طنز نجومی
#1
سلام دوستان. من به بیشتر موظوعات این سایت یه نگاه کوچولو انداختم و دیدم که تو این سایت جای یه چیز کمه و اونم طنز نجومیه.مطمئنا برای هر کدوم از شما که رصد گر خوبی هستید (چون خودم نیستم و دوست دارم باشم) اتفاق افتاده که در بین یک رصد خوب و یا بحث در مورد یک پدیده نجومی گاهی گفتگو یا مشاهدتون به سمتی پیش بره که یه جوری خنده دار به نظر برسه و حالت طنز به خودش بگیره. منم با توجه به این موضوع منم این پست رو برای اختصاص دادن به طنز نجومی باز می کنم و اولین مطلب رو هم خودم قرار میدم.
در ضمن اگه پستی مشابه با این پست دیدید اطلاع بدین که این پست رو پاک کنم.
مادامی که چیزی آن بالاست، پایان کار فرا نرسیده.
پاسخ
#2
طنز نجومی به سبک گل آقا* !

مدتی است که پس از پیشنهاد یکی از دوستان استاد در زمینه نجوم، پیرامون موضوع طنز نجومی مطالعاتی انجام می دهم....متاسفانه در ایران زیاد به این موضوع جالب ، توجهی نمی شود ولی در اکثر مجلات نجومی ، ستونی با نام astronomy humor وجود دارد که رویداد های نجومی را به صورت طنز در آورده است....



البته این طنز ها را اگر بخواهیم برای مردم خودمان طراحی کنیم به هیچ وجه نباید یک کار ترجمه شده از مقالات خارجی باشد....چون اولا فرهنگ ما با آنها تفاوت دارد و همین در نحوه نگارش تاثیرگذار است.....مثلا مقالاتی که من مطالعه کردم ، شاید برای آنها جالب و در قالب طنز باشد ولی اگر همان مطلب را جلوی یک مخاطب ایرانی بگذاریم....هیچ حس طنز بودنی! به وی دست نخواهد داد! برای مقایسه اگر یک جوک غربی را برای یک ایرانی یا کلا آسیایی تعریف کنیم ، لبخند هم نخواهد زد! و برعکس! هیچ فرقی نمی کند.....خلاصه اینکه اگر قصد فعالیت در این زمینه را داریم باید حتما کارمان تولیدی باشد نه کپی برداری و مطابق با سلیقه و فرهنگ مردممان باشد....

چند روز پیش در دوهفته نامه گل آقا! بخشی بود که المپیک در فضا را به صورت طنز درآورده بود و برای من جالب بود هرچند شاید از نظر محتوا و نحوه نگارش چنگی به دل نمی زد اما در نوع خود قابل تقدیر بود....:

دانشمندان چندی پیش موفق به کشف اشکال پیشرفته ای از حیات در کره ی دوری به نام x12 شدند و در کمال تعجب از طریق مشاهده سطح این سیاره به وسیله تلسکوپهای فوق قوی ، متوجه شدند مردم آنجا هم هرچند سال نوری یک بار رقابتهای ورزشی خاصی را انجام می دهند .دانشمندان پس از بررسی دقیق سطح سیاره نامبرده ، به این نتیجه رسیدند اگر قرار باشد این بازیها چند سال نوری آینده در یکی از سرزمین های خاص آن که مردم با صفایی دارد برگزار شود ، احتمالا اتفاقات زیر رخ می دهد:

*یک روز قبل از افتتاحیه بازیها ، کار آسفالت معابر این سرزمین که منتهی به ورزشگاه اصلی هستند تمام می شود اما در روز افتتاحیه مسئولین شرکت آب سیاره یادشان می افتد که تعدادی از لوله های آب آن خیابان خراب است و برای تعمیر ، دوباره آسفالت معابر کنده می شود.

* قهرمانان رشته های مختلف ورزشی برای گرفتن مدال طلای خود باید مدارک تحصیلی دوره مهد کودک و آمادگی ، گواهی رضایت والدین ، برگ مفاصا حساب از نانوا و سوپر محل و اصل و کپی دفتر املای دوره دبستان خود را به سازمان تربیت بدنی سیاره تحویل و برای گرفتن مدال خود نوبت بگیرند.

* به دلیل کمبود سرانه فضای ورزشی در این سرزمین و در جهت اصلاحات ساختاری در ورزشهای سیاره ای ، رشته های بوکس فضایی و تنیس در خلاء در هم ادغام شده ، ورزش جدیدی با نام بوکس با راکت اختراع می شود.

* برای صرفه جویی در مصرف انرژی سیاره ، از مشعل کم مصرف استفاده می شود و در ساعات اوج مصرف ، مشعل را خاموش می کنند.

* تماشاچیان می توانند به جای حضور در ورزشگاه های سرزمین مورد بحث از طریق پیام کوتاه ورزشکاران مورد علاقه خود را تشویق کنند: عدد 1 برای شعار : (( بچه ها متشکریم)) عدد 2 برای شعار ((ما که رفتیم سیاره نپتون (چیزی شبیه آسیای خودمان!)...خوش به حال بعضیا)) عدد 3 برای تذکگر به داور و شعار ((داور دقت کن ...)) بقیه شعار به دلیل جور نبودن قافیه آن حذف شد.البته این کشف مشخص نمود که در تمام سیاره های جهان هستی ، دیواری کوتاه تر از دیوار داور وجود ندارد.

* برنامه های عادی صدا و سیمای سیاره قطع و به جای آن برنامه های ویژه ای تهیه می شود که به آموزش پخت کیک فضایی المپیکی ، گلدوزی روی وزنه ، چگونه با همسران ورزشکارمان صحبت کنیم و... می پردازد.

* به دلیل ترافیک زیاد در سطح شهری سرزمین فضایی سیاره x12 ، ورزشکاران مسابقات سفینه پایی سواری (چیزی شبیه دوچرخه سواری خودمان!) که رقم سمت راست شناسنامه شان زوج است در روز های زوج و آنهایی که رقم سمت راست شناسنامه شان فرد است ، در روزهای فرد مسابقه می دهند.

* و سرانجام مسئولان برپایی این ورزشها پس از اتمام رقابتها اعلام می کنند بهترین رقابت ورزشی در سراسر کهکشان خودشان و کهکشانهای مجاور را برگزار کردند ولی باز هم آنقدر شکسته نفس هستند که برای پاسخگویی به مختصر ناکامیها و مشکلات و آسیب دیدگیها و نا هماهنگیها و کمبودها و ضعف ها به کمیسیون مجمع فضایی – ورزشی سیاره شان بروند و پاسخگوی سوالات اعضای آن باشند!

منبع
مادامی که چیزی آن بالاست، پایان کار فرا نرسیده.
پاسخ
#3
سیاره ای کوچک با میلیاردها سال نوری فاصله ، برای بینهاتمین بار به دور خورشید سرنوشتش گشت.
این است وجود.
راستی میلیاردها سال نوری فاصله !
از کجا؟

پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
حوادث نجومی و نشانه های ظهور امام مهدی علیه سلام ایا پاییز 1392.... nibiru 7 12,009 08-22-2013, 08:17 AM
آخرین ارسال: nibiru
وبلاگ های نجومی ORION-M42 21 7,974 10-30-2012, 11:56 PM
آخرین ارسال: kamy
نظر سنجی-اطلاعات نجومی مردم Castor va Pollux 31 10,286 07-25-2012, 03:15 PM
آخرین ارسال: Regulus
لطیفه ها و چیستان های نجومی amir adib 33 13,792 06-13-2012, 12:06 PM
آخرین ارسال: caspian nojum
خبرهای نجومی mahdad_haghighi 7 4,915 02-18-2012, 05:14 PM
آخرین ارسال: amir adib
گلچینی از خبرساز ترین رویداد های نجومی amir adib 0 1,735 12-29-2011, 09:37 AM
آخرین ارسال: amir adib
اخبار نجومی جدید mahdad_haghighi 0 2,729 12-06-2011, 05:48 PM
آخرین ارسال: mahdad_haghighi
سوالات سخت نجومی S I L V E R 12 6,277 10-23-2011, 07:02 PM
آخرین ارسال: mars
راهنمایی برای تعمیر وسایل نجومی ali_solo_ejay 6 2,417 08-12-2011, 03:34 PM
آخرین ارسال: ali_solo_ejay
اشعار نجومی!!!!!!!!!!! Artemis 21 8,662 07-13-2011, 07:25 PM
آخرین ارسال: sungirl

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان