تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: معرفی برخی از سیارک ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3
سیارک آسبولوس
Asbolus
سیارک شماره 8405 از گروه Centaur که به کمک تلسکوپ هابل کشف شد. یک دهانه برخوردی روشن بر سطح آن دیده می شود که احتمالاً ده میلیون سال پیش به وجود آمده است. قطر آن 80 کیلومترو کشیدگی مداری آن 8/75 درجه است. نقطه حضیض آن در فاصله 84/6 واحد نجومی و اوج در فاصله 98/28 واحد نجومی قرار دارد.
سیارک آر تووسا
Arethusa asteroid
سیارک شماره 95 با قطر km 136 و ضریب بازتاب سطحی 07/0 این سیارک به طور استثنایی تاریک است سطح آن دارای ترکیبات کربنی است. درسال 1867 کشف شده و هر 8 ساعت و 41 دقیقه یک دور می چرخد.

اطلاعات بیشتر درباره این سیارک در سایت زیر موجود است

http://www.alcyone-ephemeris.info/data/95_Arethusa.html
سیارک آریستارخوس
Aristarchus
سیارک شماره 3999، قطر آن ۸/۲۶کیلومتر بوده و توسط تاکائو کوجیما در سال 1989 کشف شد. این سیارک جزء سیارکهای کمربند اصلی است.آریستارخوس نام یک فیلسوف یونانی است.
سیارک آمفیتریت
Amphitrite
سیارک شماره 29،‌ یکی از بزرگترین سیارک‌های کمربند اصلی که ظاهراً متعلق به هیچ گروهی نیست. قطر آن 212 کیلومتر و در سال 1854 توسط آلبرت مارتز کشف شده است. دوره چرخش این سیارک به دور خود 4/5 ساعت و دوره چرخش به دور خورشید 08/4 سال است. سطح آن نسبتاً روشن است. مقدار بازتاب سطحی در مادون قرمز نشان میدهد که سطح آن از صخره های سیلیکاتی و فلزات نیکل و آهن تشکل شده است.
سیارک آنتی اوپ
Antiope asteroid
سیارک شماره 90 و متعلق به کمربند اصلی سیارکها. این سیارک در واقع از دو سیارک با قطر تقریبی 80 کیلومتر تشکیل شده است که فاصله مراکز آنها از همدیگر حدود 160- 170 کیلومتر است. هر دو تیره و از ترکیبات کربنی هستند. این دو سیارک هر 5/16 یکبار حول نقطه گرانشی مشترکشان می چرخند. این دو سیارک در سال 1866 توسط یک ستاره شناس آلمانی به نام R.Luther به عنوان یک سیارک کشف شدند و در سال 2000 بود که به کمک تلسکوپ کک در رصدخانه مانواکی دوتایی بودن آن کشف شد. این دوسیارک جزء خانواده Themis می‌باشند.سیارکهای چندتایی نیز وجود دارند که می توان به سیارک 87 Sylvia اشاره کرد که در سال 2005 کشف شده است.برای دیدن فهرستی از سیارکهای دوتایی و مشخصات آنان به سایت زیر مراجعه نمائید.

www.Johnstonsarchive.net/astro/astroidmoons.html
سیارک آنجلی نا
Angelina
سیارک شماره 64، دومین سیارک بزرگ از رده سیارکهای E بعد از سیارک Nysa. این سیارک در سال 1861 توسط Tempel E.W. کشف شده است. ضریب بازتاب آن بالا، عضو کمربند اصلی سیارکی ، کشیدگی مداری آن 31/1 درجه دوره چرخش آن به دور خورشید 39/4 سال است . قطر آن بین 85 تا 190 کیلومتر است.

درحالیکه سیارکهای رده طیفی Eبیشتر در منطقه گروه Hungaria از کمربند اصلی سیارکی قرار دارند، این سیارک یکی از آنهایی است که در فاصله دورتری قرار دارد.
سیارک استینز
Steins
خرده سياره اي از رده نادر E است كه در فاصله 2.41 واحد نجومي(360 ميليون كيلومتر) از زمين قرار گرفته ودر سال 1347 كشف شده است. حركت وضعي آن چيزي در حدود 6 ساعت است. این سیارک شكلي نامنظم دارد. بررسي هاي اوليه دماي سطحي اين جرم سرگردان را 181 درجه كلوين نشان میدهد.کاوشگر فضایی رزتا در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار از کنار آن عبور کرد.
سیارک اسکلپیوس
Asclepius
سیارکی از خانواده آپولو با شماره 4581. این سیارک در زمان کشف در سال 1989 در فاصله 685000 کیلومتر(دو برابر فاصله ماه تا زمین) قرار داشت و موجب ایجاد ترس در میان دانشمندان شد. کشف این سیارک موجب به فکر انداختن دانشمندان در مواجهه بااین گونه سیارکهای خطر آفرین شد.
سیارک باک چس
bacchus asteroid
سیارک شماره ۲۰۶۳. یک سیارک از رده سیارکهای آپولو .دارای شکلی صاف وکشیده است. در سال ۱۹۷۷ در رصدخانه مونت پالومار کشف شده است.دوره تناوب بدور خورشید 2.73735 سال وابعاد آن در حد یک تا دو کیلومتر است. این شکل توسط نقشه برداری راداری که در سال ۱۹۹۶ انجام شده بدست آمده است
سیارک چیرون
chiron
یکی از جالب ترین سیارکها که در سال ۱۹۷۷ توسط چارلز کوال کشف شد.قطر آن در حدود ۶۵۰ کیلومتر است.
صفحات: 1 2 3