نجوم رصدی
#1
سلام. منجمان عزیز، من میخوام در این تاپیک اطلاعاتی در مورد نجوم رصدی و چگونه رصد کردن رو ارائه کنم. اطلاعات از اول و اساس رصد آغاز میشه و دوست دارم همه شما توو این بحث من رو یاری کنید تا همه چیزهای مفیدی در ارتباط با رصد کردن آسمان شب و حتی روز یاد بگیریم.
تنها خواهشی دارم اینه که بحث رو از شاخه ای که هست به شاخه دیگه نپرونید تا گام به گام جلو بریم.
ممنون.
پاسخ
#2
مقدمه:

رصد آسمان شب

آسمان شب یکی از نعمت های طبیعت که خداوند آن را در اختیار بشر قرار داده تا بتواند با آن رابطه برقرار کند و از آن به عنوان راهنما و آزمایشگاه نجومی استفاده کند. آسمان شب، این طبیعت فراموش شده، بیش از ۴۵۰۰ سال است که مورد توجه بشر قرار می گیرد و این آثار باستانی از دیرباز تا کنون مورد کاوش انسان قرار گرفته است.
ما در این مقوله می خواهیم شما را با چگونگی رصد اجرام آسمانی آشنا کنیم تا بتوانید با ابزار و یا حتی بدون استفاده از هرگونه ابزار، صور فلکی، سیارات و ستارگان مهم را رصد کنید. این روش به گونه ای انتخاب شده که می تواند به کسانی که در آغاز فعالیت رصدی خود هستند، کمک کند.
پاسخ
#3
کسی نظری در مورد این تاپیک نداره؟
پاسخ
#4
تاپیک خیلی خوبیه شما یه مقدار شروع کن مام کمک می کنیم :wink:
aflak-gr.ir سایت نجوم افلاک :-D
پاسخ
#5
منم با mahdad_haghighi موافقم. منتظر بودم شما شروع کنید ما هم هرچی از دستمون بر اومد بهتون کمک کنیم.
پاسخ
#6
نقشه ستارگان

شاید اولین چیزی که برای رصد اجرام عمق آسمان باید فرا گرفت نقشه خوانی آسمان هست. باید از روی نقشه ستارگان و صورتهای فلکی رو تشخیص داد تا بتوان با چشم غیر مسلح مکان تقریبی جرم را پیدا کرد. البته برای رصد اجرامی مثل ماه و سیارات نقشه های خاصی وجود دارد.
ستارگانی که با چشم غیر مصلح می توان دید روشناییهای متفاوتی دارند. روشنایی ستارگان را با قدر می سنجند. قدر روشنترین ستارگان با عدد کوچک و قدر کم نورترین آنها با عدد بزرگ نشان داده می شود. روشنترین ستارگان آسمان شب ، از قدر صفر یا اول هستند.کم نورترین ستاره ای را که می توانید در یک شب تاریک و بی مهتاب ببینید، از قدر ششم است. در این نقشه ها تنها سه نماد برای نشان دادن ستارگان پرنور ، متوسط و کم نور مورد استفاده قرار گرفته است. در گامهای بعد در مورد قدر ستارگان بیشتر خواهیم گفت.
پاسخ
#7
لازم به ذکر است :
نقشه های بسیاری برای رصد آسمان شب وجود دارد که چند عدد از بهترین آن ها اطلس راهنمای آسمان ، اطلس فشرده ی آسمان و اطلس آسمان شب می باشند که به فارسی نیز ترجمه شده اند .
نرم افزار های بسیاری نیز هستند که کار اطلس را انجام می دهند که بهترین ان ها استاری نایت و استلاریوم می باشند البته بعضی از منجمان استفاده از اطلس های رایانه ای را توصیه نمی کنند
aflak-gr.ir سایت نجوم افلاک :-D
پاسخ
#8
دقیقا همینطوره. البته من اول با استلاریوم شروع کردم بعد نقشه کار کردم. خوبیه نر افزار اینه که سه بعدیه و بهتر توو ذهن آدم نقش میبنده. الان دیگه فقط نقشه گاهی استاری نایت
پاسخ
#9
دورد بر همه‌ی دوستان...

چرا می گویید طبیعت فراموش شده؟ لطفاً دلایل خود را تک تک بیان کنید و از نوشته‌های بی ربط و کوتاه بپرهیزید Smile
پاسخ
#10
Observer نوشته: دورد بر همه‌ی دوستان...

چرا می گویید طبیعت فراموش شده؟ لطفاً دلایل خود را تک تک بیان کنید و از نوشته‌های بی ربط و کوتاه بپرهیزید Smile

یعنی واقعا آسمان شب ما طبیعت فراموش شده نیست؟ اگه هنوز به یاد این طبیعت هستن چرا ما برای یه رصد باید خومونو بکشیم تا یه جایی پیدا کنیم که آلودگی نوری نداشته باشه، امن باشه، امکانات داشته باشه، ...
چرا افرادی مثل محیط بان به عنوان نگهبانان آسمان نداریم؟(چیزی که توو بعضی از کشورها هست)
اگه فراموش شده نیست چرا نجوم فقط توو محیط چندتا انجمن و سایت و وبلاگ محدود شده؟
چرا برنامه های تلوزیونی حمایت نمیکنن؟ مثلا ماه گرفتگی رو چرا پخش نکردن و زحمتش به دوش شما افتاد؟
من از این زاویه بهش نگاه کردم و گفتم طبیعت فراموش شده.ضمنا من بیشتر منظورم آسمان برای رصد بود.
حالا شما به سوالات من پاسخ بدید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان