احتمال وجود تمدن‌های فرازمینی100%
#1
به نظر اخترشناسان حدود 109(این ده به توانه نه است) کهکشان قابل مشاهده در جهان وجود دارد. هر کهکشان دارای میلیاردها ستاره‌ است. ممکن است کسری از این ستاره‌ها ، منظومه‌ها و سیاراتی در اطراف خود داشته باشند. بنابراین احتمال وجود موجودات هوشمند در کل جهان ، بسیار بیشتر از احتمال وجود آنها در کهکشان راه شیری خواهد بود، ولی به دلیل فاصله بسیار زیاد بین کهکشانها کشف حیات در کهکشان خودمان ، راحتتر و محتمل‌تر از کهکشانهای دیگر است (حیات در کائنات).

فرانک دریک ، کارل ساگان و جوزف شکلوفسکی و چند دانشمند دیگر راههایی را برای تخمین احتمال وجود تمدن پیشرفته در کهکشان راه شیری پیشنهاد کرده‌اند. آنها هفت عامل زیر را در این محاسبه مهم دانسته‌اند:


(حروف دوم اندیسه)
N0: تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری.
fp: کسری از ستارگان که دارای منظومه‌های سیاره‌ای هستند.
ne: تعداد سیارات یک منظومه مفروض که ‌از نظر اکولوژی برای حیات مناسب هستند.
fl: کسری از سیارات مناسب که در آنها حیات رشد کرده ‌است.
fi: کسری از سیارات مسکونی که در آن حیات هوشمند پدید آمده ‌است.
fc: کسری از سیارات دارای تمدن پیشرفته حیات که قادر به برقراری ارتباط است.
fL: کسری از عمر سیاره که در آن تمدن توانسته‌ است به حیات خود ادامه دهد. (مقادیر تمام f ها بین 0 و 1 می‌باشد.)

حاصلضرب عوامل فوق با N نشان داده می‌شود که تعداد تمدنهای پیشرفته (حداقل دارای ارتباط رادیویی) در کهکشان راه شیری را بدست می‌دهد:
(حروف دوم اندیسه یکی در میان)

N = N0fpneflfifcfL
سه عامل اول از عوامل فوق ، نجومی‌ می‌باشند که بصورت تقریبا دقیقی مشخص می‌شوند. دو عامل بعدی ماهیت زیست ‌شناختی دارند و با احتمال تخمین زده می‌شوند. دو عامل آخر جامعه شناسی هستند و با حدس و گمان بدست می‌آیند.

محاسبه تعداد تمدنهای فرازمینی
حال با توجه به رابطه مزبور می‌خواهیم در راه شیری به کنکاش تئوری‌وار بپردازیم و تعداد تمدنهایی را که توانایی برقراری ارتباط رادیویی را دارند، محاسبه کنیم. لذا باید مقادیر مربوط به هفت عامل یاد شده را پیدا کنیم. تعداد ستارگان راه شیری ، N0 ، حدود 4x1011 می‌باشد. برخی از این ستارگان پرجرم و داغ ، با عمری کوتاه و برخی دیگر سرد و پیر و کوچک هستند، ولی بیشتر ستاره‌ها مانند خورشید هستند که میلیاردها سال عمر می‌کنند، این نوع ستاره‌ها در بیشتر حیات خود بطور تقریبا یکنواختی انرژی منتشر می‌کنند و به همین دلیل برخی از آنها می‌توانند محیط مناسبی برای تشکیل حیات در سیاره‌های مجاور احتمالی ، مهیا کنند. فرض می‌کنیم حدود 3/1 این ستاره‌ها ، دارای منظومه سیاره‌ای باشند.

(fp=1/3) اگر منظومه‌های مفروض را مشابه منظومه شمسی ، شامل 10 سیاره در نظر بگیریم (ne=10) ، همه ‌این سیارات برای پیدایش حیات مناسب نخواهند بود. فرض می‌کنیم فقط یکی از ده سیاره می‌تواند دارای حیات باشد، پس fl مساوی 10/1 خواهد بود. (بعضی از دانشمندان ، از جمله کارل ساگان ، به‌ازای هر ده سیاره ، یک یا دو سیاره مسکونی فرض کردند.) در مورد حیات هوشمند و تمدنهای پیشرفته ‌ارتباطی آنها نظرات مختلفی وجود دارد، اما می‌توان مقدار متوسط ارقام پیشنهادی دانشمندان را برای fixfc در نظر گرفت که مساوی 100/1 می‌باشد، یعنی فقط یک درصد از سیارات حیاتمند توانسته‌اند به تمدن صنعتی دست پیدا کنند، ولی ممکن است حیات آنها موقتی بوده باشد، به ‌این معنی که حیات آنها دوام نداشته و به دلایلی پس از مدتی از بین رفته ‌است.
در این مورد دوام صنعتی تمدنها نسبت به عمر سیاره را 100/1 یا 1000/1 فرض می‌کنیم. (fL=1/100 or1/1000)
با ضرب کردن عددهای فوق در هم ، N به عددی در حدود 105 (ده به توانه 5 )تا 107 (ده به توانه هفت) نزدیک می‌شود. در این صورت می‌توان گفت در کهکشان راه شیری حدود یک میلیون سیاره وجود دارد که در حال حاضر موجودات هوشمند در آنها زندگی می‌کنند و تمدن صنعتی پیشرفته‌ای دارند. در حالیکه شکلوفسکی و کارل ساگان ، تعداد تمدنهای فرازمینی کهکشان ما را حدود (این ده به توانه شش است)106 تا 109 (این ده به توانه نه است) بدست آورده بودند.

تردید بسیاری وجود دارد در مورد اینکه N می‌تواند مقداری بین ده میلیارد (یعنی به تعداد ستارگان مشابه خورشید در کهشکشان ما) یا و یک (تنها تمدن شناخته شده یعنی تمدن خود ما) قرار گیرد. . (البته این طور که میگن یک تمدن چرا چون می ترسن دنیا به هم بریزه ما چی بگیم بگیم هست می گن تخیلیه!!!!!! Arrow :wink:

شما چی میگین؟؟؟؟؟؟؟
منبع:دانشنامه پارسي رشد.


فایل‌های پیوست
.jpg   m31[2].jpg (اندازه 28.67 KB / تعداد دانلود: 537)
.jpg   globular[2].jpg (اندازه 33.2 KB / تعداد دانلود: 537)
پاسخ
#2
هر جوری که فکر می کنم می بینم امکان نداره که دنیا به این بزرگی فقط برای ما آفریده شده باشه اصلا با منطق جور در نمیاد .به نظر من این که بگیم "ما در کاینات تنها موجودات زنده ایم "گفته ای خودخواهانه است.البته من با این احتمال 100درصد که نوشتین کاملا موافق نیستم .باید درصد جزیی رو برای کارهای محیرالعقول و غافلگیر کننده خدا کنار گذاشت! با این حساب من احتمال وجود تمدنهای فرازمینی رو بیش از 99 وکمتر از 100درصد میدونم.

یه نکته برای اونهایی که با وجود حیات فرا زمینی مخالفند:

به نظر شما ما مثل ماهیهای آکواریمی زیبا ،قرار گرفته در گوشه ای از یک خانه هستیم و همه خانه خالیست ؟و برای این وجود داره که از توی آکواریوم بهش نگاه کنیم و بگیم وای این خونه چه بزرگ و زیباست؟
رویاها نزدیک اند اما در پس غبار ناامیدی...
پاسخ
#3
roobahak نوشته: به نظر شما ما مثل ماهیهای آکواریمی زیبا ،قرار گرفته در گوشه ای از یک خانه هستیم و همه خانه خالیست ؟و برای این وجود داره که از توی آکواریوم بهش نگاه کنیم و بگیم وای این خونه چه بزرگ و زیباست؟
کاملاً موافقم. چقدر زیبا نوشتید. توصیف بسیار زیبا. ممنون.
[SIZE=1][SIZE=1]...And, it was man's job to understand how it worked[/SIZE][/SIZE]
پاسخ
#4
شاید !
اما فراموش نکنیم که جن و انس و فرشتگان سه دسته از مخلوقات خدا هستند که تا جایی که من اطلاع دارم عوالم بالایی هم وجود داره
جن ها هم مثل ما زندگی می کنند ، زن و بچه دارند و عمری هزاران ساله ! آنان هم بازخواست خواهند شد . اما فرقشان موجودیت بصورت انرژیک اون هاست . من زیاد با این موضوع آشنایی ندارم ولی باید بگم که ممکن است انسان هایی دیگر از جنس ما در مکان های دیگر این جهان وجود داشته باشند ! ممکن است موجوداتی هوشمند ولی متفاوت از ظاهر ما وجود داشته باشند ک مثل ما تمدن و پیشرفت داشته باشند ! همچنین در قرآن از کلمه دابه استفاده شده که بیشتر اوقات به معنی جانوران و جاندارن بروی زمین است ولی در چند آیه این جنبدگان را برای آسمانها و زمین و بین شان نیز در نظر گرفته است .

سوره شوری آیه 29

[عکس: 29.gif] وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِن دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاء قَدِيرٌ [عکس: 29.gif]

و از نشانه‏هاى [قدرتِ‏] اوست آفرينش آسمانها و زمين و آنچه از [انواع‏] جنبنده در ميان آن دو پراكنده است، و او هر گاه بخواهد بر گردآوردنِ آنان تواناست.

تفسیر المیزان :
." كلمه" بث" به معناى منتشر كردن است، مى‏گويند:" بث الريح التراب- باد خاك را متفرق كرد"، و كلمه" دابة" به معناى هر جنبده‏اى است كه روى زمين حركت كند. پس اين كلمه شامل تمامى حيوانات يعنى جانداران مى‏شود. و معناى آيه روشن است. و از ظاهر آن برمى‏آيد كه در آسمانها نيز جنبندگانى هست، و اينكه بعضى جنبندگان آسمان را به ملائكه تفسير كرده‏اند، صحيح نيست، زيرا اولا آيه شريفه مطلق است، و نمى‏شود بدون دليل آن را مقيد به يك نوع جاندار كرد، و ثانيا اصولا اطلاق كلمه" دابة" بر فرشتگان معهود نيست. " وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ"- اين جمله اشاره است به حشر جنبندگانى كه در زمين منتشر كرده. و اگر فرمود:" على جمعهم" و نفرمود:" على حشرهم" بدين جهت است كه خواست اين جمع در مقابل آن بث و پراكنده كردن قرار گيرد. و در اينكه ضمير اولى العقل را به كار برد و فرمود" على جمعهم"، و نفرمود" جمعها" هيچ دلالتى نيست بر اينكه جانداران آسمان همه مانند انسان داراى عقلند، چون همين مقدار كافى است كه براى خود شعورى داشته باشند، و به حكم آيه" وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ" همه جانداران داراى شعورى مخصوص به خود هستند.
پاسخ
#5
اقای pepe خیلی مسخره بود ........
امیدوارم مطالب ایندتون بهتر بشه :wink:
پاسخ
#6
ممنون از نظرات شما
(مثال اکواریوم قشنگ بود)
ما می دونیم که الان موجودات دیگری هم تو دنیا هست بدیهی است.
یک سوال نمی تونن این مو جودات هوشمند به زمین امده باشن؟؟؟
وتمام شاهدان عکسها همه دروغه؟؟؟
پاسخ
#7
ممنون از تعریفتون.

من در مورد صحت اخبار مربوط به مشاهده یوفو قبلا در همین سایت گفته ام که به نظر من یا موارد دیده شده واقعا فرازمینی هستن یا باید توی پرونده های فوق سری سازمان های جاسوسی مشهور دنیا دنبالشون گشت.
گزینه دیگه ای به ذهنتون می رسه؟
رویاها نزدیک اند اما در پس غبار ناامیدی...
پاسخ
#8
یک سوال برای من پیش اومد. درباره ی سفر موجودات فرازمینی به زمین:
وقتی نزدیک ترین ستاره به خورشید ما 270000 واحد نجومی با اون فاصله داره چه طوری موجوداتی از اون می تونن به اینجا سفر کنن؟ می دونین که اگه بخوان با سرعت نور حرکت کنن باید به انرژی تبدیل بشن. و انرژی هم نمیتونه دوباره به ماده تبدیل شه.
البته من طبق اطالاعاتی که دارم صحبت می کنم. اگه جاییش اشتباهه خوشحال می شم بهم بگین...
پاسخ
#9
EBN e SINA نوشته: وقتی نزدیک ترین ستاره به خورشید ما 270000 واحد نجومی با اون فاصله داره چه طوری موجوداتی از اون می تونن به اینجا سفر کنن؟ می دونین که اگه بخوان با سرعت نور حرکت کنن باید به انرژی تبدیل بشن. و انرژی هم نمیتونه دوباره به ماده تبدیل شه.

دوست عزیز کی (چه کسی) گفته که باید با سرعت نور حرکت کنند؟! که با این مشکلات روبرو بشن.

تازه بالفرض که با سرعت نزدیک نور هم بتوانند حرکت کنند. شما مستحضرید که برخی از کهکشانها مثل همین آندرومدای خودمون 2.2 میلیون سال نوری با ما فاصله داره. یعنی اون بیچاره‌ها تازه بعد از دست یافتن به تکنولوژی سفر با سرعت نزدیک سرعت نور، باید این همه سال در سفر باشن تا بیان روی ماه ما رو ببینند؟!؟ Confusedhock:

نه، راه بهتری هم هست:

کافی است موجودات فرا زمینی بتوانند به حد انرژی پلانک دست پیدا کنند:

یعنی معادل 16^10×1.22 تریلیون الکترون ولت. در این حالت میتوان به محیط فرا ابعادی (بعد پنجم به بعد) که در محدوده طول پلانک یعنی 33-^10 سانتیمتر نهفته شده دست یافت. و این میزان انرژی آنچنان فضا زمان رو در هم می‌پیچونه که میشه یک پنجره در جایی گشود و از اون در یک عرض یک چشم بهم زدن از مکان و زمان خاصی در عالم ناپدید و در مکان و زمان دلخواه دیگر در عالم ظاهر شد.

البته دست یافتن به انژری پلانک که خودش وا مصیبتا... Confusedhock: شاید سخت تر از دستیابی به سرعتای نزدیک نور باشه.


قبلاً در این تالار توضیحاتی راجع بهش دادم.

در ضمن، در مورد بند اول توضیحاتم (بالا)، یک سوال مطرح میشه که دوست دارم ببینم کسی می‌پرسه؟ :wink:

ممنون/.
[SIZE=1][SIZE=1]...And, it was man's job to understand how it worked[/SIZE][/SIZE]
پاسخ
#10
مطلبی در رابطه با طی الارض میذارم تا همه استفاده کنند .


[عکس: 1262687778.jpg]

فهرست
[عکس: 1262711493.jpg]


370
http://www.atings.com/uploads/1262750258.jpg
371
http://www.atings.com/uploads/1262717225.jpg
372
http://www.atings.com/uploads/1262691252.jpg
373
http://www.atings.com/uploads/1262759948.jpg
374
http://www.atings.com/uploads/1262773040.jpg
375
http://www.atings.com/uploads/1262683694.jpg
376
http://www.atings.com/uploads/1262723040.jpg
377
http://www.atings.com/uploads/1262707918.jpg
378
http://www.atings.com/uploads/1262700151.jpg
379
http://www.atings.com/uploads/1262684504.jpg

کتاب را از لینک زیر می توانید دانلود کنید
پسورد : download110.com

دانلود کتاب مهر تابان
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
وجود نوری با منبع نامشخص در آسمان پنجشنبه شب mars 1 3,406 06-09-2012, 09:03 AM
آخرین ارسال: khosro777
وجود بشری جز ما؟ ali_solo_ejay 19 9,763 06-07-2011, 12:45 PM
آخرین ارسال: MY SKY
آیا حیات فرا زمینی وجود دارد , توضیحات سازمان فضایی ناسا Hastand 27 11,054 05-07-2011, 08:51 PM
آخرین ارسال: abadanastro
احتمال وجود موجودات بیگانه طبق نظریه استفان هاوکینگ Hastand 12 7,011 05-03-2011, 02:36 PM
آخرین ارسال: caspian nojum
آیا یوفو وجود دارد 39 16,644 09-02-2009, 12:05 PM
آخرین ارسال: abadanastro

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان