دقيق*ترين تصوير از تولد يك ابرنواختر ثبت شد
#1
[COLOR="#0000FF"]
[COLOR="#FF0000"][B][SIZE=3]
14 روز پس از انفجار يك ستاره
دقيق*ترين تصوير از تولد يك ابرنواختر ثبت شد
[/COLOR]
سرويس: علمي
1390/09/06
11-27-2011
13:00:10
9009-03717: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

محققان توانسته*اند براي اولين بار يك تصوير راديويي نجومي از جوان*ترين ابرنواختر جهان را چندي پس از انفجار آن ثبت كنند.

[ATTACH=CONFIG]1157[/ATTACH]

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 14 روز پس از انفجار يك ستاره در كهكشان گرداب (M51) در ماه ژوئن، تلسكوپ*هاي هماهنگ در سراسر اروپا به ثبت يك تصوير دقيق از اين انفجار كيهاني پرداختند.

اين پژوهش كه با همكاري دانشگاه والنسيا و موسسه فيزيک نجومي آندولس انجام شده در مجله Astronomy & Astrophysics منتشرشده است.

تلسكوپ*هاي شركت*كننده در اين پژوهش شامل تلسكوپ*هاي ناسا در مادريد و موسسه نشنال جئوگرافيك در گوادالاخاراي اسپانيا بودند.

كهكشان گرداب كه در فاصله حدود 23 ميليون سال نوري در صورت*فلكي ترازو قرار گرفته، صحنه يكي از خشونت*بارترين پديده*هاي جهان يعني مرگ يك ستاره به شكل انفجار ابرنواختر بوده كه از ظاهري زيبا برخوردار است.

چندين تلسكوپ در اسپانيا، سوئد، آلمان و فنلاند به همراه داده*هاي پردازش شده توسط يك ابررايانه در هلند با شيوه*اي موسوم به تداخل سنجي راديويي موفق به ايجاد يك تصوير با جزئيات صدها بار بيشتر از تلسكوپ فضايي هابل شده*اند.

ابرنواخترها يكي از ديدني*ترين پديده*هاي جهان هستند. هنگامي که تمام سوخت هسته*اي يک ستاره با جرم بيشتر از حد چاندراسکار (نام حدي در نجوم) به پايان برسد، نيروي گرانش برتري يافته و ستاره شروع به انقباض مي*کند. دراين حالت به دليل نبود فشار کافي داخلي، ستاره شروع به فروريزش مي*کند. فشار روي هسته ستاره سبب فشردگي آن مي*شود که در نتيجه، الکترون*ها و پروتون*هاي مجزا ترکيب شده و نوترون*ها را به وجود مي*آورند. سرانجام بخش بيروني ستاره منفجر شده و تبديل به سحابي ابرنواختري مي*شود.

انتهاي پيام
[/SIZE][/B][/COLOR]


فایل‌های پیوست
.jpg   wh120-84.jpg (اندازه 2.18 KB / تعداد دانلود: 9)
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان