تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: سریال نردبام آسمان (غیاث الدین جمشید کاشانی )
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بچه ها دیشب که این فیلم رو دیدم متوجه شدم این جمشید همون غیاث الدین جمشید کاشانی ستاره شناس بزرگ ایرانیه .
«نردبام آسمان» ، عنوان سریالی است که شبکه یک برای پخش در ماه مبارک رمضان تدارک دیده است . این سریال توسط محسن علي اكبري تهیه شده است.
« نردبام آسمان » به کارگردانی محمد حسين سيفي در 15 قسمت 45 دقيقه‌اي ساخته شده است .
داستان اين سريال از آنجا شروع می شود که با حمله مغول‌ها به اصفهان و گريختن دو تن از مجروحان اين حادثه. در حالي كه يكي از آنان مجروح است و نوزادي را به عنوان بازمانده خانواده‌اش از قتل عام روز گذشته به همراه دارد. آنان شبانه به كاشان و منزل مسعود طبيب مي‌گريزند. همسر مسعود در بستر زايمان دچار مشكل شده و دلشوره عجيبي در خانه مسعود برپاست. با اين حال مسعود مهمانان ناخوانده را به حضور مي‌پذيرد. و ... در اين سريال، بازيگراني چون داريوش كاردان (مسعود طبيب)،‌ زهرا سعيدي (مادر غياث‌الدين)،‌ بهار ارجمند (خورشيد، خواهر غياث‌لدين)،‌ مليحه نيكجومند (بي بي)،‌ عليرضا كمالي‌نژاد (سيد‌علي آهنگر)،‌ عليرضا مظفري (كودكي غياث‌الدين)،‌ مهدي عطاران (كودكي محمود) و‌ صدف اختر (كودكي ويس) به ايفاي نقش مي پردازند .

به نظر فیلم جالبیه اما مونتاژ های بسیار داغونی توش دیده میشه
اگه کسی زندگینامه و افتخاراتشو بنویسه خوشحال میشم چون تا دیروز نمی دونستم کیه Smile
مختصری از زندگی نامه ایشان:
جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که در غرب به الکاشی(al-kashi) مشهور است. ریاضی‌دانی برجسته و ستاره‌شناس و محاسبی ماهر و زبردست بود. آلات رصدی دقیقی اختراع کرد و از حدود ۸۰۸ (۱۴۰۶) تا پایان عمرش ۸۳۲ (۱۴۲۹) فعالیت علمی داشته است. در دوران فعالیت علمی‌اش به تالیف کتاب‌های متعددی در زمینه ریاضیات و نوجوم پرداخته است مهم‌ترین این آثار عبارت‌اند از: زیج خاقانی، مفتاح الحساب، رسالهٔ محیطیه و رسالهٔ وتر و جیب. او ضمنا وسیله‌ای برای رصد به‌نام «طبق المناطق» اختراع کرد که برای یافتن عرض ستاره‌یی است و کتاب «نزهة الحدائق» در توصیف و تشریح آن نوشت. برجسته‌ترین ابداعات او در ریاضیات کسرهای اعشاری و محاسبهٔ π با دقتی که تقریباً تا صد و پنجاه سال بعد گسترش نیافت و محاسبهٔ سینوس زاویهٔ یک درجه با روش حل پی‌درپی نوعی معادلهٔ درجه سوم است. او در حدود ۸۲۴ (۱۴۲۱) به دعوت الغ بیک از کاشان به سمرقند رفت و مدیر رصدخانهٔ سمرقند و مورد احترام ریاضی‌دانان و ستاره‌شناسان سمرقند بود. او در ۱۹ رمضان ۸۳۲ (۱۴۲۹) هنگامی که برای رصد به حومهٔ سمرقند رفته بود درگذشت

و همچنین باید ذکر کنم :

در زمینهٔ اخترشناسی:

- زیگ خاقانی در تکمیل زیگ ایلخانی تالیف نصیرالدین طوسی (به فارسی)
- زیج التهسیلات
- نزهت الحدایق شرح دو ابزاری که خود اختراع کرده بود، طول‌یاب سیاره‌ای، و دستگاهی برای اجرای درونیابی خطی، می‌پردازد.

منبع : ویکی پدیا
متشکرم اقای افشار پور.خیلی جالب بود.از همه ی کاربران خواهش می کنم بیان به معرفی ستاره شناسان بپردازیم
این بحث طالع بینی هم باید موشکافی بشه
من بازم میگم شاید این طالع بینی درست باشه !
کاملا موافقم
چون در بسیاری از طبقه بندی های شاخه های ستاره شناسی طالع بینی هم دیده میشه. منم 2_3 تا کتاب دربارش دیدم حتما درسته دیگه.
دیشب توی فیلم غیاث الدین می گفت باید توی تنظیم زیج طالع ستارگان رو هم در نظر بگیریم
خیلی دوست دارم در مورد طالع بینی ستاره شناسی مطلب بیاموزم
كتابي با عنوان:از سمرقند به كاشان كه مجموعه اي از نامه ها و فعاليتهاي غياث الدين جمشيد كاشاني است رو مي تونيد از مجله ي نجوم تهيه كنيد.
از انتشارات علمي و فرهنگي
به كوشش محمد باقري
چاپ اول 1375
MYORION نوشته: كتابي با عنوان:از سمرقند به كاشان كه مجموعه اي از نامه ها و فعاليتهاي غياث الدين جمشيد كاشاني است رو مي تونيد از مجله ي نجوم تهيه كنيد.
از انتشارات علمي و فرهنگي
به كوشش محمد باقري
چاپ اول 1375

ممنون
نثر کتاب به چه صورت هست ؟ ساده و روان یا بصورت قدیمی و دستنخورده ؟؟