تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: تارگاه های ستاره شناسی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
همه ی ما سایت های زیادی راجع به علم ستاره شناسی می شناسیم .ولی باخودم گفتم شاید بهتر باشد همه اینها در جایی ثبت شود.احتمالا شما بیشتر تارگاه هایی را که می نویسم بلدید شاید هم همه را.
خوشحال می شوم از این تاپیک استقبال کنید و مرا کمک کنید با تشکر
با توجه به اینکه بیشتر این تارگاه ها به زبان انگلیسی نوشته شده ممکن است برای بعضی ها مشکلاتی به همراه داشته باشد با توجه به اینکه این تاپیک فقط به معرفی تارگاه ها اختصاص داره برای سوال یا نقد و بررسی لطفا به این تاپیک جدید که ایجاد کردم مراجعه بفرمایید.
http://www.astrotalk.ir/viewtopic.php?f=22&t=1146
بسیاری بر این باورند کاری که مغز انسان قادر است انجام دهد بسیار قوی تر از پیشرفته ترین کامپیوتر هاست.مثلا انواع کهکشان ها را در نظر بگیریدوگستره ی کهکشان ها انقدر زیاد است که کامپیوتر با الگوریتمی ساده نمی تواند جواب دقیقی به انسان دهد.در اینجا پروژه ای شکل می گیرد به نام باغ وحش کهکشان ها(galaxyzoo).در این پروژه افرادی از سرتاسر دنیا عضو سایت می شوند و در تقسیم بندی کهکشان ها به کار گرفته می شوند.در فاز اول این پروژه فقط این سوال را می کرد که کهکشان مزبور بیضوی است یا ماپیچی و به کدام جهت می چرخد؟اما در فاز دوم سوال های جزیی تری پرسیده می شود و مردم به انها پاسخ می دهند.
نتايج فاز اول پروژه بسيار باشكوه بود. كاربران مشتاق در مدت 18 ماه 80 ميليون طبقه بندي را در ميان يك ميليون كهكشان مورد نظر انجام دادند. اين در حالي بود كه تعداد اين علاقه مندان تنها بيش از 150 هزار نفر بود. دكتر كوين شاوينزكي از دانشگاه يل در آمريكا مي گويد:" بازتاب كار علاقه مندان بسيار چشمگير بود و سبب شد تا اطلاعات زيادي در مورد كهكشان ها و اينكه آنها چگونه با محيط اطرافشان ارتباط دارند براي ما آشكار شود." او همچنين افزود:" با اتمام فاز دوم اين پروژه نيز ما مي توانيم به اطلاعات گسترده تري در مورد رفتار كهكشان ها دست يابيم."
در اين ميان اكتشافاتي غريب نيز به واسطه علاقه مندان به ثبت رسيد كه شامل بيش از 3000 تصادم نادر كيهاني بود. براي مثال كهكشان شناخته شده «Hanny’s Voorwerp»، كه ابري غول پيكر و نامنظم به رنگ سبز توسط هاني ون اركل از آلمان به ثبت رسيد. رصدهاي بعدي نشان داد كه به سبب جت هاي موجود در سياهچاله مركزي كهكشان همدم، اين ساختار كيهاني تشكيل شده است. و در نهايت فعل و انفعالات موجود ميان اين ابر و سياهچاله سبب درخشش آن شده است.

اين پروژه به هر كسي كه داراي رايانه است اين امكان را مي دهد تا در پروژه اي مهم و علمي سهيم باشد و بتواند قدمي در جهت پيشرفت علم بردارد. استيون بام فورد از دانشگاه ناتينگهام بر اين اعتقاد است كه مردم با شركت خود در اين پروژه مي توانند در نتايج آن سهمي بزرگ داشته باشند.
كاربران در اين پروژه مي توانند سطح دانش خود را در مورد كهكشان ها بالا ببرند و همچنين در ميان داده هاي بسيار به جستجو بپردازند. بسياري از امكانات سايت مي تواند حتي براي ديگر پروژه هاي علمي نيز به كار گرفته شوند. آنها مي توانند با كاربران سايت در بالا بردن دانش خود و خدمت به علم رقابت نمايند.

ادرس تارگاه: http://www.galaxyzoo.org
این تارگه تمام اطلاعات،عکس ها و فیلم های بسیار کاملی ز تلسکوپ هابل دارد.اگر عکس هر جرمی را خواستید فقط کافیست جست و جو کنید تا تمام عکس های هابل از ان جرم را در اختیارتان بگذارد:
http://www.hubblesite.org
ممنون
خواهش میکنم. Big Grin
این سایت رو احتمالا همتون می شناسید.بنیانگذارش اقای بابک تفرشی هستند و در اون بهترین عکس های اماتوری از اسمون از سرتاسر ستاره شناسان اماتور گرداوری میشه و گنجینه ای از بهترین عکس هاست از سرتاسر کره ی زمین
http://www.twanight.org