رخگرد ماه
#1
سلام :wink:
میشه توضیحی در مورد رخگرد شرقی . غربی ماه بدید؟؟؟؟؟؟

ممنون
آنان که با زندگی میسازند زندی را میبازند با زندگی نساز زندگی را بساز
پاسخ
#2
رخگرد (libration)

رخگرد یکی از حرکات ظاهری ماه است. رخگردها به ما اجازۀ رؤیت بیش از 50 درصد سطح ماه را می دهند. این منطقه از ماه که همیشه رو به روی زمین می باشد، دقیقاً یکسان نیست. به دلیل رخگرد ماه، در مدت یک دورۀ زمانی می توان 59 درصد از سطح آن را مورد مطالعه قرار داد، اما در آن واحد نمی توان بیش از 50 درصد ماه را مشاهده کرد.

اگر ماه برای مدت طولانی مشاهده گردد، رخگردها موجب می شوند که ماه را کمی چرخیده ببینیم.

منبع : noojum.com

همچنین صفحه 276 کتاب نجوم به زبان ساده توضیح خوبی در این مورد داده
پاسخ
#3
ما در زمین گاهی شاهد بخشی از قسمت پنهان ماه هستیم. نمایان شدن بخشی از قسمت پنهان به دلیل لیبراسیون یا رخگرد ماه می باشد. در ماه سه نوع رخگرد وجود دارد: 1) رخگرد در طول جغرافیایی. 2) رخگرد روزانه. 3) رخگرد در عرض جغرافیایی.
رخگرد در طول جغرافیایی به دلیل بیضی بودن شکل مدار ماه به دور زمین اتفاق می افتد. در حین گردش ماه به دور زمین سرعت گردش آن متغیر است. بر اساس قانون کشف شده توسط ستاره شناس آلمانی، یوهانس کپلر در اوایل قرن 17، هنگامیکه ماه نسبتا به زمین نزدیک است سرعت آن بیش از حد میانگین و هنگامیکه نسبتا از زمین دور است سرعت آن کمتر از حد میانگین می شود. اما سرعت گردش وضعی ماه، یعنی گردش آن به دور محور طولی همواره ثابت است. بنابراین در نتیجه ارتعاشات طولی، رصدکننده نه تنها می تواند “چهره” ماه را ببیند بلکه “گونه هایش” را هم می تواند مشاهده کند.
رخگرد روزانه به سبب تغییر موقعیت ناظر در زمین نسبت به ماه پدیدار می شود. ناظری را مجسم نمایید که در فاز بدر کامل، در استوا قرار دارد. با گردش زمین از غرب به شرق، ناظر ابتدا ماه را هنگام طلوع در افق شرقی و سرانجام غروب آن در افق غربی را مشاهده می کند. در طول این مدت، نقطه دید ناظر حدود 12.700 کیلومتر (به اندازه قطر زمین) نسبت به ماه تغییر کرده است. در نتیجه این گونه به نطر می رسد که ماه به آرامی به سمت غرب گردش می کند.
زمانیکه ماه از شرق طلوع کرده و به بالاترین نقطه خود در آسمان سفر می کند، ناظر می تواند گوشه غربی ماه را مشاهده کند و هنگامیکه ماه به سمت افق غربی می رود، گوشه شرقی آن قابل رویت است.
رخگرد در عرض جغرافیایی به دلیل انحراف محور طولی ماه به اندازه 5/6 درجه نسبت به خط عمود بر صفحه مداری ماه رخ می دهد. به همین دلیل در طی یک گردش ماه به دور زمین، قطب شمال ماه نخست به سمت زمین دارای انحراف است و سپس قطب جنوب آن به سمت زمین کج می شود. وقتی هر یک از دوقطب به سمت زمین کج شوند، ناظر منطقه بیشتری از قطب ها را مشاهده میکند. در نتیجه همه این رخگرد ها یا لیبراسیون ها ناظر به جای 50 درصد از سطح ماه قادر به رویت 59 درصد از سطح ماه می باشد.
پاسخ
#4
سلام ممنون :wink:
اما درمورد رخگرد در طول جغرافیایی . این که گونه های ماه را می تونیم ببینیم را متوجه نشدم؟؟؟ :roll:
آنان که با زندگی میسازند زندی را میبازند با زندگی نساز زندگی را بساز
پاسخ
#5
جواب نمی دید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آنان که با زندگی میسازند زندی را میبازند با زندگی نساز زندگی را بساز
پاسخ
#6
میخوای صفحه 276 نجوم به زبان ساده رو برات اسکن کنم ؟؟
پاسخ
#7
abadanastro نوشته: میخوای صفحه 276 نجوم به زبان ساده رو برات اسکن کنم ؟؟

اره Big Grin خیلی ممنون :wink:
آنان که با زندگی میسازند زندی را میبازند با زندگی نساز زندگی را بساز
پاسخ
#8
ممنون که برام اسکن کردین!!!!!!
آنان که با زندگی میسازند زندی را میبازند با زندگی نساز زندگی را بساز
پاسخ
#9
ببخشید که دیر شد .
متاسفانه کتاب دست یکی از دوستان بود و وقتی گرفتمش درخواست شما رو فراموش کردم . اما امیدوارم قدر اسکن کردن کتاب در ساعت 3 نصف شب رو بدونید . Big Grin

[عکس: rokhgard2.jpg]
پاسخ
#10
setare نوشته: ممنون که برام اسکن کردین!!!!!!
راستی به رصدخونه قطب الدین شیراز هم سر بزنید . بچه های فعالی دارند
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان