سلامت کرم*های فضانورد!
#1
محققان معتقدند با کمک گرفتن از کرم های کوچک می توان رویای سکونت انسانها در سیاره های دیگر از جمله مریخ را به واقعیت تبدیل کرد، کرمهای کوچکی که از بی وزنی و تشعشعات کیهانی جان سالم به در بردند.

نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد کرمهای میکروسکوپی می توانند بدون نیاز به نگهداری خاص، در درون یک سیستم کشت خودکار در ایستگاه فضایی بین المللی رشد و تکامل پیدا کنند. این جانداران به دانشمندان کمک می کنند تا تاثیر بی وزنی و سطوح بالای تشعشعات کیهانی موجود در فضا را درک کنند؛ درسی که روزی می تواند به انسانها در اکتشاف سامانه خورشیدی کمک کند.

دانشمندان در راستای آماده سازی برای انجام پروازهای فضایی طولانی مدت، سپرهای محافظتی را برای بازتاباندن ذرات پرانرژی مضر ابداع کرده اند و به مطالعه بر روی تاثیر بیماری زایی بی وزنی بر روی فضانوردان پرداختند. مطالعات بی وزنی بیشتر بر روی گروهی از ماهیچه ها متمرکز شده اند که بدون وجود کشش گرانشی زمین به تدریج از بین می روند. با این همه نشانه هایی از تضعیف تمامی ماهیچه های بدن فضانوردان، از جمله ماهیچه های قلب وجود دارد.

به گفته محققان دانشگاه ناتینگهام، بی وزنی نه تنها منجر به کاهش میزان استفاده از ماهیچه های بدن جانداران می شود، بلکه منجر به تغییر واکنشهای شیمیایی در درون سلولهای ماهیچه نیز می شود. این محققان با مطالعه بر روی ماهیچه های گونه ای از کرمها که در درون مخزن رشدی خودکار به ایستگاه فضایی ارسال شدند دریافتند کرمها درون این مخزن نه تنها می توانند سالم باقی بمانند بلکه می توانند تولید مثل کرده و به جمعیت خود بیافزایند.

به گفته این محققان، جانداران چند سلولی از ژنهای مشترک زیادی با انسانها برخوردارند و از این رو می توانند به دانشمندان در درک تاثیر طولانی مدت پروازهای فضایی طولانی بر روی انسانها کمک کند.

بر اساس گزارش اسپیس، در سال 2006 در حدود چهار هزار عدد از کرمهای C-elegans در درون سیستم کشت خودکاری قرار گرفتند که محققان می توانستند آن را از راه دور کنترل کنند. نتایج بررسی های دقیق نشان داد این جانداران در حالی که با سرعت 28 هزار و 163 کیلومتر بر ساعت به دور زمین در حرکت بودند توانستند به خوبی رشد کرده و تولید مثل کنند بدون اینکه خلاء و پرتوهای کیهانی سلامت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
کنجکاو
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
چگونه می توان فضانورد شد/ شرایط جسمی و روانی فضانوردان M_Saturn 3 4,237 11-22-2011, 08:56 PM
آخرین ارسال: adrahmad

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان