرکت کنندگان در روزهای پایانی سال جاری مشخص خواهد شد.

شرایط شرکت گروهی

رصدگران با دوربین‌های دوچشمی فقط به صورت انفرادی می‌توانند شرکت کنند و امکان شرکت گروهی با دوربین‌های دوچشمی کوچکتر از 120×20 و تلسکوپ‌هایی با قطر دهانه کوچک‌تر از ۹ سانتی متر نیست. شرایط پذیرش گروهی به صورت زیر است: گروه ۲ نفره برای تلسکوپ‌های ۹ سانتی متر و بزرگ‌تر و دوربین دوچشمی با قطر شیئی ۱۲۰ میلی متر (یا دوربین های ۱۰۰ میلی‌متر تلسکوپی با استقرار چنگالی) که البته رصدگر می تواند با چنین ابزارهایی به صورت انفرادی نیز شرکت کند. گروه ۳ نفره برای تلسکوپ ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) و بزرگ‌تر یا دوربین دوچشمی با قطر شیئی ۱۵۰ میلی‌متر که رصدگر می‌تواند به صورت انفرادی نیز با چنین ابزارهایی شرکت کند.
شرکت کننده لازم است که اطلاعات مربوط به ابزار رصدی را به درستی در فرم ثبت نام پر کند و در صورت تغییر احتمالی نوع ابزار رصدی این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری مارتن مسیه در میان بگذارد. حداقل گشودگی (قطر دهانه) ابزار رصدی، چه تلسکوپ و چه دوربین دوچشمی، برای شرکت در برنامه 70 میلی‌متر است. مگر این که رصدگر از ابزار 60 میلی متری با اپتیک بسیار دقیق استفاده کند و این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری رقابت مسیه در میان بگذارد. رصدگران در سه رده دوربین دوچشمی، تلسکوپ، و تلسکوپ الکترونیک (بدون استفاده از جستجوگر خودکار) رقابت می‌کنند.



چگونگی سفر به بیرجند

شرکت‌کنندگان ظهر 6 فروردین از تهران با خودروی مناسب تدارک دیده شده به سمت بیرجند حرکت می‌کنند و در 11 فروردین به تهران بازمی‌گردند. در صورت قطعی شدن حمایت استانداری خراسان جنوبی نسبت به در اختیار قرار دادن اتوبوس، هزینه ای برای حمل و نقل از شرکت کنندگان دریافت نخواهد شد. بدیهی است که در صورت عدم حصول این امر، انجمن نجوم ایران خودروهای ایمن و مناسبی برای انتقال شرکت کنندگان از تهران به بیرجند تدارک خواهد دید و هزینه سفر با آن، به صورت جداگانه از شرکت کنندگان دریافت خواهد شد. این روش سفری است که ما آن را توصیه می کنیم.

متاسفانه امکان سفر با قطار به بیرجند مهیا نیست. شرکت کنندگانی که تمایل دارند با هواپیما به بیرجند سفر کنند، پس از اعلام اسامی اولیه پذیرفته شدگان در روی وبسایت شاخه آماتوری و مشاهده نامشان، ضمن اقدام موازی برای تکمیل مراحل ثبت نام می توانند برای تهیه بلیط هواپیما اقدام کنند.

به هر حال با هر وسیله ای که به بیرجند سفر می کنید، برای حضور در ماراتن مسیه و سفر از بیرجند به سه قلعه (رصدگاه ماراتن نهم) ملزم به استفاده از خودروهای تدارک دیده شده خواهید بود و امکان حضور در رصدگاه با خودروی شخصی وجود نخواهد داشت.

ثبت نام برای شرکت در ماراتن و شیوه پرداخت وجه
هزینه‌ی ثبت نام در این برنامه برای اعضای شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران 25000 تومان و برای غیر اعضا 30000 تومان است که این مبلغ پس از درج نام شرکت کننده در جمع پذیرفته‌شدگان اولیه در اطلاعیه بعدی، بایستی تا موعدی که مشخص خواهد گردید به حساب انجمن نجوم ایران واریز شود و فقط در این صورت است که ثبت نام کامل می شود و نام شرکت کننده در جمع اسامی نهایی پذیرفته شدگان برای حضور در بیرجند قرار می گیرد. از این رو درباره مبالغی که تا پیش از حصول این امر از سوی داوطلبان شرکت در ماراتن مسیه به حساب انجمن نجوم ایران واریز شود مسئولیتی متوجه کمیته برگزاری این رقابت نخواهد بود.
آیا می توان با دوست یا یکی از اعضای خانواده یا صرفاٌ برای تماشای رقابت در ماراتن مسیه شرکت کرد؟

با توجه به تلاش انجمن نجوم ایران در حفظ کیفیت این برنامه و فضای محدود محل برگزاری، فقط پذیرفته‌شدگان نهایی (بدون همراه) می‌توانند در ماراتن مسیه شرکت کنند و بجز داوران، پیشاهنگان و همکاران اجرا، خبرنگاران مدعو و میهمانان ویژه، متاسفانه امکان شرکت افرادی که مایل به همراهی یا فقط دیدن رقابت از نزدیک هستند وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود علاقه‌مندان به رصدهای عمومی آسمان شب، در برنامه های مشابهی که در گشت های نجومی موسسات و انجمن‌های نجومی در شهر محل زندگی شان برگزار می کنند شرکت نمایند و پس از کسب تجربه های کافی در صورت تمایل در ماراتن مسیه ایران شرکت کنند.
امکان شرکت گروهی نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد که البته تک تک اعضای گروه باید دارای شرایط پذیرش در ماراتن مسیه باشند.

متاسفانه امکان حضور سایر همراهان (همانند والدین، دوست و ...) به همراه شرکت کننده به هیچ وجه ممکن نیست. همراهان شرکت کنندگان می توانند به بیرجند سفر کنند و در مراکز اقامتی این شهر نظیر هتل ها و ... در ایام نوروز اقامت کنند. اما امکان اسکان این عزیزان در محل اسکان شرکت کنندگان ماراتن وجود ندارد و لذا بایستی از قبل به فکر رزرو جا در ایام نوروز باشند. این مورد درباره سرپرست های محترم گروه های نجومی که تمایل دارند همراه دوستان یا دانش آموزانشان در برنامه حضور داشته باشند نیز صادق است. بنابراین فقط شرکت کنندگان، داوران، تیم پیشاهنگی و اجرا، خبرنگاران مدعو ومیمانان ویژه ماراتن مسیه عازم محل برگزاری این رقابت خواهند شد.

چند نکته مهم برای ثبت نام و شرکت در نهمین ماراتن مسیه

استخراج ترتیب رصد 110 اجرام ماراتن مسیه از ابتدای شب تا سپیده صبح بر عهده خود شرکت کنندگان است و ضمانتی از بابت ارائه ترتیب رصدی اجرام از سوی کمیته برگزاری وجود ندارد. در نهمین ماراتن مسیه علاوه بر فهرست مسیه، رصد 30 جرم از فهرست NGC و IC به شرکت کنندگان در روز رقابت پیشنهاد داده خواهد شد و رصدگران باید در همان محل در صورت تمایل برای رصد این اجرام برنامه ریزی کنند. با این حال رصد اجرام فهرست مسیه در اولویت کاری است.

در نهمین ماراتن مسیه ایران برنامه های جانبی از قبیل برنامه رسمی افتتاحیه و اختتامیه همراه با سخنرانی و کارگاه آموزشی کوتاه و نیز طبیعت گردی در منطقه رصدگاه پیش بینی شده که جزییات آن در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد.

تمامی متقاضیان شرکت در نهمین ماراتن مسیه ملزم به تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام هستند و هیچ شرکت کننده ای بدون پر نمودن این فرم امکان حضور در برنامه را نخواهد داشت. توجه کنید که ماراتن مسیه در سطح ملی برگزار می شود، عدم رعایت اولیه ترین ضوابط منجر به برهم خوردن نظم در اجرای کارها خواهد شد. برگزاری موفق و منظم نهمین ماراتن مسیه ایران نیازمند رعایت نظم تیمی کامل در تمام مراحل از سوی برگزارکنندگان و شرکت کنندگان است.

فرم ثبت نامی که داوطلب شرکت در ماراتن مسیه تکمیل می کند، نخست به منزله شناسنامه او برای کمیته رقابت های شاخه آماتوری است. رعایت صداقت و دقت در پرکردن فرم مربوطه دومین موردی است که مد نظر این کمیته قرار خواهد گرفت. متقاضی بایستی از به کاربردن عبارات مبهم به خصوص در بخشی که مربوط به تجربیات رصدی است خودداری کند و اطلاعات خواسته شده را به طور کامل و صحیح وارد کند.
وجود هر گونه اطلاعات نادرست در فرم رصدی منجر به عدم گزینش متقاضی از سوی کمیته برگزاری نهمین ماراتن مسیه خواهد شد.
چنانچه در زمان ثبت نام، وضعیت و نوع ابزار متقاضی برای شرکت در برنامه مشخص نباشد، بایستی به طور موقت نام ابزاری را که بیشترین احتمال دسترسی به آن در زمان برگزاری ماراتن را دارد در فرم ثبت نام ذکرکند و اگر در روزهای بعد از ثبت نام قصد شرکت با ابزار دیگری را داشت، بایستی نوع ابزار را در اسرع وقت و از طریق پست الکترونیک به اطلاع همکاران پذیرش رقابت برساند.
رصدگر و نیز هم گروهی رصدگر، هر دو بایستی از سطح تجربه رصدی لازم برخوردار باشند. پرکردن فرم ثبت نام از طرف یکی از اعضای گروه رصدی برای شرکت در رقابت کافی نبوده و هر دو نفر بایستی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام به طور جداگانه، تا پایان روز 10 اسفند 1387 اقدام نمایند. پس از پذیرفته شدن هر دو نفر و اعلام اسامی آنان در این پایگاه اینترنتی، ضمن تکمیل سایر مدارک و جدول مشخصات فردی، هر یک به طور جداگانه نام رصدگر همگروه را در جدول مشخصاتی که از طریق پست الکترونیک برای آنها ارسال می شود اعلام می نمایند و به این ترتیب هر دوی آنها در ماراتن مسیه با یک ابزار کار خواهند کرد و همگروه خواهند بود.
در صورت لزوم، کمیته برگزاری ماراتن مسیه جهت دریافت اطلاعات بیشتر از تجارب و فعالیت های برخی از رصدگران با آنان تماس تلفنی برقرار خواهد نمود. از این رو لازم است شماره تلفن بدون اشتباه تایپی در فرم وارد شود. همچنین داوطلب باید شماره یا شماره تلفن هائی را ذکر کند که امکان دسترسی به او را در هر زمانی فراهم سازد. توجه کنید که تماس تلفنی با همه رصدگران انجام نخواهد شد. بنابراین عدم برقراری این تماس به منزله حذف قطعی نام داوطلب از فهرست پذیرفته شدگان نیست.
تنها معنای عدم پذیرش یک متقاضی (به خصوص از تهران) چیزی جز محدودیت شاخه آماتوری در پذیرفتن شرکت کنندگان نیست. این علاقه مندان تنها بایستی کمی تجارب رصدی خود را بالاتر ببرند تا بتوانند در دوره های بعدی در مقام مقایسه با دیگر شرکت کنندگان در اولویت قرار بگیرند. ذکر این نکته که برای مثال در ششمین ماراتن مسیه از هر چهار نفر تنها یک نفر توانست امکان حضور در برنامه را پیدا کند، خود بیانگر معنای واژه محدودیت است.
تمامی افرادی که در 12 اسفند، اسامی آنها به عنوان شرکت کننده روی سایت شاخه آماتوری انجمن نجوم قرار می گیرد مجاز به پرداخت بانکی وجه ثبت نام و اطلاع شماره رسید بانکی به مسئولان پذیرش رقابت هستند.
متقاضیانی که پس از ثبت نام (اعم از اولیه و قطعی) در هر زمان و به هر دلیل قصد انصراف از شرکت در ماراتن را داشتند بایستی در اسرع وقت تصمیم خود را به همکاران کمیته برگزاری ماراتن نهم اطلاع دهند. عدم اطلاع به موقع این افراد ممکن است امکان حضور در برنامه را از سایر متقاضیان سلب کند. بی توجهی به این مسئله در گزینش این افراد برای شرکت در برنامه های آتی که شاخه آماتوری انجمن نجوم برگزار می کند، تاثیرگذار خواهد بود.
سایر نکاتی که بایستی در مراحل بعدی مورد توجه شرکت کنندگان قرار گیرد در روزهای پیش رو به اطلاع خواهد رسید. از این رو داوطلبان شرکت در نهمین ماراتن مسیه لازم است که حداقل هر دو روز یک بار با بازدید از این پایگاه اینترنتی و نیز چک کردن محتوای ایمیل خود که در فرم ثبت نام درج نموده بودند، از آخرین اخبار مربوط به اوضاع برگزاری این رقابت آگاه شوند. داوطلبان دقت کنند که اگر نشانی ایمیل را به درستی در فرم ثبت نام وارد نکرده باشند، نامه های مربوطه را دریافت نخواهند کرد.

کمیته برگزاری نهمین ماراتن مسیه ایران و حامیان این برنامه

احمد کریمی از سوی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، دبیری نهمین ماراتن مسیه را عهده دار است و محمدحسین الماسی و ساناز مصطفی زاده همکاران او در کمیته برگزاری این رقابت در انجمن نجوم ایران هستند که امور مربوط به ثبت نام، گزینش شرکت کنندگان و برنامه ریزی ماراتن نهم زیر نظر آن ها انجام می شود. این کمیته پیش از برگزاری ماراتن در مقاطع گوناگون از کمک های کاظم کوکرم، پورنگ پورحسینی و بابک امین تفرشی نیز بهره می برد.

ارتباط با اعضای این کمیته و دبیر نهمین ماراتن مسیه برای طرح پرسش ها و پیشنهادات و انتقادات از طریق پست الکترونیک زیر در سریع ترین زمان امکان پذیر خواهد بود: messier.marathon@gmail.com

مرکز رشد واحدهای فناوری استان خراسان جنوبی حامی اصلی نهمین ماراتن مسیه است و بخشداری سه قلعه و سازمان میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی از دیگر حامیان هستند که انجمن نجوم ایران را در برگزاری این رقابت ملی یاری می دهند.

اعضای انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند و هسته نجوم مرکز رشد واحد های فناوری استان خراسان جنوبی کمیته برگزاری نهمین ماراتن مسیه را در برنامه ریزی این رقابت یاری می دهند و با آنها در جهت ارتباط با نهادهای حامی برگزاری این رقابت در استان خراسان جنوبی و فراهم کردن مقدمات برگزاری این رویداد ملی در محل سه قلعه همکاری می کنند.


سخن پایانی

ماراتن مسیه ایران با هدف گرد هم آمدن بهترین رصدگران اعماق آسمان از سراسر ایران در یک شب رصدی و زیر آسمان پر ستاره، یعنی همان چیزی که همه‌ی ما را دلباخته خود کرده است، برگزار می‌شود. هدف اصلی با هم بودن، ایجاد ارتباط میان منجمان آماتور باتجربه و محک زدن توانایی‌های رصدی هر شرکت کننده است. رقابت هدف دوم است. نهمین رقابت مسیه بزرگ ترین گردهمایی منجمان آماتور فعال ایران در آستانه آغاز سال جهانی نجوم در ایران است و باید این فرصت را در جهت ایجاد ارتباطات سازنده میان گروه های نجومی و تبادل تجربیات مغتنم شمرد.
علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ماراتن مسیه می‌توانند مقاله‌های راهنما در مجله نجوم شماره ۱۱۲ و شماره ۱۴۵-۱۴۶ و همین طور گزارش های تفصیلی برگزاری این رقابت در وبگاه شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران را مطالعه کنند.


ثبت نام کنید



منبع : شاخه آماتوری انجمن نجوم
نویسنده : کمیته برگزاری نهمین ماراتن مسیه ایران






سلام دوستان

من از اعضای میزبانان مارتن مسیه در بیرجند هستم. به همتون خوش آمد میگم و قول میدم که خوش بگذره.

مهمان

کمیته برگزاری رقابت مسیه پس از دریافت و تحلیل داده های هوا شناسی منطقه سه قعله و نیز عدم موافقت جمع کثیری از شرکت کنندگان به زمان برگزاری رقابت که مصادف با تعطیلات نوروزی می باشد، تصمیم به تغییر زمان برگزاری رقابت از ایام فروردین ماه به اردیبهشت ماه ( 1/2/1388 الی 5/2/1388 ) نمود .بدیهی است مدت زمان ثبت نام تا 10 فروردین ماه ادامه دارد.
من هم امیدوارم که یه رقابت کاملا متفاوت وهیجان انگیزتر ازگذشته داشته باشیم.چون دیگه هم :? جرم زدن تکراریه وهم همه مهارت کامل دارن!؟
سلام.خبرتازه! Big Grin اسامی برگزیدگان ماراتن مسیه ی نهم اعلام شد.250نفرو,به شکل افتضاحی انتخاب کردن.فقط48درصدشرکت کننده ها قبلاتوی ماراتنهابودن وبقیه جدیدن.یه عالمرو ازهمون خراسان جنوبی که ماراتن اونجابرگزارمیشه گرفتن!شمافقط یک نگاه به لیست بکنید.؟بیشترافرادی که گروهی می خواستن شرکت کنن, هم گروهی هاشون قبول نشدن!!!!!!!!!!خودمنم یکی شونم Sad !!!
منم خودم هم گروهی داشتم که قبول نشد Sad تازه منم به زور قبول کردن :lol:
آخه این چه وضعشه!
اونایی که المپیاد ریاضی مرحله اول قبول شدن و ماراتن رو هم قبول شدن باید چی کار بکنن؟ Sad
چرا این آزمون مرحله دوم و ماراتن باهم هم زمانند؟ Sad
بالاخره دبیرستانی ها هم در ماراتن زیادن Sad
بابت هردو تبریک می گم Big Grin خودت ببین شانس موفقیتت توی کدوم بیشتره,همونو انتخاب کن.خود من برای اومدن به ماراتن مجبورم از یکی از آزمونهای مهم سمپاد بزنم Sad ولی بدون هیچ اغراقی, چون مطمئنم ماراتن اول میشم اونو انتخاب کردم.درضمن بودن بین جمعی ازدوستان که ازسراسرکشور میان وهمینطوراینکه هیجان یک شب باحالو برای بارسوم تجربه کنم,به من انرژی ادامه دادن فعالیتهام تاآخرسالو میده Big Grin !!!!!!!!!امیدوارم همتونو توی ماراتن ببینم.راستی کسی میدونه 30تاNGCکه میخوان به فهرست اضافه کنن چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :?:
دوست عزیز
من احتمال بیشتر و لذت بیشتر رو در ماراتن می بینم که البته 90% می یام ماراتن
امیدوارم من هم شما و دوستان دیگه رو اونجا ببینم
دوستان سلام بالاخره ماراتن نهم هم تمام شد من که اصلا ازاین ماراتن راضی نبودم .هم ازنظرامکانات و هم ازنظر نحوه ی برگزاری.البته امکانات بدش به خاطر کمبود بودجه وزیرساخت در شهرستان سرایان قابل توجیه بود واون بنده خداها مسئولین هم کاملا حق داشتند ولی برنامه ریزی خود رقابت واقعا جایه تاسف وگریه داشت! Cry Sad من فکرمی کردم حالا که ساله نجومه این مشکلات مهم رو حل کرده باشن ولی متاسفانه این مسائل مهم واشکالات افتضاح هنوز هم پابرجاست!واین برایه یک ماراتن ملی واقعا بده از نحوه ی داوری گرفته تاانتخاب سایت رصدی وجایه گروه هایه رصدی و هزارتا چیزه دیگه .خواهش میکنم نظراتتون رودر سوژه ای که دررابطه با این موضوع ایجاد میکنم قرار بدین شاید کسی کاری کرد.
ببخشید که اینجا میگم این موضوع رو، واقعا نمیدونستم که جاش کجاست: چرا درمورد ماراتن صوفی چیزی نمیگه کسی؟ Sad
صفحات: 1 2