پرتاب آزمایشگاه علمی مریخ، آغاز ماموریت بلندپروازانه ناسا به سی...
#1

[عکس: msl20111121.jpeg?1322406233]

راکت پرتاب کننده فضاپیمای حامل آزمایشگاه مریخ آماده شلیک است و در جایگاه خود در مرکز فضایی کندی واقع در کالیفرنیا قرار گرفته است، دریچه پرواز باز شده و همه منتظر موقعیت مناسب قرارگیری زمین و مریخ برای آغاز عملیات هستند. بالاخره روز شنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ برای آغاز این ماموریت تاریخی انتخاب می شود. ماموریتی که دانشمندان آن را «پیچیده ترین ماموریتی که تا کنون برای شناسایی سطح سیاره دیگر انجام شده» می دانند و برخی هم آن را بزرگترین ماموریت فضایی تاریخ بشریت می دانند.

حالا فضاپیمای حامل آزمایشگاه علمی مریخ سفر ۵۷۰ میلیون کیلومتری خود را به سمت سیاره سرخ آغاز کرده است. اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، کاوشگر غول پیکر یک تنی، آگوست آینده به سطح سیاره مریخ رسیده و ماموریت ۱۰ ساله شناسایی اش را آغاز می کند.

در واقع این کاوشگر ۲.۵ میلیارد دلاری که با نام Curiosity شناخته می شود، یک ربات عظیم الجثه است که نسبت به اجداد مریخ نورد خود یک ماموت ماقبل تاریخ است. این ربات به دستگاه های علمی فراوانی از نقاط مختلف دنیا مجهز شده و قصد دارد مشخص کند که آیا این سیاره عقیم و بی حاصل روزی توانایی حمایت از حیات و زندگی را داشته یا خیر؟

Curiosity سه متر ارتقاع داشته و وزن آن ۸۹۹ کیلوگرم است. یعنی تقریبا دو برابر بلند تر و چهار برابر سنگین تر از کاوشگرهای دوقلوی Spirit و Opportunity که سال ۲۰۰۴ به سوی سیاره سرخ پرتاب شدند. این کاوشگر به اندازه ای بزرگ است که دانشمندان سازمان فضا و هوانوردی ملی آمریکا مجبور به ابداع شیوه جدیدی برای فرود آن بر سطح مریخ شدند. در ماموریت های قبلی کاوشگرها به اندازه کافی کوچک بودند که به راحتی درون جعبه ویژه ای با کیسه های هوا گذارده شده و هنگام برخورد به سطح سیاره از درون آن بیرون بیایند.

اما Curiosity برای احتیاط بیشتر، به قسمت زیرین یک وسیله نقلیه با قابلیت ایستایی و توقف که نیروی لازم را از یک راکت تامین می کند، بسته شده؛ که با نیروی راکت در جهت عکس جاذبه مریخ، کاوشگر به آرامی به سطح سیاره نزدیک می شود. این ابزار همان طرح اولیه ای است که قرار است برای فرود انسان بر سطح مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان منجم وقت فراوانی را صرف انتخاب مناسب ترین محل برای فرود کاوشگر کرده اند. در نهایت دهانه ۱۵۴ کیلومتری آتشفشانی با نام Gale را برای این منظور انتخاب کردند. در مرکز این دهانه یک کوه با ارتفاع ۵ کیلومتر قرار دارد که انتظار می رود دارای رکوردهای زمین شناسی سیاره از ابتدای عمرش که گرمتر و خیس تر بوده، تا کنون باشد. زیرا دانشمندان احتمال می دهند سیاره سرخ در گذشته مکانی مهربان تر از امروز برای حیات بوده است. دکتر گروتزینگر می گوید که تاریخ این دهانه به بیش از سه میلیارد سال قبل بر می گردد و احتمالا در گذر زمان با رسوب هایی که توسط آبهای جاری و رودخانه ها آورده شده، پر شده است.

این کاوشگر توسط یک قلب هسته ای پلوتونیومی قرار است که حداقل ۱۰ سال به کار در مریخ ادامه داده و خود را به بالای قله ۵ کیلومتری این کوه برساند. از تجهیزات ویژه آن می توان به طیف سنج ذره آلفا - اشعه ایکس (APXS) اشاره کرد که در انتهای بازوی رباتی کاوشگر واقع شده و با شلیک ذرات آلفا و اشعه ایکس بر روی سنگ ها ترکیبات شیمیایی آنها را مشخص می کند. ترکیبات سنگ ها کلیدهایی برای کشف این موضوع است که محیط زیست سیاره هنگام شکل گیری آنها چگونه بوده است.

اگر کشفیات APXS قابل توجه و جالب باشند، دانشمندان کنترل پروژه آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادانا، می توانند به بازوی رباتیک دستور دهند که صخره را سوراخ کرده و نمونه هایی از آن را به درون شکم Curiosity منتقل کند تا با دیگر ابزارهای موجود، آزمایش های تشخیصی دقیق تری روی آنها انجام گیرد. کاوشگرهای قبلی هم به چنین طیف نگارهایی مجهز بودند، اما مثل اینکه طیف نگار این ربات سریعتر، بهتر و دقیق تر است.

و نکته پایانی اینکه هدف دانشمندان پروژه آزمایشگاه علمی مریخ کشف حیات در سیاره سرخ نیست. بلکه آنها به دنبال شرایط و مکان های محیطی مناسبی می گردند که در گذشته امکان حیات داشته اند و یا اینکه ممکن است هم اکنون انواعی از حیات بتوانند در آن شکل گیرند. گورتزینگر (یکی از دانشمندان پروژه آزمایشگاه علمی مریخ) می گوید این مساله مهمی است که مشخص کنیم این ماموریت یک حلقه واسط در فعالیت های کاوش مریخ است. کاوشگرهای قبلی به دنبال آب بودند و کاوشگرهای آینده شاید به دنبال شواهد زندگی باشند. اما ماموریت ما یافتن محیط های قابل سکونت قدیمی است.

مدیر برنامه کاوش مریخ می گوید: «تخیلات علمی به حقایق علمی بدل شده اند. ما هم اکنون به مریخ پرواز می کنیم. و در آینده به آنجا پا می گذاریم... بگذارید ببینیم چه پیدا می کنیم»
[COLOR="#0066ff"]
The truth is that the best ideas sound crazy at first. And then there comes a time when we can't imagine a world without them
[/COLOR]

[COLOR="#00cc00"]The 100 Year Starship organization
[/COLOR]
پاسخ
#2
مریخ نورد curiosity عملیات خود را آغاز کرد

دانش > فضا - همشهری آنلاین: مریخ*نورد جدید ناسا که اکنون در سومین هفته از سفر هشت ماهه خود به سوی سیاره مریخ قرار دارد، در حال حاضر تحقیقاتش را آغاز کرده است

کاوشگر curiosity کار خود را با استفاده از ابزار آشکارساز سنجش پرتو (RAD) آغاز کرده که به نظارت بر ذرات پرانرژی خورشید، ابرنواخترها و دیگر منابع می*پردازد.

چنین پرتوی بطور بالقوه برای انسان خطرناک بوده، از این رو نتایج بدست آمده توسط این کاوشگر می*تواند به دانشمندان در برنامه*ریزی برای ماموریت*های آینده انسانی به سیاره مریخ کمک کند.

به گزارش ایسنا، کاوشگر curiosity که محور اصلی ماموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ بوده، در روز 26 نوامبر (پنج آذر) به مقصد دهانه گیل سیاره مریخ به فضا پرتاب شد.

هدف اصلی این مریخ*نورد یک تنی، بررسی امکان وجود حیات میکروبی کنونی یا پیشین در این دهانه است که از ماه اگوست سال 2012 و به محض ورود curiosity به مریخ آغاز خواهد شد. پیشتر 10 ابزار مختلف curiosity برای کمک به پاسخ این سوال ساخته شده*اند.

اگرچه ابزار RAD همچنین به ارزیابی امکان سکونت در مریخ خواهد پرداخت، اما هدف ویژه طراحی این دستگاه برای آماده*سازی برای کاوش انسانی آینده بر روی مریخ است. ارزیابی*های این دستگاه به دانشمندان در محاسبه میزان پرتویی که فضانوردان در سطح این سیاره با آن مواجه می*شوند، کمک خواهد کرد.

از آنجایی که مسافران آینده مریخ در طول مسیر نیز ممکن ات در معرض پرتوها قرار بگیرند، از این رو دانشمندان ابزار RAD را در فضای عمیق روشن کرده*اند.

این مشاهدات نشانگر شروع کار علمی مریخ*نورد curiosity بوده که در تابستان سال آینده بخش اصلی آن آغاز خواهد شد.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#3
سلام در این ادرس می توانید فرود تاریخی curiosity تماشا کنید
کد پی‌اچ‌پی:
curiosity 
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#4
مریخ*نورد کنجکاوی به قلمرو مریخ رسید


14 مرداد 1391
گران*قیمت*ترین، بزرگ*ترین و پیچیده*ترین مریخ*نوردی که ناسا تاکنون برای کاوش سیارهٔ مریخ به* سوی آن فرستاده است، دقایقی قبل از ساعت 10 صبح دوشنبه 16 مرداد، به وقت ایران، بر سطح مریخ فرود می*آید تا دوران جدیدی از کاوش مریخ آغاز شود.

کنجکاوی (Curiosity) نام مریخ*نورد جدید ناسا است که در قالب پروژه*ای به نام آزمایشگاه علمی مریخ (MSL) و با صرف هزینهٔ 2.5 میلیارد دلار، ساخته شده است. آغاز مأموریت فضاییِ این مریخ*نورد، پنجم آذر 1390 بود که با موشک اطلس5، از مرکز فضایی کیپ*کاناورال به فضا رفت تا برای رسیدن به مریخ، سفر هشت *ماهه*ای در فضا داشته باشد.


این مریخ*نورد که اندازهٔ آن در ابعاد یک خودرو کوچک است، 7/2 متر طول و 900 کیلوگرم وزن دارد که حدود ده درصد از وزن آن را تجهیزات آزمایشگاهی*اش دربر می*گیرد. «کنجکاوی» در مقایسه با مریخ*نوردهای دوقلوی «روح» و «فرصت» که پیش از این در سال* 2004/ 1383 بر سطح مریخ فرود آمده بودند، پنج*برابر بزرگ*تر و تجهیزات به*کار رفته در آن ده *برابر بیشتر است. به همین خاطر برای تأمین انرژیِ مورد نیاز مریخ*نورد و تجهیزات آزمایشگاهی*اش، باتری اتمی در داخل مریخ*نورد جاسازی شده است. جربان الکتربکی باتری، ناشی از گرمای حاصل از واپاشی هسته*ای است که به جریان برق تبدیل می*شود. این باتری می*تواند در هر ساعت 2.5 کیلووات انرژی تولید کند که نسبت به صفحه*های خورشیدی به*کار رفته در مریخ*نوردهای قبلی، حدود چهار برابر انرژی بیشتری تولید می*کند. هرچند مأموریت مریخ*نورد برای دو سال برنامه*ریزی شده است، باتری آن می*تواند تا 14 سال دوام بیاورد.
علاوه* بر شش دوربینی که برای مسیریابی دقیق مریخ*نورد، دورتادور آن کار گذاشته شده، چهار دوربین دیگر نیز برای دیدن و تصویربرداری با کیفیت بالا به کار رفته است؛ به* جز آن، مجموعهٔ کاملی از ابزارهای آزمایشگاهی مرتبط با آزمایش*های شیمیایی، زیست*شناسی، کانی*شناسی و... نیز در مریخ*نورد گنجانده شده تا به بررسی وجود حیات تک*سلولی و/یا میکروبی، در گذشته*های دور و حالِ سیارهٔ مریخ بپردازد. در نتیجهٔ این آزمایش*ها و جست*وجو برای یافتن ترکیب*های آلی، می*توان به شناخت کاملی از وضعیت زیست*محیطی مریخ دست یافت؛ حتی شاید پاسخ پرسش*هایی از این دست که: آیا امکان حیات در مریخ وجود دارد؟ و آیا وضعیت برای حضور انسان*ها در مریخ فراهم است یا نه؟ را بتوان از نتایج این آزمایش*ها بدست آورد.

هفت دقیقه وحشت
اما کنجکاوی پیش از نشستن بر روی مریخ و انجام مأموریت خود، باید هفت دقیقهٔ حساس و نفس*گیر را برای فرود بگذراند که به «هفت دقیقهٔ وحشت» معروف است. چراکه تأخیر چهارده* دقیقه*ایِ اجتناب*ناپذیر برای رسیدن سیگنال*ها بین زمین و مریخ*نورد، مانع از این می*شود که بتوانند از زمین عملیات فرود را کنترل کنند؛ برای حل این مشکل، * عملیات فرود را متکی به پانصدهزار خط برنامهٔ رایانه*ای کرده*اند که برای این منظور برنامه*نویسی شده است.

لحظه آغازِ هفت دقیقهٔ سرنوشت*ساز، با ورودِ مریخ*نورد به جو مریخ آغاز و تا فرود نهایی مریخ*نورد بر سطح آن ادامه دارد و در طی این مدت باید مجموعه*ای از مانورهای پیچیده را با موفقیت انجام دهد. با وارد شدن سامانهٔ فرود مریخ*نورد* به جو مریخ، ابتدا در ارتفاع 7تا 10 کیلومتری از سطح مریخ، چتر*های نجات باز و سپر حرارتی نیز از بدنه جدا می*شود. پس از آن و درحالی*که فقط 2 کیلومتر از سطح مریخ فاصله دارد، موتورهای کاهندهٔ سرعت سامانهٔ فرود، روشن می*شوند و در **نهایت در ارتفاع بیست*متری، مریخ نورد *از سامانهٔ فرود جدا می*شود و به کمک کابل*های محکمی که مریخ*نورد را به سامانهٔ فرود آویزان کرده*اند، آرام*آرام به سطح مریخ نزدیک*تر می*شود. پس از تماس چرخ*های مریخ*نورد با سطح، این کابل*ها جدا می*شوند و سامانهٔ فرود خود به فاصلهٔ دور و مطمئنی از مریخ*نورد می*رود.

انتخاب مکان فرود در مریخ، خود ماجرایی داشت. سال*ها طول کشید تا سیاره*شناسان و مهندسان ساخت روبوت مریخ*نورد پس از بحث*های فراوان، به اتفاق نظر برسند. زیرا محلی که باید برای فرود انتخاب می*کردند، می*بایست هم مکان امنی برای فرود مریخ*نورد می*بود، هم محلی که بتواند اهدافِ علمیِ مأموریت را در بررسی*های زمین*شناسی و شیمیایی، و به*ویژه زیست*شناسی*اش تحقق ببخشد. سرانجام دهانهٔ گیل را برای فرود مریخ*نورد برگزیدند. با وجود آن*که قطر دهانهٔ برخوردی گیل 154 کیلومتر است و در مرکز آن قلهٔ مرکزی با ارتفاع 5/5 کیلومتر نسبت به بستر دهانه قرار دارد، محل فرود مریخ*نورد، محوطهٔ صاف و همواری در بستر دهانه است که ابعاد آن به 7 در 20 کیلومتر می*رسد و نزدیک قلهٔ مرکزی دهانه قرار دارد. هرچند در نزدیکی محدودهٔ فرود، دو درهٔ کمابیش عمیق نیز هست.

وجود مواد معدنی و خاک رس و نمک سولفات از جمله ویژگی*های محل فرود مریخ*نورد است که وجودشان را پیش از این در پایین قله و درست در کنار محوطهٔ فرود شناسایی کرده بودند. دانشمندان می*پندارند این منطقه بستر دریاچه*ای در گذشته*های دور مریخ بوده و بدون شک جزو نخستین مکان*هایی است که مریخ*نورد با مجموعهٔ ابزارهای آزمایشگاهی خود، به کاوش و بررسی*اش می*پردازد.

پیش از این قرار بود مریخ*نورد کنجکاوی در سال 2009 به فضا پرتاب شود که به*سبب مشکلات مالی و فنی و تکمیل*نشدن پروژه، زمان پرتاب را دو سال به تعویق انداختند. طبق برنامه*ریزی صورت*گرفته، قرار است مریخ*نورد کنجکاوی، یک سال مریخی (دو سال زمینی) به کاوش خود بر مریخ ادامه دهد و با توجه به این*که سرعت متوسط آن به 30 متر در ساعت می*رسد، پیش*بینی می*شود طی دو سال حیات خود، حدود 19 کیلومتر از سطح مریخ را بپیماید.
پاسخ
#5
چقدر زود گذشت ...... انگار 2 روز گذشته...... :|:|
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#6
amir adib نوشته: سلام در این ادرس می توانید فرود تاریخی curiosity تماشا کنید
کد پی‌اچ‌پی:
curiosity 
NASA - NASA TV
سلام امير من چوري ميتونم اين فرود رو مشاهده كنم الآ كه ميرم چيزي نيست تو آن زمون ميزارن يا سرعت من كمه؟؟؟؟:confused:Big GrinBig Grin
پاسخ
#7
همون موقع میزارن . صفحه کاملا لود شد..؟؟
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#8
اصلا چيزي نمياره فقط يك مستطیل سياه بدون هيچ نشانه اي :!: البته منظور من فرودcuriosity نبود منظورم اين بود كه الان چيزی هست نشون بده:?:
پاسخ
#9
منم صفحه ی سیاه رو می بینم . الان چیزی نشون نمیده.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#10
ناسا در همین لحظه خبر به زمین نشستن موفقیت آمیز این مسافر کوچولو را بر روی مریخ تایید کرد. تبریک به جامعه علمی.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
ماموریت های فضایی ایران amir adib 10 5,618 01-18-2016, 10:30 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
چرا ناسا انسان به ماه نمی فرسته؟ shervin 5 3,495 12-28-2014, 09:16 AM
آخرین ارسال: mars
الزایمر چالش جدید ناسا و فضانوردان amir adib 4 3,718 01-17-2013, 02:02 PM
آخرین ارسال: N.Sayah
زمان پرتاب نخستين فضاپيماي خصوصي به ايستگاه فضايي بين*المللي اع?... amir adib 5 3,642 06-04-2012, 04:01 PM
آخرین ارسال: amir adib
سفری بدون بازگشت به مریخ از دیدگاه شما mars_mhg 28 12,299 11-06-2011, 01:00 PM
آخرین ارسال: mars
فضاپیمای راهیاب مریخ foroogh 0 1,940 08-18-2009, 04:47 PM
آخرین ارسال: foroogh
فضاپیمای اودیسه مریخ foroogh 0 1,617 08-18-2009, 04:43 PM
آخرین ارسال: foroogh
ماموریت فضایی کاسینی Monoceros 0 2,091 08-02-2008, 08:15 PM
آخرین ارسال: Monoceros

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان