راديو تلسكوپ ( از تئوري تا عمل )
#21
Virologist نوشته: از دوستان کسی نمیخواد راهنمای ساختشو با جزئیات کامل قرار بده؟

منتظر دوستاني كه قول آموزش عملي داده بودن هستيم . البته همونطور كه قبلا هم گفتم ، لازم نيست توي يه پست بطور كامل همه چيز رو توضيح بديد . گام به گام پيش بريد و هر چند روز يكبار هم اگه پست بذاريد كافيه .
پاسخ
#22
چشم , بزودی مراحل عملی رو در چند اپیزود اماده میکنم و قرار میدم.
امیدوارم هرکس توان انجامش رو داشت انجام بده و برامون تعریف کنه.
پاسخ
#23
قسمت اول

در سال 1887 ماکسول پیش بینی مهمی انجام داد و به دنبالش هرتز توانست کشف کند که امواجی که بازه طول موجی 1mm تا چند صد کیلومتر را شامل میشوند تنها امواج با طول موج های 1mm تا 10 متر میتوانند از جو زمین عبور کنند و به سطح زمین برسند و بقیه توسط لایه یونیسفر زمین منعکس میشود.گستره ی طول موج فوق رو دریچه رادیویی جو زمین میگن.
دریافت امواج رادیویی از اجرام اسمانی به حدود سال های 1930 برمیگرده.کارل یانسکی مهندس ازمایشگاه های تلفن بل در امریکا توانست امواج رادیویی هسته کهکشان راه شیری رو اشکار کنه.

نجوم رادیویی در ابتدا با دو مشکل عمده روبروست : 1- پایین بودن توان تفکیک 2- پایین بودن انرژی دریافتی
طول موج رادیویی در مقایسه با امواج مرئی بسیار بلنده و این نسبت از مرتبه میلیونه.لذا توان تفکیک یک تلسکوپ اپتیکی با قطر دهانه 5 متر حدود 0/023 ثانیه قوس خواهد بود ولی برای داشتن توان تفکیک اخیر با طول موج رادیویی 20 سانتیمتر باید تلسکوپی با دهانه 2000 کیلومتر ساخت!
بزرگترین تلسکوپ ساخته شده به صورت تک بشقاب متحرک 100 متر قطر و به صورت ثابت 300 متر قطر دارد که توان تفکیک انها از چشم غیر مسلح انسان به مراتب کمتر است!
مزایای این شاخه از علم نجوم :
1- روشنایی نور مانعی برای رصدهای رادیویی نیست و 24 ساعت شبانه روز را میتوان به رصد رادیویی پرداخت.
2- رصد های رادیویی از تلاطم جو زمین و وجود گرد و غبار در هوا تاثیر نمیگیرند.
3- ابری بودن اسمان مانعی برای رصد نیست.
4- قابلیت نفوذ از مواد میان ستاره ای و میان کهکشانی این امواج اجازه می دهد که عمق بیشتری از فضا را ببینیم.
و........

اشکار سازی امواج رادیویی با استفاده از خاصیت القایی جریان الکتریکی انها در هادی ها اشکار می شوند.این ابزار را انتن میگویند.

آنتن
انتن ابزاری است که میتوان یک جریان وابسته به زمان را روی ان تحریک کرد و با راندمان خوبی انرژی الکترو مغناطیسی را منتشر نمود.البته عکس این کار نیز ممکن است.میتوان امواج الکترو مغناطیس موجود در یک قسمت فضا رو با انتن قطع داد و جریان وابسته به زمان را در انتن ایجاد کرد.

انواع انتن ها و روش ساخت در قسمت های بعد......
پاسخ
#24
خیلی ممنون ازشما واقعا مطالب مفیدی بودجای تحسین داره واقعا.

فقط اگر تونستید روش ساختشو به صورت ساده توضیح بدید خیلی ممنون:-)
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان