|:: دیدن ماهواره ها در آسمان ::|
#1
با سلام

من به دیدن ماهواره ها خیلی علاقه دارم ولی تاحالا 2 تا بیشتر ندیدم. توی این چند شب 7 تا چیز دیدم فهمیدم همه اش پرنده بوده!
شاید هم باشه که من ندیدم.

میخواستم بپرسم کی میتونم ماهواره هارو ببینم؟ سر ساعت حداکثر چند تا میشه دید؟
Heavens-Above Home Page
توی این سایت که پیش بینی ماهواره هارو میکنه عضو شدم ولی نمیدونم چطوری کار میکنه
پاسخ
#2
[COLOR="#0000FF"]میخواستم بپرسم کی میتونم ماهواره هارو ببینم؟ سر ساعت حداکثر چند تا میشه دید؟

سلام





عده بسياري قادر به تشخيص هواپيماها، شهاب ها و ماهواره ها در آسمان نيستند. قبل از اين که به توضيح چگونگي رصد ماهواره ها بپردازيم بهتر است به طور مختصر تفاوت اين سه نقطه نوراني را در آسمان مطرح کنيم.



اگر در يک شب تاريک چشم به آسمان دوخته باشيد معمولا با 4 نوع جرم نوراني رو به رو مي شويد:

نقاط نوراني ثابت : اين نقاط نوراني همان ستارگان يا سياراتي هستند که در پهنه آسمان قرار گرفته اند. البته اجرام اعماق آسمان مانند سحابي ها نيز در اين دسته جاي دارند.

نقاط نوراني متحرک که چشمک مي زنند: اين نقاط نوراني متحرک هواپيماهايي هستند که از رصدگاه شما قابل رويت هستند.

نقاط نوراني متحرک ( بدون چشمک و با سرعت معمولا يکنواخت): اين نقاط در واقع ماهواره هايي هستند که بر فراز محل اسکان شما در حال چرخش به دور زمين هستند.

نقاط نوراني که از خود رد بر جاي مي گذارند: اين رد درخشان که بسيار سريع در محدوده اي از آسمان عبور مي کند يک شهاب است که در اثر اصطکاک با جو زمين مي سوزد.



چگونگي رصد

بهترين زمان براي رصد قمرهاي مصنوعي يا ماهواره هاي مدار گرد زمين، هنگام غروب خورشيد و بلافاصله پس از آن و همچنين اندکي پيش از طلوع خورشيد است. در اين زمان ها، هر چند رصدگر در تاريکي شب به سر مي برد، ماهواره ها که در فاصله ي دوري از بالاي سر ما در مدارهاي مشخص خود در گردش اند هنوز از پرتوهاي درخشان خورشيد بهره مندند و در روشنايي به سر مي برند. در واقع به سبب اين که آن ها در بالاي جو زمين قرار دارند مي توانند نور خورشيد را به ساکنان زمين که در تاريکي فرو رفته اند بازتاب کنند. اين کار دقيقا مانند اتفاقي است که براي ماه مي افتد. ماه نيز با توجه به شرايط قرار گيري اش در مدار زمين نور خورشيد را از سطح خود به سوي زمين بازتاب مي کند.

مهم ترين ويژگي رصد ماهواره ها اين است که براي رويت آن ها نيازي به تلسکوپ يا دوربين دوچشمي نداريد و تنها دانستن موقعيت آن ها و داشتن يک آسمان صاف کفايت مي کند. توجه داشته باشيد که هميشه سمت مقابل خورشيد را نظاره کنيد يعني در هنگام غروب خورشيد، مشرق و در هنگام طلوع، مغرب را نگاه کنيد. البته به دليل وجود گرد و غبار محلي و آلودگي هاي نوري و ... بهتر است هميشه، سي درجه بالاي افق را مورد کنکاش قرار بدهيد.



قمرهاي مصنوعي زمين معمولا در جهات زير حرکت مي کنند:

غرب به شرق: ماهواره هاي نجومي و علمي، مانند تلسکوپ فضايي هابل، معمولا اين گونه حرکت مي کنند.

جنوب غربي به شمال شرقي يا شمال غربي به جنوب شرقي: اين گونه فضاپيماها احتمالا مأموريتي سرنشين دار هستند؛ مانند ايستگاه فضايي بين المللي.

شمال به جنوب يا از جنوب به شمال آسمان: معمولاً ماهواره هاي مرتبط با مطالعات محيطي زمين يا ماهواره هاي هواشناسي چنين مسيري دارند.

راحت ترين قمر مصنوعي زمين براي رصد، ايستگاه فضايي بين المللي است . ابعاد ايستگاه بين المللي فضايي 109 متر در 73 متر است، وسعتي که تقريبا از يک زمين فوتبال بزرگتر است و وزن آن پس از اتمام در حدود 408 هزار کيلوگرم خواهد بود.

ايستگاه هر 90 دقيقه يکبار مدار زمين را دور مي زند و در يکي از پايين ترين مدارهاي زمين در ارتفاع 390 کيلومتري از سطح سياره با سرعتي برابر 7.7 کيلومتر بر ثانيه در حرکت است.



اين ايستگاه به خاطر اندازه بزرگ و ارتفاع کم، پرنورتر از همه ستاره هاست و حتي نور آن در مواقعي با مشتري و زهره ( که پرنورترين اجرام از نگاه زمينيان هستند) برابري مي کند.

براي رصد ماهواره ها بايد نوع آن ، تاريخ عبور، زمان رويت، سمت و ارتفاع ماهواره، ميزان درخشندگي و ... را به دست آوريد. براي اين کار لازم نيست زحمتي به خود بدهيد چراکه سايت هايي بسياري کار شما را آسان کرده اند! تنها کافيست شما محل سکونت يا رصدگاه خود را براي آن ها مشخص کنيد تا تمامي پارامترهاي مورد نيازتان را دريافت کنيد.

بعضي از اين سايت ها عبارتند از:

Human Space Flight (HSF) - Realtime Data

Heavens-Above Home Page

بهتر است براي رصد يک يا دو دقيقه قبل از زمان پيش بيني شده از خانه خارج شويد و جهات را با قطب نما به طور دقيق به دست آوريد. رصدگاه را جايي انتخاب کنيد که دور از درختان و ساختمان هاي بلند باشد تا ميدان ديدتان را نپوشاند. همچينين نگاه خود را به منطقه طلوع ماهواره خيره نکنيد چون ماهواره ها معمولا در ابتداي مسيرشان به حدي کم نورند که قابل تشخيص نيستند.
قمرهاي مصنوعي زمين معمولا در جهات زير حرکت مي کنند:

غرب به شرق: ماهواره هاي نجومي و علمي، مانند تلسکوپ فضايي هابل، معمولا اين گونه حرکت مي کنند.

جنوب غربي به شمال شرقي يا شمال غربي به جنوب شرقي: اين گونه فضاپيماها احتمالا مأموريتي سرنشين دار هستند؛ مانند ايستگاه فضايي بين المللي.

شمال به جنوب يا از جنوب به شمال آسمان: معمولاً ماهواره هاي مرتبط با مطالعات محيطي زمين يا ماهواره هاي هواشناسي چنين مسيري دارند[/COLOR]
پاسخ
#3
من چند شب پیش یک ماهواره دیدم رفتم سر کامپیوتر با برنامه استلاریوم زدم دیدم ماهواره بود انقدر حالم گرفته شد نگوSad
کسی دیگه هم ماهواره دیده؟
به نظر من دیدن ماهواره هم خالی از لطف نیستSmile
پاسخ
#4
من 10 بار شایدم بیشتر ماهواره دیدم ، البته همشون شانسی بود یعنی با یه نگاه به آسمون یه دفعه چشمم به یه ماهواره جذب میشد.یه بار بود که تو یه دقیقه 3 تا ماهواره دیدم که با هم(البته تو مدارای مختلف) داشتن از آسمونمون عبور میکردن ، به مادرم اونا رو نشون دادم خیلی تعجب کرد(از این که داره ماهواره میبینه)
البته الان یه مدتیه ماهواره ندیدم.
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند ، نقش بُوَد بر دیوار
«بوستان سعدی»

حسین ابراهیمی
پاسخ
#5
به نظر من باید یک شاخه به نجوم اضافه بشه به اسم ماهواره شناسی تا اشنباه گرفته نشه و یک روشی باشه برای تشخیص بهتر ماهواره از دنباله دار:p
پاسخ
#6
mohammad_reza نوشته: به نظر من باید یک شاخه به نجوم اضافه بشه به اسم ماهواره شناسی تا اشنباه گرفته نشه و یک روشی باشه برای تشخیص بهتر ماهواره از دنباله دار:p

نمیشه ، ماهواره شناسی انقدر گسترده نیست که بخواد به عنوان رشته ای جدا در بیاد. با تدریس یه کتاب درباره ی ماهواره شناسی تو رشته ی اختر فیزیک میشه همشو یاد داد.
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند ، نقش بُوَد بر دیوار
«بوستان سعدی»

حسین ابراهیمی
پاسخ
#7
اختر فیزیک و ماهواره شناسی!!!!!!!Confusedhock: چه ربطی به همدیگه دارن؟ اختر فیزیکدانی که نتونه ماهواره رو از اشیاء دیگه تشخیص بده باید بره امتحان ضریب هوشی بده ببینه ضریب هوشیش به 5 میرسه یا نه. من و شما هم می تونیم این تفاوتو تشخیص بدیم چه برسه به یه اختر فیزیک دان. حتی مردم عادی هم اونا رو با هواپیما و نهایتا یوفو اشتباه میگیرن نه چیزای دیگه. البته اخترفیزیکدان ها به ماهواره ها کاری ندارن که بخوان تشخیصشون بدن.
راستی من خودم زیاد ماهواره می بینم. تقریبا هر وقت سرمو از پنجره بیرون میبرم ماهواره هم میبینم. اما با حالتریناشون یکی ISS بود که با تلسکوپ دیدمش و یکی هم یه ماهواره بود که اسمشو نمیدونم ولی شمال دیدمش. یه ماهواره بود که چشمک میزد(البته خیلی از ماهواره ها چشمک میزنن) و چون اسمون خیلی تمیز بود چشمک زدنش واقعا ادمو خیره میکرد. انگار دارن لیزر میندازن تو چشمت.
پاسخ
#8
شوخی کردم جدی نگیرید
یعدشم خیلی از مردم نمیدونن ماهواره دیده میشه یا نه اگه ببینن فکر میکنن یوفو دیدن:p
پاسخ
#9
اونجارو نميدونم اما چيزي كه اينجا زياده ماهواره ست حتي يكبار كه باتلسكوپ به زحل نگاه ميكردم يكيش از ميدان ديدم گذشت نميدونم اسمش چي بود اما به گفتهmars چون ز جنوب به شمال ميرفته ماهواره ي مرتبط با مطالعات محيطي بود
پاسخ
#10
کدوم ماهواره ها چشمک میزنن؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
روش رصد ماهواره ها Sky_Watcher 10 7,483 07-25-2012, 10:23 AM
آخرین ارسال: sahand
آیا تو آسمون تبریز میشه ماهواره هارو دید لطفا توضیح بدین milad 1 3,261 08-31-2011, 10:28 AM
آخرین ارسال: khosro777
طریقه ی رصد ماهواره! galaxy999 6 4,292 04-08-2011, 12:54 PM
آخرین ارسال: hamed
ماهواره ایران در فضا Sky_Watcher 3 3,184 08-23-2010, 04:30 AM
آخرین ارسال: rezash
ماهواره ها EBN e SINA 9 5,194 11-28-2009, 06:28 PM
آخرین ارسال:
یک رصد خاطره انگیزاز ماهواره Castor va Pollux 20 10,646 09-20-2009, 01:46 AM
آخرین ارسال: saymoon
رصد ماهواره ها برای اولین بار abadanastro 12 8,696 01-07-2009, 04:22 AM
آخرین ارسال: Shirmardi
محاسبه حرکت ماهواره ها 1211 1 3,040 05-23-2008, 11:15 AM
آخرین ارسال:
چگونه ماهواره ها را رصد کنیم؟ 1 5,679 03-23-2006, 03:59 AM
آخرین ارسال: vandjalili

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان