تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: ستاره ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
سلام
چرا ستاره ها گرد هستند، و سیاره ها
بصورت ساده می شه گفت چون ستارگان در فاز سیال ( مانند گاز و مایع البته ستاره ها پلاسما هستند ) هستند و با سرعت زیاد در حال گردش به دور خود هستند ، سرعت زیاد آنها باعث بوحود آمدن نیروی گرانش می شود واین اجرام در اثر نیروی گرانش خود کروی شکل می شوند. همین موضوع در مورد سیارات هم صدق می کند با این توضیح که سیارات جامد هم زمانی مذاب بوده اند و همین اتفاق در زمانی که مذاب بوده اند برای آنها افتاده است.
اين به ديناميك كيهان برمي‌گرده و تقارن عجيب كروي و تا حدودي بيضوي البته. توضيح بيشتر رو واگذار مي‌كنم به مطالعه‌ي شما در مكانيك. كتابهاي خوب زيادي هستند كه در هر سطحي مي‌تونيد بخونيد.
دوست عزیز جناب Owl
پاسخ من رو تا چه حدی درست می دونید؟
اگه می شه رو این موضوع بیشتر بحث کنیم.
ممنونم
سلام بر همگی دوستان.
این خیلی بحث جالبیه و احتیاج به توجیه علمی داره.

اول بگم که (البته با کسب اجازه از استاد OWL) که این جمله کاربر محترم، doctorp30 عزیز صحیح نیست: "سرعت زیاد آنها باعث بوحود آمدن نیروی گرانش می شود".

در واقع گرانش فقط و فقط تاثیر هندسه جرم بر فضا و زمان اطرافش است (همان نتیجه نسبیت عام.) یعنی جرم ماهیتاً و ذاتاً دارای اثر گرانشی است. پس گرانش در اثر هیچ عامل دیگری بوجود نمی آید و ذات جرم بودن است.

و اما در مورد کروی بودن اکثر اجرام آسمانی من می‌خواهم از مفاهیم ترمودینامیک مشابه حالتی که یک جسم جامد در دمای انجماد میخواهد از مذاب شکل بگیرد (یا تشکیل قطره مایع از گاز در دمای تبخیر و معیان) استفاده کنم. این توجیه مدتهاست که ذهن بنده را مشغول کرده.

موضوع از این قرار است:

با توجه به اینکه همیشه سطح دارای انرژی بالاتری نسبت به درون ماده است، (چون در سطح اتمها (یا ملکولها) از یک طرف دیگر آزادند و تحرک بیشتری دارند که معادل است با انرژی بالاتر. اما در درون ماده اتمها یا ملکولها از همه طرف در قید و بند دیگر اتمها هستند.)

[عکس: 1.gif]
[عکس: 180px-Wassermolek%C3%BCleInTr%C3%B6pfchen.svg.png]


(در ضمن همین عامل توجیه کننده پدیده "کشش سطحی" است. یعنی سطح مایع یا جامد با گسترش یافتن مخالفت می‌کند. چون آنوقت باید همان حجم مشخص مایع به سطح انرژی بالاتری برسد. که بر خلاف مسیر پیشرفت طبیعی تحولات در ترمودینامیک است. لذا مثلاً یک حشره میتواند بروی آب بایستد یا اینکه قطرات آب بصورت پهن نشده و شبه کره بعد از شستشوی ظروف آشپزخانه توسط مامان و گاهی وقتا توسط ما (عمراً یه همچین بچه مثبت هایی پیدا بشن :wink: البته به شوخی گفتم) بروی سینک ظرفشویی باقی می‌ماند.)

[عکس: 250px-Wasserl%C3%A4ufer_bei_der_Paarung_crop.jpg]
[عکس: ff_sec_earth_WA2_4.jpg]


بنابراین هنگام تشکیل یک جسم جامد از مذاب یا قطره مایع از گاز، بدلیل اینکه تشکیل فاز جدید (جامد یا مایع) همراه با ایجاد یک سطح جدید می باشد که منشاء افزایش انرژی است. در نتیجه سیستم سعی می کند شکلی به خودش بگیرد که کمترین سطح را داشته باشد.
اما همانطور که از مفاهیم هندسه و ریاضیات می دانیم، در بین همه اجسام سه بعدی، کره کمترین سطح را نسبت به یک حجم مشخص دارد. یعنی اگر یک حجم مشخص از ماده را بخواهیم به صورت اشکال سه بعدی (مثلاً مکعب، مکعب مستطیل یا هر شکل نامنظم سه بعدی دیگر) در بیاوریم فقط و فقط "کره" کمترین سطح را در این میان دارد.
بنابراین بعنوان مثال هنگام شکل گیری یک ستاره از غبار متراکم در یک سحابی که چگالی آن به حد بحرانی رسیده، از لحاظ انرژی فقط شکل کره برای سیستم مجاز است.

[عکس: 54_the_birth_of_a_star_nebula.jpg]

حالا نمیدونم تا چه حد این استدلال من درسته. از جناب OWL تقاضای اظهار نظر و همکاری دارم.

با تشکر از همه دوستان و عزیزان.
استاد OWL عزیز، من کماکان منتظر نظر شما در مورد نظریه‌ام ( مطلب بالا) هستم.
می‌خواستم در مورد زایش ستاره‌ها یک مطلب و انیمیشن جدید پست کنم که قبل از اون نیاز دارم کمی در مورد این نظریه بحث و تبادل نظر کنیم. البته شایدم این نظریه اصلاً از قبل مطرح شده یا وجود داره و من از اون بی خبرم.

بهر حال من خیلی خوشحال می‌شم اگر کسی در این مورد اطلاعی داره، بنده رو با خبر کنه و در این مورد بحث علمی بیشتری در اینجا انجام بشه.

ممنونم.
سلام
و البته باز هم انتقاد به اينكه فقط به اسم كاربري اگر مي‌خوايد بنويسيد. استاد كلمه‌ي با ارزشي است كه به عنوان فيزيكي جرأت اين رو ندارم كه حتي به مدرسين در ايران (دست كم غالبشون) استاد خطاب كنم. چون كم هستند. بگذريم:
بله طبيعت يك ويژگي عجيب داره. اصل كمينه حتي در هندسه‌ي اجسام طبيعي هم صدق مي‌كنه. چون مي‌دونيم كه طبق اصل كمترين كنش رويدادهاي عالم به صورتي انجام ميشه كه كمترين انرژي براش صرف بشه. حتي مصنوعي.
ولي يك اشاره كنم كه قضيه‌ي گرانش: گرانش در ابعاد كلي هندسي است. منتهي نيروي گراني (gravity) رو ميشه با حركت چرخشي شبيه سازي كرد. در ابعاد كوچك دقيقاً همين نيروي مركز گراست كه شتاب گرانشي ميسازه. اشاره‌اي هم كنم به داستان ميعاد با راما (آرتور سي كلارك). در اين داستان اثر فيزيكي ك گرانش رو به وجود آورده در اصل نيروي كوريوليس و نيروي مركزگراست. در اين مورد به فارسي جستجو كنيد مقالاتي هست. در كتابهاي مكانيك كلاسيك يا تحليلي هم آمده. مقدمه‌ي نسبيت خاص از همين بخش مكانيك كلاسيكه.
پس گفته‌ي كيارش عزيز غلط نيست. ولي اينجا در همه‌ي موارد صدق نمي‌كنه. چون بقيه‌ي پديده‌هاي ساكن و غيره رو نميشه با اون توضيح داد. عكس‌ها و توضيح خوبي بود. دست كم براي اين بخش.
ممنون از جناب OWL و بابت تذکر و راهنمایی شما بسیار سپاسگزارم.

و در مورد نیروی گرانی باید بیشتر مطالعه کنم.
راستش در این مورد که نيروی گرانی (Gravity) رو ميشود با حركت چرخشی شبيه سازی كرد من بی اطلاع بودم. پس در این مورد نباید اظهار نظر میکردم.
ببخشید. :roll:

بازم ممنون.
نه نمي‌گفتي من هم اشاره نمي‌كردم! پس خوبه هر نظري كه به ذهنت برسه بگي. اين كلاً بايد در مورد همه‌ي ما صادق باشه.
و اما انيميشينی كه قولش رو داده بودم.

[عکس: 125b858f4d.jpg]


"تشكيل و زايش ستاره‌ها در اثر متلاشی شدن ابرهای ملکولی"

فرمت این انیمیشن MP4 بوده با حجم 3.32MB که با نرم افزار Quick Time قابل مشاهده است.

از بابت حجم بالای آن و مشکل بودن دانلود قبلاً پوزش می‌خوام، اما ارزش دیدن رو دارد. (من هم خودم با Dial Up برای شما آپلود کردم)

(نکته: دوستانی که نرم افزار Starry Night را بروی سیستم خود نصب کردند، Quick Time بصورت اتوماتیک برای آنها موجود است. در ضمن برای Starry Night 5 از ورژن Quick Time 7.3 به بالاتر استفاده نکنید که باعث مشکل تداخل شده و اجرام مسیر (Messier Objects) را نشان نمی‌دهد!)


و اما بحث علمی در مورد این پویا نمایی (انیمیشن) که بالطبع از جناب OWl عزیز تقاضای راهنمایی و تبادل نظر دارم:

1- وجود نیروی کریولیس (که من از اون بی اطلاع بودم و در مورد اون توی این هفته کمی مطالعه کردم :winkSmile در این انیمیشن به خوبی مشاهده می شود. البته گویا منشاء چرخش‌های ایجاد کننده این نیرو، همان متلاشی شدن ابر ملکولی اولیه است. در اثر همین نیروی مرکز گرا، قسمتهایی از ماده به بیرون پرتاپ می شود که همان ستاره‌های تازه متولد شده هستند و البته فکر کنم طبق نظریه قبلی که گفتم (بالا)، از لحاظ تعادل ترمودینامیکی بصورت کروی تشکیل می‌شوند.

[عکس: c3319da920.jpg]

2- جالب است که ابر ملکولی اولیه نیز بصورت کروی است.

3- و اما اصلاً علت متلاشی شدن چیست؟ آیا نوسانات حرارتی است که طبیعتاً در مقیاس کوانتومی همیشه وجود دارند و البته روند طبیعی پیشرفت مسیر واکنشها به سمت افزایش بی نظمی و افزایش آنتروپی سیستم است؟


بهر حال این انیمیشن به صورت خیلی جالب زایش و تشکیل ستاره‌ها را از سحابی‌ها شبیه سازی می‌کند. متاسفانه آلان آدرس منبع آن رو ندارم و در اسرع وقت سعی میکنم آنرا یافته و درج کنم.

قبلاً از توجه و صرف وقت همه کاربران برای مشاهده این مطلب سپاسگزارم.
صفحات: 1 2