تالار گفتگو ستاره‌شناسان
آسانسورهاي فضايي از افسانه هاي علمي خارج مي شوند - نسخه قابل چاپ

+- تالار گفتگو ستاره‌شناسان (https://www.astrotalk.ir)
+-- انجمن: دانش هوافضا (https://www.astrotalk.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+--- انجمن: آسانسورهای فضایی (https://www.astrotalk.ir/forumdisplay.php?fid=87)
+--- موضوع: آسانسورهاي فضايي از افسانه هاي علمي خارج مي شوند (/showthread.php?tid=2154)



آسانسورهاي فضايي از افسانه هاي علمي خارج مي شوند - amir adib - 11-25-2011

[ATTACH=CONFIG]1137[/ATTACH]آسانسورهاي فضايي از افسانه هاي علمي خارج مي شوند

"آسانسور فضايي" يكي از گيج كننده ترين مفاهيمي علمي - فضايي است كه در يك دهه گذشته و با مطرح شدن بديع ترين ايده ها درخصوص طراحي آن به تصور شكل گيري ستوني فلزي ميان زمين و نقاط دور دست فضايي ديگر به عنوان يك افسانه علمي نگريسته نمي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان ژاپني در كنار همتايان اروپايي خود از جمله پيشگامان برجسته طراحي و ارائه ايده هاي مختلف جذاب درخصوص ساخت آسانسورهاي فضايي بوده اند. در حقيقت مي توان آنها را به نوعي از پيشگامان تبديل ايده هاي مطرح شده در افسانه هاي علمي به واقعيت قلمداد كرد.

بشر تا به امروز توانسته است با قرار دادن خود در دل شاتلها و كپسولهاي مختلف و مدرن فضايي خود را از مرزهاي فضا عبور داده و با به جان خريدن خطراتي مرگبار و سفرهاي سخت و طولاني به اكتشافاتي در اطراف زمين بپردازد اما پيش بيني مي شود قرن بيست و يكم زمان آن باشد كه بشر بتواند بدون دغدغه اي خاص و بيشتر در قالب يك سفر تفريحي با كمترين خطرات ممكن از مرزهاي فضا عبور كند.




از نظر شيمي دانان، فيزيكدانان و دانشمندان علوم مواد در سراسر دنيا، آسانسورهاي فضايي در برگيرنده مفاهيمي پيچيده اي هستند. استفاده از كابلهايي قدرتمندتر و در عين حال سبكتر از هرگونه فيبري كه تاكنون در دنيا ساخته شده است و متصل كردن آن از يك سو به پايگاهي زميني و ثابت نمودن آن در ايستگاه ماهواره اي در خارج از اتمسفر زمين، سه مانع پيچيده ايست كه براي غلبه بر آن ايده هاي مختلفي ارائه شده است.

به گزارش مهر، برخي از اين ايده ها دربرگيرنده استفاده از كابلي به طول 36 هزار كيلومتر است كه وظيفه اصلي آنها حمل اتاقكهاي ويژه حمل مسافران و دانشمندان به خارج از مرزهاي فضا عنوان شده است. به گفته دانشمندان طراحي و ساخت اين حامل هاي فضايي گرچه از حيث پيچيدگي به گرد ساختار فوق پيچيده شاتلهاي فضايي نخواهد رسيد اما ساخت آنها مستلزم استفاده از تكنيكهاي فوق مدرن مهندسي است.







دانشمندان اين طرحها و از جمله ايده ارائه شده از سوي دانشمندان ژاپني بر اين اصل كلي استوار است كه شمار قابل توجهي از حاملهاي فضايي به اين كابل متصل بوده و به لطف وجود ابر*ژنراتورهاي خورشيدي هيچ نگراني نيز از بابت تأمين انرژي حركتي مورد نياز اين حاملها نيز وجود نخواهد داشت.

نكته اي كه در اين ميان موجب دلگرمي دانشمندان شده است اين است كه نيروي مورد نياز براي خروج حاملهاي فضايي تشكيل دهنده آسانسور به خارج از مرزهاي فضا تا 100 برابر كمتر از انرژي است كه شاتلها براي فرار از زمين صرف مي كنند.

به گزارش مهر، ايده جذاب و هيجان برانگيز آسانسورهاي فضايي، دانشمندان كشورها و مراكز تحقيقاتي مختلف جهان از ناسا گرفته تا شركتها و مراكز كوچكتر را بر آن داشته است تا ايده هاي گوناگوني را درخصوص ساخت آسانسورهاي فضايي ارائه كنند اما نكته اساسي اين است كه تأمين امنيت جاني فضانوردان، دانشمندان و مسافران عادي آنها مهمترين و چالش برانگيزترين مرحله در فرآيند طولاني مدت ارائه آسانسورهاي فضايي است.

خبرگزاري مهر

به نقل از هوپا


آسانسورهاي فضايي از افسانه هاي علمي خارج مي شوند - amir adib - 08-27-2012

يكي از محققان سابق ناسا قصد دارد پروژه ساخت آسانسور فضايي بر روي ماه را با استفاده از فناوري هاي موجود تا يك دهه آينده عملي كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروژه آسانسور فضايي براي انتقال ربات يا انسان از زمين به فضا طي چند دهه اخير مطرح شده، اما تاكنون به مرحله اجرا نرسيده است.

«مايكل لين» طي سال هاي 2001 تا 2003 ميلادي در پروژه سيستم مفهومي آسانسور فضايي با موسسه تحقيقات پيشرفته مفهومي ناسا همكاري داشت و پس از آن با تأسيس شركت LiftPort Group، تحقيقات در خصوص طراحي ربات هايي با قابليت صعود به ارتفاع به وسيله بالن هاي شناور را آغاز كرد.

محققان اين شركت در نخستين گام براي اجراي پروژه آسانسور فضايي قصد دارند پلت فرم يك بالن شناور متصل به زمين را طراحي كنند تا ربات بتواند به ارتفاع دو كيلومتري در آسمان صعود كند؛ در مراحل بعد حسگرهاي بيشتري به سيستم اضافه شده و توان ربات براي صعود به ارتفاع 30 كيلومتري ارتقاء مي يابد.

پلت فرم اين بالن هاي شناور تنها مي توانند به عنوان برج هاي مخابراتي كم هزينه براي فراهم كردن اينترنت بي سيم، نظارت بر محصولات كشاورزي، بررسي گسترش آتش سوزي در يك منطقه يا انتقال دوربين براي بررسي بلاياي طبيعي مورد استفاده قرار بگيرند.

ساخت آسانسور فضايي بر روي ماه از دشواري هاي كمتري در مقايسه با ساخت اين آسانسور بر روي زمين برخوردار است، چراكه ماه از جاذبه كمتري برخوردار بوده و داراي جو نيست. اين دو عامل مي تواند چالش در انتخاب نوع مواد براي ساخت آسانسور فضايي را برطرف كند.

«لين» از احتمال عملي شدن پروژه آسانسور فضايي بر روي ماه با استفاده از فناوري هاي فعلي تا هشت سال آينده خبر مي دهد. در كنار تحقيقات اين شركت، محققان ژاپني شركت Obayashi نيز در حال كار بر روي پروژه آسانسور فضايي هستند كه احتمالا تا سال 2050 ميلادي ساخته خواهد شد.
isna