اخبار سیارات فراخورشیدی
#1
تو این تاپیک اخبار کشف سیارات فراخورشیدی و یا اطلاعات جدید بدست اومده از اونه توسط تلسکوپ های زمینی و فضایی نوشته میشه.
پاسخ
#2
[color="#0000ff"]

[b][size=3]كشف 18 سياره عظيم فراخورشيدي جديد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

1390/09/12
12-03-2011
13:43:35

[attach=config]1180[/attach]

تيمي از ستاره*شناسان به رهبري دانشمندان موسسه فناوري كاليفرنيا موفق به كشف 18 سياره گازي جديد با جرم مشابه سياره مشتري شده*اند كه در اطراف ستارگاني بزرگتر از خورشيد گردش مي*كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اكتشافات كه توسط رصدهاي رصدخانه كك در هاوايي و تجهيزات موجود در تگزاس و آريزونا صورت گرفته، تعداد سيارات شناخته شده را كه در اطراف ستارگان عظيم مي*چرخند تا 50 درصد افزايش مي*دهد.

به گفته محققان، اين تعداد زياد سيارات شبه*خورشيدي همچنين به ستاره*شناسان در درك بهتر چگونگي شكل*گيري سيارات عظيم و رشد آنها در منظومه*هاي خورشيدي در حال پيدايش بيگانه كمك خواهد كرد.

اين اكتشاف در پي پژوهش چند ماه پيش گروه ديگري از محققان صورت گرفت كه از اكتشاف 50 سياره بيگانه شامل يك سياره صخره*يي خبر داده بودند كه مي*تواند كانديداي خوبي براي حيات باشد. اكنون فهرست سيارات بيگانه شناخته*شده به بيش از 700 رسيده و به سرعت در حال افزايش است.

محققان در پي تحقيق در مورد ستارگان نوع a «بازنشسته» كه حداقل 1.5 برابر خورشيد هستند، به مطالعه تكان*هاي خفيفي پرداختند كه با تقلاي گرانشي سيارات در حال گردش به وجود مي*آيند. اين فرايند منجر به كشف 18 سياره جديد با جرم برابر با سياره مشتري شد كه همگي در فاصله تقريبا زيادي از ستاره خود در فاصله حدود 0.7 برابر محدوده زمين تا خورشيد مي*چرخند.

اين اكتشاف علاوه بر افزودن به تعداد سيارات شناخته شده علم ستاره*شناسي، همچنين از يكي از دو نظريه كه به توضيح شكل*گيري و تكامل سيارات مي*پردازند، حمايت مي*كند.

اين نظريه موسوم به «يكپارچگي هسته*يي» به اين امر اشاره دارد كه سيارات به شكل گاز و غبار بر روي دانه ذرات در يك ديسك گازي رشد مي*كنند. يكپارچگي هسته*يي بر اين اساس است كه ويژگي*هاي يك سيستم سياره*يي از جمله تعداد و اندازه سيارات به شدت بر جرم ستاره آن بستگي دارد.

از سوي ديگر نظريه مقابل آن موسوم به «رمبش گرانشي» بر اين پايه است كه سيارات هنگامي شكل مي*گيرند كه ابرهاي عظيم گاز و غبار در ديسك به طور خودبخود در توده*هايي تجزيه شده و به سياره تبديل مي*شوند. طبق اين ايده، جرم ستاره*يي از تاثير كمي بر اندازه، تعداد و ديگر ويژگي*هاي سياره برخوردار است.

با افزايش كشف سيارات فراخورشيدي، به نظر مي*رسد كه نظريه اول از قوت بيشتري برخوردار بوده و اندازه ستاره بي*تاثير نيست.

انتهاي پيام

[/size][/b][/color]


فایل‌های پیوست
.jpg   111202_sc.jpg (اندازه 2.72 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
#3
[COLOR="#0000FF"]نخستین فراخورشیدی های هم اندازه زمین کشف شدند
8 دی 1390
تلسکوپ فضایی کیلر کشف نخستین سیارات فراخورشیدیِ هم اندازهٔ زمین را تایید کرد. فاصله این سیارات از زمین ۱۰۰۰ سال نوری است و در صورت فلکی شلیاق قرار دارند.
منظومه خورشیدی کپلر ۲۰ شامل ۵ سیاره است که به دور ستاره*ای شبیه به خورشید ما در گردش*اند. بررسی*ها نشان می*دهد که دو سیاره این منظومه یعنی کپلر ۲۰ f و کپلر۲۰ e تقریبا هم اندازه زمین هستند. سیاره کپلر ۲۰ f چهارمین سیاره در این منظومه است که هر 19/6 روز یک بار حول ستاره مرکزی گردش می*کند و دمای سطح آن ۴۲۶ درجه سانتی گراد است.
سیاره دیگر یعنی کپلر ۲۰e، با دمای سطحی ۷۶۰ درجه سانتی گراد هر 6/1 روز یکبار گردش مداری*اش را کامل می*کند.
از نظر اندازه سیاره کپلر ۲۰e حدود ۹۰% زمین است و سیاره کپلر ۲۰f تنها ۳ درصد از زمین بزرگ*تر است.
دمای بسیار بالای این سیارات نشان می*دهد که در منطقه حیات، جایی که آب می*تواند به صورت مایع باشد، قرار ندارند. این کشف، نتیجه بررسی داده*های پیچیده*ای است که تیم تلسکوپ فضایی کپلر بر روی نور ستارگان انجام می*دهند.
گام بعدی دانشمندان کشف سیاراتی است که نه تنها هم اندازهٔ زمین باشند، که در سطح آن*ها آب مایع نیز وجود داشته باشد.


[/COLOR]
پاسخ
#4
[color="#0000ff"]
شاید زیاد باشن خورشیدهایی در اطراف ما... اما هیچکدوم به اندازه خورشید خودمون به ما خدمت نمیکنه ....بخاطر همین خوبیهاشه که دانشمندان به دنبال خانوادش میگردن .

دانشمندان سراسر جهان از مدت*ها پيش به جست*وجو در آسمان*ها به دنبال همتايان زمين و امكان حيات در جهان*هاي ديگر پرداخته*اند و اكنون تيمي از محققان فنلاندي به دنبال خواهران خورشيدي هستند كه ممكن است از سيارات داراي حيات برخوردار باشند.

دانشمندان دانشگاه توركو در فنلاند اكنون به دنبال ستارگاني از خوشه ستاره*اي مشابه خورشيد هستند كه سيارات آن ممكن است به اين شيوه، از حيات برخوردار شده باشند.

تصور مي*شود كه خورشيد حدود 4.5 ميليارد سال پيش درون خوشه*اي از هزاران ستاره جوان شكل گرفته باشد. پس از حدود يك ميليارد سال اين خوشه از هم متلاشي شده و خواهران خورشيد به راههاي متفاوتي رفته*اند؛ اما پيش از اين مرحله، به گفته محققان برخي از اين ستارگان ممكن است از حيات به شكل باكتري يا مولكولهاي دي*ان*اي سهم برده باشند.
[attach=config]1344[/attach]

اگر چنين فرايندي اتفاق افتاده باشد، احتمالا در زماني بوده كه خورشيد هنوز در اين خوشه حضور داشته و از فاصله مناسبي با ديگر ستارگان براي انتقال حيات از طريق ذرات زمين به سيارات آنها برخوردار بوده است.

در طول زمان تولد خوشه، اجسام حاضر در مجموعه شمسي تحت بمباران شديد سياركها و دنباله*دارها قرار گرفته، از اين رو محققان بر اين عقيده*اند كه احتمالا انتقال مواد بين سيارات به راحتي صورت گرفته است.

اين پژوهش حتي اين احتمال را مطرح كرده كه ممكن است زمين نيز حيات خود را از شيوه*اي مشابه بدست آورده باشد.

اين محققان با بررسي كاتالوگ hipparcos كه به جمع*آوري موقعيت و حركت بيش از 100 هزار ستاره پرداخته، توانستند ستارگاني را كه از تراكم تابشي مشابه خورشيد برخوردار بوده*اند، انتخاب كننند.[/color]


فایل‌های پیوست
.jpg   6.jpg (اندازه 20.72 KB / تعداد دانلود: 1)
پاسخ
#5
کشف نزدیک*ترین سیاره زمین*مانند فراخورشیدی
ستاره*شناسان اروپایی در دستاورد جدید خود از کشف نزدیکترین سیاره شبیه به زمین در اطراف منظومه شمسی خبر داده*اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیاره «آلفا قنطورس Bb» در نزدیکترین سیستم ستاره*یی به منظومه شمسی موسوم به آلفا قنطورس قرار داشته که فاصله آن با ما 3.4 سال نوری است.

اگرچه سطح این سیاره با 2200 درجه به قدری داغ است که احتمالا سطح آن شبیه به گدازه مذاب باشد چرا که در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود قرار داشته و مدار کامل آن تنها چند روز به طول می*انجامد.

ستاره*شناسان همچنین کشف کرده*اند که احتمالا سیارات دیگری در اطراف این ستاره موسوم به آلفا قنطورس B وجود داشته که به دلیل فاصله بیشتر ممکن است از آب و دیگر شرایط برای حیات برخوردار باشند.

این امر بدین معنی است که در این منظومه ستاره*یی احتمالا سیاره دارای شرایط مناسب در فاصله بسیار نزدیکتری از تصورات ستاره شناسان قرار داشته است.

این سیستم به قدری نزدیک بوده که از برخی از مناطق جنوبی زمین می*توان ستاره آلفا قنطورس B را بدون نیاز به تلسکوپ در آسمان مشاهده کرد. اما فاصله آن به قدری هست که سفر احتمالی به آن با فناوری امروزی دهها هزار سال به طول بیانجامد.

این در حالی است که در حال حاضر دانشمندان به ناسا و سازمان فضایی اروپا برای ساخت یک موشک با قابلیت پرواز به سوی این سیستم برای بررسی نزدیکتر فشار وارد کرده*اند.

دانشمندان اروپایی و آمریکایی در حال رقابت برای شناسایی نزدیکترین و شبیه*ترین سیارات فراخورشیدی هستند. تاکنون دانشمندان توانسته*اند 842 مورد از آنها را شناسایی کنند اما تصور بر این است که تعداد آنها چندین میلیارد است.

به گزارش ایسنا، این سیاره جدید بخشی از یک سیستم سه ستاره*یی آلفا قنطورس A، B و یک ستاره دورتر پروکسیما قنطورس است. سیستم*های دو یا چند ستاره*یی در جهان بسیار رایجتر از سیستمهای تک ستاره*یی مانند منظومه شمسی هستند.

این سیاره از کوچکترین جرم در میان سیارات کشف شده تا کنون در خارج از منظومه شمسی برخوردار است. جرم این سیاره حدود 1.1 برابر اندازه زمین است که از نظر اندازه بسیار مشابه زمین است.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#6
دانشمندان به تازگی دریافته*اند که یک سیاره غیرطبیعی با اندازه شش برابر زمین که در فاصله 40 سال نوری در خارج از منظومه شمسی قرار داشته، از یک جو غنی از آب برخوردار بوده که دارای یک نوع پلاسمایی از آب است.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دانشمندان ژاپنی جو این سیاره بیگانه را با استفاده از دوربین*های حرفه*ای با یک فیلتر آبی انتقال سیاره*ای گلیزه 1214 b بررسی کردند.به گفته محققان، در حالیکه جو این سیاره غنی از آب بوده اما مانند زمین قابل سکونت نیست چرا که دمای جوی آن به 280 درجه سلسیوس می*رسد.درحالیکه جو این سیاره فراخورشیدی مملو از آب بوده اما هنوز بطور چشمگیری متفاوت از زمین است.دانشمندان رصدخانه ملی نجوم در ژاپن به بررسی تعیین امکان برخورداری این سیاره از جو آب یا هیدروژن پرداخته و از دو دوربین نوری تلسکوپ سوبارو با فیلتر انتقال آبی برای مطالعه پراکندگی نور از سیاره استفاده کردند.آنها سپس یافته*های خود را با رصدهای قبلی در رنگهای دیگر بررسی کرده و نتیجه گرفتند که جو این سیاره از میزان چشمگیری از آب برخوردار است.گلیزه 1214 b در فاصله 40 سال نوری از منظومه شمسی در صورت*فلکی مارافسای قرار داشته و در اطراف ستاره*ای سردتر از خورشید می*چرخد.اگرچه مدار این سیاره 70 برابر نزدیکتر از زمین به ستاره میزبانش بوده که سفر آن در اطراف این میزبان کم جرم را به 38 ساعت می*رساند.به دلیل این نزدیکی بیش از حد، دمای این سیاره عظیم می*تواند به 280 درجه سانتیگراد یا 540 درجه فارنهایت برسد اما چگالی سیاره است که باعث شگفتی دانشمندان شده است.با وجود اندازه گلیزه 1214 b که شش برابر زمین بوده، عرض آن کمتر از سه برابر و به اندازه سیاره*ای بین زمین و نپتون است.از آن جا که این سیاره از سطح جامد برخوردار نبوده، برآورد ارتفاع جو آن مشکل است اما دانشمندان بر این تصورند که احتمالا ارتفاع آن حدود 30 کیلومتر باشد که سه برابر عمیقتر از جو زمین است.آنها همچنین بر این باورند که آب پلاسمایی می*تواند درون سیاره پنهان شده باشد اما مطمئن نیستند بتوانند در آینده یخهای پرفشار را درون این ابرزمین شناسایی کنند.این سیاره عجیب در اصل به عنوان بخشی از پروژه Mearth کشف شده که بیش از 2000 ستاره کم جرم را پیگیری می*کند.
ما زنده از آنیم که آرام نگیریم * موجیم که آسودگی ما عدم ماست
پاسخ
#7
کشف نخستین قمر فراخورشیدی ؟
اخترشناسان آمریکایی از احتمال کشف نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد در فاصله 1800 سال نوری با زمین خبر می دهند.به گزارش سرویس قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب می شود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، اخترشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند.با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.جرم بزرگتر دارای خصوصیات یک ستاره نبوده و جرم کوچک تر نیز بقدری کوچک است که احتمال سیاره بودن آن منتفی می شود؛ بنابراین مشخص شد که جرم کوچک تر نخستین قمر فراخورشیدی مشاهده شده تاکنون است.سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و 800 سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است.البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد.بر اساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و 800 سال نوری واقع شده اند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است.
پاسخ
#8
پرونده سیارات بیگانه کشف شده 2013
در سال 2013 میلادی سیارات فراخورشیدی متعددی با ویژگی*های مشابه زمین یا ابرزمین*های پرجرم شناسایی شدند؛ در ماه*های پایانی این سال و بر اساس جدیدترین داده*های نجومی، تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز 1000 سیاره عبور کرد.

داده*های جدید تلسکوپ فضایی کپلر نشان می*دهد، حدود 17 درصد از ستارگان کهکشان راه*شیری در مدار خود دارای سیارات بیگانه*ای شبه*زمین هستند؛ راه*شیری میزبان دست کم 100 میلیارد ستاره است و از هر شش ستاره، یک ستاره میزبان سیارات بیگانه شبیه زمین است.

در این گزارش مهمترین سیارات بیگانه فراخورشیدی که طی سال 2013 شناسایی شدند را مرور می*کنیم.

ژانویه 2013

شبیه*ترین سیاره به زمین تاکنون

اخترشناسان ناسا مدعی کشف شبیه*ترین سیاره به زمین و بهترین نامزد میزبانی حیات توسط تلسکوپ فضایی کپلر شدند.

سیاره شبه زمین KOI 172.2 با قطری 1.5 برابر زمین در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان واقع شده که به معنای احتمال وجود آب به شکل مایع و داشتن گرانشی شبیه زمین است؛ طول یکسال در این سیاره 242 روز است.

کشف 42 سیاره بیگانه توسط منجمان آماتور

گروهی از منجمان آماتور با استفاده از داده*های تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف 42 سیاره فراخورشیدی شامل 15 سیاره با قابلیت بالقوه سکونت و یک سیاره بزرگ در ابعاد سیاره مشتری به نام PH2b شدند.

کوچکترین سیاره فراخورشیدی

اخترشناسان موفق به شناسایی یک سیاره کوچک در ورای منظومه شمسی شدند که کوچکترین نمونه در میان بیش از 800 سیاره فراخورشیدی کشف*شده محسوب می*شود.

سیاره کپلر-37b یکی از سه سیاره حاضر در مدار یک ستاره زرد رنگ مشابه خورشید است که در صورت*فلکی بربط در فاصله 210 سال نوری از زمین واقع شده است.

فوریه 2013

سیاره نوزاد در رحم ستاره*ای

با بررسی هزاران تصویر نزدیک مادون*قرمز، اخترشناسان موفق به کشف سیاره در حال شکل*گیری در اطراف یک ستاره بسیار جوان شدند.

سیاره نوزاد درون یک دیسک گازی در اطراف ستاره جوان HD100564 رصد شد؛ این ستاره در فاصله 335 سال نوری و در صورت فلکی مگس واقع شده است.

ژوئن 2013

کشف مستقیم سیاره بیگانه در فاصله 300 سال نوری

توپ غول*پیکر گازی HD 95086 b در اطراف یک ستاره جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین کشف شد؛ این سیاره پنج برابر بزرگتر از سیاره مشتری به طور مستقیم توسط رصدخانه جنوب اروپا مشاهده شد.

سیاره فراخورشیدی اینشتین

اخترشناسان برای نخستین بار با استفاده از نظریه نسبیت خاص «آلبرت اینشتین» موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده*اند.

سیاره کپلر-76b با نام مستعار سیاره اینشتین، 25 درصد بزرگتر از مشتری است و در طبقه ابرمشتری داغ (hot Jupiters) جای می*گیرد.

دو ریز نپتون در یک خوشه ستاره*ای

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر موفق به شناسایی دو سیاره بیگانه کمی کوچکتر از نپتون در محیط خشن خوشه ستاره*ای باستانی NGC6811 در فاصله 3300 سال نوری با زمین شدند.

سیارات کپلر-66b و کپلر-67b کوچکتر از نپتون و بزرگتر از زمین هستند که در مدار ستارگان شبه خورشید در حال چرخش هستند.

اوت 2013

کم*جرمترین سیاره فراخورشیدی

با استفاده از داده*های مادون*قرمز تلسکوپ سوبارو، اخترشناسان موفق به کشف کم*جرمترین سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره شبیه خورشید شدند.

فاصله سیاره GJ 504b با ستاره میزبان بیش از 43 برابر میانگین مسافت بین زمین و خورشید بوده و وزن آن حدود چهار برابر جرم سیاره مشتری است.

اکتبر 2013

سیاره*ای شش برابر زمین با جوی مملو از آب

یک سیاره غیرطبیعی شش برابر زمین که در فاصله 40 سال نوری خارج از منظومه شمسی واقع شده است، با وجود جو غنی از آب، بدلیل دمای بسیار بالا قابل سکونت نیست.

سیاره Gliese 1214 b در فاصله 40 سال نوری از منظومه شمسی در صورت*فلکی مارافسای قرار داشته و در اطراف ستاره*ای سردتر از خورشید در حال چرخش است.

سیاره* غول*پیکر 2500 برابر زمین

اخترشناسان موفق به کشف سیاره* MOA-2011-BLG-322 شدند که اندازه آن 2500 برابر زمین و هشت برابر مشتری است.

این سیاره غول پیکر در مدار ستاره*ای در فاصله 25 هزار سال نوری از زمین در حال چرخش است.

سیاره* آواره*ای فاقد ستاره میزبان

سیاره شناور آزاد PSO J318.5-22 در مدار هیچ ستاره میزبانی در حال چرخش نیست؛ این سیاره در فاصله 80 سال نوری از زمین قرار گرفته و جرم آن شش برابر سیاره مشتری است.

سیاراتی با کوتاهترین مدار شناخته*شده

اخترشناسان موفق به کشف شش کاندیدای جدید سیاره*ای شدند که فاصله آنها با ستاره میزبان بقدری کم است که تقریبا در دوره*های کمتر از 12 ساعت بدور ستاره در حال گردش هستند.

نوامبر 2013

دوقلوی داغ زمین در ورای منظومه شمسی

اخترشناسان برای نخستین بار موفق به کشف سیاره*ای در ورای منظومه شمسی شدند که از لحاظ اندازه مشابه زمین بوده و دارای مقادیر یکسان آهن و سنگ است.

سیاره کپلر-78b در اطراف ستاره*ای کوچکتر از خورشید در حال چرخش بوده و در صورت*فلکی ماکیان در فاصله 400 سال نوری قرار دارد.

ایسنا
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
اخبار مریخ Regulus 57 30,296 09-14-2016, 10:56 PM
آخرین ارسال: kiantarjome
اخبار زحل Regulus 24 12,982 06-20-2015, 10:58 AM
آخرین ارسال: Mostafa United
کشف سیارات جدید در خارج از منظومه شمسی N.Sayah 5 4,403 04-19-2014, 03:36 PM
آخرین ارسال: N.Sayah
اخبار مشتری Regulus 2 3,735 10-13-2013, 12:57 PM
آخرین ارسال: N.Sayah
نام پیشنهادی شما برای سیارات جدید چیست ؟ amir adib 11 7,030 08-27-2013, 12:38 AM
آخرین ارسال: kamy
اخبار اورانوس و نپتون Regulus 1 2,947 07-16-2013, 03:05 PM
آخرین ارسال: amir adib
مبدا سیارات فرا خورشیدی mars 0 2,389 11-16-2011, 05:48 PM
آخرین ارسال: mars
سیارات فرا خورشیدی ORION-M42 6 3,450 09-18-2010, 09:59 PM
آخرین ارسال: yperseusy

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان