آیا طوفان در ماه امکان دارد ؟
#1
[color="#0000ff"]


طوفان در ماه

طوفان در ماه
آيا باور می*کنيد که در ماه طوفان بيايد. ماه فاقد اتمسفر است و آنچه ما از طوفان به خاطر داريم جابجايی سريع و کوبنده لايه های مختلف اتمسفر است. در ماه هم طوفان می آيد ولی تعريف طوفان در ماه با زمين تفاوت دارد. همانطور که می دانيد شب در قمر کوچک ما حدود دو هفته به درازا مي*کشد. مرز اين شب طولاني و منجمد با روز داغ و تفديده ماه دقيقاً يك خط است كه از قطب شمال ماه به قطب جنوب آن كشيده مي*شود. اين موضوع به دليل فقدان جو در ماه است. بنابراين پديده روشن و يا تاريك شدن تدريجي كه ما در روي زمين آن را بارها و بارها تجربه كرده*ايم، در ماه وجود ندارد. در اين قمر زيبا مي*توان خط حركت شب يا روز روي سطح را به وضوح مشاهده كرد.
[color="#ff0000"]
جزئيات بيشتری درباره leam[/color]

اگر شانس يارتان باشد و قادر به بودن در خط گذر شب به روز ماه باشيد، طوفان عظيمي از غبار را مشاهده خواهيد كرد كه پس از يك شب يخزده، با رؤيت خورشيد گرمابخش در آسمان ماه به پايكوبي مي*پردازند. آيا اين يك افسانه است؟ پاسخ منفي است زيرا سند و گواه زنده*اي نيز براي اين موضوع وجود دارد.
يكي از مأموريتهاي سرنشينان آپولوي 17 در سال 1972 نصب دستگاهي به نام "leam"روي سطح ماه بود. تيموتي استابز از مركز پروازهاي فضايي گودارد توضيح مي*دهد كه اين وسيله براي بررسي غبار يا ذراتي كه در اثر برخورد سنگهاي سرگردان به سطح ماه، از سطح اين قمر جدا شده و راه فضا را در پيش مي*گيرند، طراحي شده بود.
بيليونها سال پيش سطح ماه در معرض برخوردهاي سنگيني قرار داشت كه هم*اكنون نيز گاه*گاهي روي مي*دهد. غبار ناشي از اين برخوردها تمام سطح ماه را پوشانده است. مححقان پروژه آپولو مي*خواستند بدانند كه چه مقدار غبار در اثر اين برخوردها به فضا بلند مي*شود و چه بر سر آنها مي*آيد. Leam به گونه*اي طراحي شده بود كه مي*توانست با استفاده از سه سنسور خود سرعت ، انرژي و جهت ذرات به هوابلند شده را در سه جهت بالا، شرق و غرب اندازه*گيري كند.
اين داده*هاي قديمي هم*اكنون توسط گروه*هاي مستقل و جداگانه*اي از دانشمندان ناسا و دانشگاه*هاي مختلف بررسي و آناليز مي*شود. "گري اُلُاِفت" از دانشكده معادن كلرادو در گلدن، يكي از آنها است. او مي*گويد: "واقعاً شگفت انگيز است. هر بار كه صبح از راه مي*رسد جمعيت غبار به شدت افزايش پيدا مي*كند. آنها در همه جهت حركت مي*كنند و سرعتشان خيلي كمتر از سرعتي است كه ما براي ذرات جهنده ناشي از برخورد انتظار داريم."
در توضيح علت اين ماجرا استابز ايده جالبي دارد: "قسمت روز ماه داراي شارژ مثبت و بخش تاريك آن داراي شارژ منفي است. زماني كه خط شب و روز حركت مي*كند، ذرات باردارشده در اثر نيروي الكترواستاتيكي به جنبش در مي*آيند. كروي بودن ماه برايند نيروها را تقريباً افقي مي*كند و بنابراين ما شاهد حركت طوفاني از غبار مي*شويم."
اُلُاِفت در ادامه سخنان استابز افزود: "موضوع جالب ديگر چند ساعتي پس از طلوع خورشيد روي مي*دهد، در هر بار طلوع خورشيد و پس از طي چند ساعتي دماي دستگاه leam به شدت افزايش مي*يافت و به دماي جوش آب مي*رسيد تا جاييكه دستگاه به علت دماي بسيار زياد خود را خاموش مي*كرد. اين موضوع مي*توانست ناشي از چسبيدن غبار باردار شده بر سطح دستگاه باشد. در نتيجه سطح دستگاه كدر شده و انرژي بيشتري جذب مي*كرد كه منتج به افزايش دما مي*شد." هيچ*كس در اين مورد مطمئن نيست.leam براي مدت كوتاهي فعال بود وداده جمع*آوري و ارسال مي*كرد. حدود 620 ساعت در شب و 150 ساعت در روز و بعد از آن خاموش شد و مأموريت پايان يافت.[attach=config]1003[/attach][attach=config]1004[/attach]
[/color]


فایل‌های پیوست
.gif   0000017-2.gif (اندازه 16.05 KB / تعداد دانلود: 2)
.jpg   0000017-1.jpg (اندازه 14.26 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
#2
دوست من میشه لطفا کمی بیشتر و عامیانه تر توضیح بدی !
آیا واقعا در ماه توفان اتفاق میفته ؟ منظورت چیه که مفهوم توفان در ماه با اونچه که ما در زمین میشناسیم تفاوت داره ؟
من کمی گیج شدم ! خاطرم هست در تاپیک یکی از دوستان خوندم که که در ماه سکون زیادی وجود داره و هیچ تغییری رخ نمیده ! این دو مبحث چه طوری با هم قابل جمع هستن ؟!
پاسخ
#3
[COLOR="#0000FF"]
سلام
اینها فرضیه هایی هستند که هنوز به اثبات نرسیده اند تنها جهت اطلاعات و تفکر هستند ( واقعا هر اتفاقی امکان دارد زیرا شناخت ما از دنیای اطرافمان کافی نیست ).
براي درك بهتر اين موضوع ، بايد تا سال 2018 يعني زماني كه مجدداً فضانوردان به ماه باز*مي*گردند صبر كنيم. اينبار آنها اقامتي طولاني خواهند داشت و مسلماً شب و روز ماه را تجربه خواهند كرد. شايد اين طوفان غبار مزاحمي جدي و مشكلي حياتي باشد و شايد منظره*اي زيبا از حركت در قمري ساكن و كسل*كننده. بشر هنوز بايد خيلي چيزها در مورد نزديكترين همسايه سماوي خود ياد بگيرد.
فضانوردان نيز ممكن بوده در زماني كه به دور ماه مي*چرخيدند، اين طوفان صبحگاهي را ديده باشند. خدمه آپولوهاي 8، 10، 12 و 17 در گزارشات خود پديده گرگ*و*ميش بودن افق قبل از طلوع خورشيد را گزارش كرده*اند. اين پديده كه قاعدتاً نبايد در ماه وجود داشته باشد مي*تواند به دليل وجود غبار در فضا باشد. همچنين فضاپيماي نقشه*بردار ناسا نيز درست لحظاتي قبل از طلوع و يا چند لحظه بعد از غروب خورشيد، تصاويري از افق سرخ*رنگ را ثبت كرده*اند. درست مانند آنچه فضانوردان گزارش كرده بودند.
[/COLOR]
پاسخ
#4
[COLOR="#0000FF"]
سراب نوشته: دوست من میشه لطفا کمی بیشتر و عامیانه تر توضیح بدی !
آیا واقعا در ماه توفان اتفاق میفته ؟ منظورت چیه که مفهوم توفان در ماه با اونچه که ما در زمین میشناسیم تفاوت داره ؟
من کمی گیج شدم ! خاطرم هست در تاپیک یکی از دوستان خوندم که که در ماه سکون زیادی وجود داره و هیچ تغییری رخ نمیده ! این دو مبحث چه طوری با هم قابل جمع هستن ؟!

شاید مثال خوبی نباشه ولی همه چیز در علم به شکل مطلق نیست مثلا توی علم طب شاید زیاد با این قضایا برخورد کرده باشیم که مثلا خوردن فلان چیزی که تا به الان اینگونه تصور میشده برای بدن لازم و ضروری هست یک دفعه توسط انجمن پزشکی بر اثر تحقیقات مداوم رد شده است . علم نجوم هم علمی است که بر مبنای فرضیات و اثباتها بنا شده . اینجور بگم حتی فرضیه نسبیت انیشتن که اینگونه تعبیر میشده که سرعتی بالاتر از سرعت نور وجود نداره نیز به چالش کشیده شده .اگه موارد واضح تری رو جستجو کردم ارسال میکنم . پوزش از نا مفهوم بودن کلام.[/COLOR]
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان