طب, ستاره شناسی, طالع انسانها
#1
نمی دونم چقدر این بحث مخاطب خواهد داشت, اما فکر میکنم براتون جالب باشه.
حتما تا حالا طالع بینی هایی رو دیدین که بر اساس ماه تولد, یا صور فلکی خاص هست. مثلا اینکه یه سری روحیات خاص رو به یه صورت فلکی خاص نسبت میدن و ...
به خصوص در علوم گذشته, و البته سالهای نه چندان دور حتی, یعنی تا 200-300 سال پیش, عم ستاره شناسی astrology (که اندکی متفاوت هست با astronomy)
در بسیاری از علوم حتی پزشکی کاربرد داشته. یعنی پزشکان ماهر بایستی, نجوم رو بخوبی آموزش می دیدند و بسیاری از تشخیص ها بر اساس همین علم بوده...

تا حالا بهش فکر کردید چقدر این مسئله اساس و پایه حقیقی می تونه داشته باشه؟ یا اینکه واقعا خودتون چقدر بهش اعتقاد دارید؟ یا تجربه جالبی در موردش داشتید؟

ادامه دارد

برای شادی روح نوسنده حتما در بحث شرکت کنید!
پاسخ
#2
سلام بر دوست عزیز دکتر دهقانی
ورود شما رو به این تالار تبریک می گم
با توجه به امکانات مناسب شیراز برای شما آرزوی موفقیت می کنم
---------------------- --------------------------- -----------------------

و اما بحث طالع بینی
من با این بحث مخالف نیستم ، اما معتقدم توی کشور ما کسی از این علم آگاه نیست و این کولی های سر خیابون فقط فقط چرت و پرت میگن و هیچ ربطی به طالع بینی ندارند

اما در مورد طالع بینی بوسیله ستارگان باید بگم که نظر شخصی من این که : من احتمال میدم این ستارگان و اجرام بزرگ آسمانی بر روی ما انسان ها تاثیر گذار هستند و شاید در زمان های مختلف برآیند این نیرو ها اثر های متفاوتی بذاره !
در هر صورت الله اعلم
پاسخ
#3
من فقط میخوام اصولی رو که این به قول شما کولی ها بلد نیستند رو بگم یعنی بگم که در گذشته واقعا هر صورت فلکی و هر پدیده ای به چه قسمتی از بدن اشاره داشته و بعد هم به صورت تئوری یه سری دلیل بیارم که چطور امکان داره این طالع بینی ها درست باشه.
----------------------
ممنون از خوش آمد گویی شما.
-------------------------------------------------------
روحیات افراد و طالع بینی

برای شروع با این آغاز مینم که شاید هیجان بیشتری داشته باشه.
به عنوان مقدمه باید یه توضیحی در مورد دوران بارداری بدم. دوره بارداری در انسان همونطور که می دونید 9 ماه هست. بر اساس ویژگی های مختلف این 9 ماه به دوره های مختلف تقسیم میشه از جمله 3 مرحله:
1- پیش رویانی
2- رویانی
3- جنینی

مراحل 1 و 2, سه ماه اول حاملگی هستند و مرحله 3, سه ماهه دوم و سوم حاملگی.

به طور کلی در دوره حاملگی به خاطر رشد و تشکیل قسمت های مختلف بدن, بچه خیلی به شرایط محیطی حساس هست و عوامل محیطی از اشعه ها گرفته تا داروها و بیماری های مادر می تونه اثرات مختلفی روی جنین بذاره.
بین 3 مرحله بالا, مرحله 1 و 2 از همه مهمتر هست.
در مرحله 1: حساسیت خیلی بالاست. به طوری که عوامل محیطی یا تاثیری ندارند و یا باعث مرگ جنین می شوند
در مرحله2: حساسیت کمتر میشه اما اهمیت قضیه بالا میره. چون در این مرحله عوامل محیطی اثرات فوق العاده زیادی ایجاد خواهند کرد.

حالا از مقدمه اول خارج بشیم و بر گردیم به نجوم. در فصول مختلف, شرایط محیطی از جهات بسیار بسیار زیادی با هم متفاوت هستند:
زاویه تابش آفتاب
فاصله خورشید تا زمین
دمای هوا
طول شب و روز
مدت تماس با اشعه آفتاب
و ....

حالا در نظر بگیرید که مثلا متولدین مهر ماه, چه ویژگی مشترکی با هم دارند؟
متولدین مهر ماه اون دورۀ رویانی که گفتیم اهمین داره رو در ماه دی و بهمن سال قبل گذروندن, و تحت تاثیر نیرو های محیطی اون دوره بودن و یا متولدین فروردین, تحت تاثیر نیروهای محیطی خرداد یا تیر بودن

پس چندان دور از ذهن نمی زنه که متولدین یک ماه, ویژگی های اخلاقی یا حتی جسمی یکسانی داشته باشند...

ادامه دارد....
پاسخ
#4
سلام.
آقای دکتر دهقان از مطالب جالب و قابل تامل شماممنونم. من هم با آقای افشار پور موافقم وجود افرادی که چیزهایی خیالی رو به مردم میگن باعث شده یک سری باور های اشتباه بین ما به وجود بیاد. :roll:
من هم تقریباً با این که اصلاً چنین چیزی وجود داره موافقم. چون توی فیلمی که حضرت مریم دیدم که ستاره شناسان تولدی مهم رو با وجود یک دنباله دار پیشگویی کرده بودن. :roll:
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاکSmile
پاسخ
#5
Parastoo نوشته: سلام.
آقای دکتر دهقان از مطالب جالب و قابل تامل شماممنونم. من هم با آقای افشار پور موافقم وجود افرادی که چیزهایی خیالی رو به مردم میگن باعث شده یک سری باور های اشتباه بین ما به وجود بیاد. :roll:
من هم تقریباً با این که اصلاً چنین چیزی وجود داره موافقم. چون توی فیلمی که حضرت مریم دیدم که ستاره شناسن تولدی مهم رو با وجود یک دنباله دار پیشگویی کرده بودن. :roll:

مطالبی که ما به اسم خرافات می شناسیمشون, مدت های بسیار بسیار زیادی همراه با بشر بودن. یعنی اگر عمر "مدرنیسم" رو از بقیه عمر بشر کم کنید شاید 99% عمر بشر با این خرافات سپری شده. عمده این مسائل حتی بعد از رنسانس و تا اوایل قرن 19 -20 هم ادامه داشته. بنابراین و با توجه با اینکه ما مدعی باهوش تر بودن نسبت به گذشتگان نیستیم, باید دلیلی برای این عمر طولانی داشته باشیم

2 دلیل بیشتر به ذهن میرسه:
1- در گذشته وسیله ای برای توجیه بهتر وجود نداشت. وقتی تلسکوپ و میکروسکوپ نباشه, طبیعی هست که مدل های خیالی تنها گزینه میشه
2- به هر حال حقایقی هم در این مسائل وجود داره.
--------------------------------
در مورد حضرت مریم البته قضیه از قرار این نیست که از روی اون علائم آسمانی متوجه شدن بلکه در اسنادشون نقل شده بوده که وقتی اون علائم آسمانی ظاهر بشه, زمان تولد پیامبر هست و....
پاسخ
#6
drdehghani نوشته: در مورد حضرت مریم البته قضیه از قرار این نیست که از روی اون علائم آسمانی متوجه شدن بلکه در اسنادشون نقل شده بوده که وقتی اون علائم آسمانی ظاهر بشه, زمان تولد پیامبر هست و....
بله متوجه شدم Smile اما مینظورم این بود که به هر حال رد کامل این موضوع چندان با عقل جور در نمیاد. :roll: چون بوده در زمانهای قدیم که این مسائل رو اثبات میکنه.
شاید نتونستم هنوزم منظورمو کامل برسونم :roll: اینکه یه رابطه ای بین اتفاقاتی که روی زمین می افته و اجرام سماوی وجود داره
؟
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاکSmile
پاسخ
#7
با سلام
این تاپیک بحث بسیار خوبیه لطفا ادامش بدید.
من با آقای افشار پور موافقم. مثلا من از یک منجم شنیده بودم که مشتری بر بر بیرون آمودن نوزاد از شکم مادر در زمان تولد تاثیر بسیاری دارد.
در مسابقه خواب برتر در وبلاگ زیر شرکت کنید و جایزه نجومی بگیرید:
http://www.rasadroya.blogfa.com
پاسخ
#8
اما نجوم و طب!

بکار گیری آسترولوژی در طب سابقه بسیار طولانی داره. به طور کلی و خلاصه و جامع اگه بخوام بگم, در طول تاریخ علم پزشکی از ستارگان به انسان نزدیک شده تا امروز که به اتم ها و ملکول های بدن رسیده. یعنی زمانی تمام تغییرات احوال مردم بر اساس رصد ستارگان بود, بعد نزدیک تر شد و رسید به عناصر اربعه در زمین بعد نزدیک تر شد رسید به مزاج های 4 گانه بعد به باکتری ها و ویروس ها رسید, نهایتا به سلول های بدن و امروز تمام بیماری ها باید بر اساس تغییرات در سطح ملکول توضیح داده بشن.

استفاده از نجوم در پزشکی, در طب هندی, چینی و مصری باستان وجود داشته, اما اوج بکارگیری اون به قرون 15 تا 18 در اروپا می رسه. البته قسمت عظیمی از اصول نجوم در طب از اعراب به اروپایی ها رسیده بوده. باید به این توجه کنید در طول این دوره, اساسا آسترولوژی دانش غالب بوده و بقیه علوم شدیدا متاثر از این علم بودن. اصولا در تاریخ علم اگر نگاه کنید در هر زمانی یه شاخه از علوم پایه غالب بوده. مثلا زمانی, شیمی زمانی ریاضیات, دوره ای فیزیک و .... امروز هم دانش های بین رشته ای مطرح هستند

به هر حال در طب مبتنی بر آسترولوژی هر جزی از بدن در مقابل یکی از علائم نجومی قرار میگرفته. بر اساس اسناد مختلفی که من توی اینترنت از تاریخ اروپا دیدم, با مقدار خیلی کم تفاوت یه اصول ثابتی از این قرار وجود داشته:

مغز و اعصاب = عطارد
دستگاه تنفسی = عطارد
قلب = خورشید
شریان ها = مریخ
سیاهرگها = زحل
کبد = مشتری
دستگاه گوارش = زهره
عضلات = مریخ
تناسلی = مریخ و زهره
غدد = اورانوس
تخمدان ها = ماه
پوست = زحل
دندان و ناخن و مو = مریخ
استخوان ها = زحل

ادامه دارد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آیا فقط ستاره قطبی در آسمان ثبات نسبی دارد؟ programmer1 1 2,654 07-15-2016, 05:02 PM
آخرین ارسال: Regulus
کاشف ستارگان و تاریخ کشف ستارگان کی بوده مثلا ستاره سهیل و دیگر س... Nojoomfa 6 4,217 07-16-2015, 12:43 AM
آخرین ارسال: abadanastro
چطوری ستاره شناس بشم؟ fg1234 6 3,460 06-13-2015, 02:34 PM
آخرین ارسال: maheshab
ستاره بارنارد sahand 3 2,739 08-05-2012, 10:17 AM
آخرین ارسال: khosro777
کتابهای مناسب برای شروع ستاره شناسی mehrdad 3 3,446 06-10-2012, 10:17 PM
آخرین ارسال: khosro777
ستاره شناسی یعنی ... Shirmardi 12 5,602 05-14-2012, 10:32 AM
آخرین ارسال: Regulus
ستاره پر نوری که نزدیک ماه هست اسمش چیه؟ Hillo 3 4,726 10-14-2011, 12:39 PM
آخرین ارسال: Hillo
چرا ستاره های کهکشان با هم برخورد نمی کنند؟ mahshid ghahremanian 3 1,992 06-27-2011, 02:45 PM
آخرین ارسال: Regulus
کشف سیارات بی ستاره supr nova 4 2,456 05-30-2011, 11:23 AM
آخرین ارسال: supr nova
ستاره شناسی برای همه نه برای .... 3 2,196 05-04-2011, 09:53 PM
آخرین ارسال:

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان