ایده های تازه
#1
سلام دوستان گاهی پیش اومده مطالبی که به ذهنتون خطور میکنه خیلی مسخره و خام بیاد ولی خیلی از این ایده ها تبدیل به یک اختراع و یا یک روش جدید شدن کافیه دنبالش کنید و ضمانت اجرایی داشته باشین و به خاطر ترس از مسخره شدن وبی اهمیتی دیگران اونهارو فراموش نکنین گاهی ساده ترین پیشنهاد ها و روشها منشاء بزرگترین تغییرات بودن خوب بیاین سعی کنیم اگه کاری رو کردیم که برامون جواب داده و تونسته نیازمون رو رفع کنه اینجا بهم بگیم پیشنهاد بدیم در هر موضوع و مطلبی نظر بدیم و بعد از اجرا نتیجه رو به همه بگیم اگه موافقین من اول شروع میکنم!:mrgreen:
پاسخ
#2
اول یه مقدمه برای دوستانی که با HDR آشنا نیستن مثل چند دقیقه پیش خودم:mrgreen: :



برترین ها: به کمک بسیاری از قابلیت های دوربین های دیجیتال، هنر عکاسی به آسانی آب خوردن شده است. البته در چند سال گذشته قابلیت های بیشتری هم تولید و به دوربین ها اضافه شده است. از جمله باید به حالت HDR (دامنه دینامیک بالا) اشاره کرد.

HDR، همان طور که از نامش پیدا است بر افزایش نور و محدوده رنگ تصویر در شرایط نرمال تاکید دارد. هدف این تکنیک، نمایش دقیق دامنه شدت* های نور موجود در صحنه* های طبیعی است. هنگامی که عکس های اچ*دی*آر و معمولی را با هم مقایسه می کنیم، برتری عکس های اچ*دی*آر بسیار گویا و چشمگیر است.



یک حقیقت کاملا واضح این است که دوربین در تشخیص و ثبت نور و تاریکی توان رقابت با چشم انسان را ندارد. اما همه مساله فقط نور است. پس چرا سعی نکنیم با سرعت های مختلف شاتر از یک منظره عکس بگیریم و در آخر آنها را با هم ترکیب کنیم تا بهترین کنتراست نور و تاریکی را داشته باشیم. این دقیقا همان کاری است که اچ*دی*آر انجام می دهد.

اچ*دی*آر با ترکیب چند عکس تولید می شود. برای تولید این عکس ها، باید بین سه تا 5 عکس با نوردهی ویژه گرفته شود تا دوربین آنها را با هم ترکیب و عکسی واحد ارایه دهد.

در ادامه مراحل و موارد موردنیاز برای تولید عکس HDR را معرفی کرده ایم.

موارد موردنیاز

1. دوربینی که قابلیت تنظیم میزان نوردهی (اندازه دیافراگم) را داشته باشد. اگر دوربینی داشته باشید که بتواند از یک منظره و کادربندی واحد با نوردهی های متفاوت چندین عکس بگیرد بسیار بهتر است.

2. سه پایه. هنگامی که قصد ثبت چند عکس از یک منظره را دارید، بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا وضعیت دوربین ثابت و کمترین حرکت را داشته باشد.

3. منظره هایی با کنتراست بالا. اچ*دی*آر در این حالت ها بسیار عالی است. عکاسی اچ*دی*آر از یک کارت توسی همانی است که عکس معمولی است. اما عکاسی از منظره های طبیعت زیر نور آفتاب یا ابرهای صاعقه*دار صحنه هایی هستند که در حالت اچ*دی*آر بهترین نتیجه را خواهند داشت.



4. شاید به برخی نرم افزارهای اچ*دی*آر نیز نیاز داشته باشید. به طور مثال، می توانید از Photomatix استفاده کنید. این نرم افزار امکان تولید عکس ها از حالت سورئال تا بسیار چشمگیر و عالی را به کاربر می دهد.

5. برای یادگیری استفاده از این گزینه به زمان هم نیاز دارید. هیچ کاری با معجزه پیش نمی رود. باید تمرین زیادی داشته باشید. عکس های اچ*دی*آر هم همچون دیگر قابلیت های دوربین به تکرار و تمرین زیاد نیاز دارد.

چطور یک عکس اچ*دی*آر بگیریم؟

1. به دنبال منظره ای با بالاترین میزان کنتراست باشید.

2. دوربین را روی سه پایه ثابت کنید و اگر ممکن است از کابل شاتر استفاده کنید تا به فشار خود کلید شاتر هم نیازی نباشد (برای جلوگیری از لرزش).

3. ترجیحا دوربین دیجیتال خود را روی حالت RAW (عکاس خام) قرار دهید. عکس های خام جزئیات نوردهی بیشتری نسبت به حالت JPG دارند.



4. دوربین را روی حالت اولویت نوردهی تنظیم کنید. این کار کمک می کند تا تنظیمات نوردهی همیشه به دلخواه شما باشد و به طور خودکار نیز سرعت شاتر را تغییر می دهد تا بدون تغییر عمق تصویر، نوردهی های متفاوت داشته باشد.

5. دوربین را روی فوکوس خودکار تنظیم کنید و خودتان روی منظره فوکوس کنید.

6. اگر دوربین این امکان را دارد، از منوی تنظیمات دوربین ترجیحا گزینه Auto Exposure Bracketing (نوردهی خودکار در محدوده های متفاوت) و گزینه چند عکسی را انتخاب کنید.

7. سه عکس پشت سر هم بگیرید.

8. عکس ها را در برنامه پروسه تولید HDR بگذارید و عکس اچ*دی*آر ایجاد کنید.

نکته: اگر دوربین قابلیت عکاسی پیاپی یا ثبت عکس واحد با نوردهی های متفاوت را ندارد، باید خودتان به صوت دستی این کار را انجام دهید. اما باید همه حواستان این باشد که دوربین کمترین حرکت و لرزش را داشته باشد.

مزایای اچ*دی*آر

تولید عکس هایی با بهترین نور و کنتراست

روند تولید عکس اچ*دی*آر بسیار ساده است و می توانید به راحتی در آن حرفه ای شوید. گاهی برخی نویزها تاثیر بدی روی عکس ها دارند، اما با اچ*دی*آر و نرم افزارهای آن می توانید این نویز و اشکالات را تا حد زیادی کاهش دهید. یکی از ابزار کاهش نویز، نویزافزار است.

معایب اچ*دی*آر

یادگیری آن زمان گیر است. همچون دوچرخه سواری باید زیاد تمرین کنید و بارها زمین بخورید تا بالاخره توان حفظ تعادل روی دوچرخه را پیدا کنید. عکس های اچ*دی*آر همیشه میزانی نویز دارند که همچون فیلم های بی کیفیت به نظر می رسد. حالت اچ*دی*آر باعث می شود تا زشتی ها عکس بیشتر به چشم بیاید.
پاسخ
#3
حالا ایده من : عکاسی از سحابی بدون موتور ؟!!!
بنظرتون میشه؟ خوب مگر نه اینکه موقعی که نوردهی بالا مد نظره (برای اجرام کم نور مثل سحابی ها) یک فریم رو بارها نوردهی میکنیم (مثلا چند دقیقه که مستلزم وجود موتور هست )؟! خوب اگه بیایم و چند فریم رو با هم ترکیب کنیم چطور حتما میگین اینکارم انجام میشه یعنی همون تک فریم های قبلی رو با نرم افزار های خاصی روی هم میندازیم خوب این یعنی باید موتور داشته باشیم وگرنه نمیشه ولیIdea اگه عکسهای پشت سرهم که با دوربین یا موبایل گرفته میشه رو با نرم افزار HDRsoft.Photomatix.Pro روی هم منطبق کنین دیگه نیازی به موتور نیست و میشه خطاهای هم مرکز نبودن عکسهارو (کشیده شدن مراکز پرنور رو ) اصلاح کرد Big Grin خوب مطمئناً دوستانی هستن که اینکارو امتحان کردن چون بیشتر باهاش درگیر بودن اگه کسی تجربه ای داره خواهش مینکم برامون توضیح بدن و یا این روش رو نقد کنن مرسی Wink
پاسخ
#4
یعنی شما می فرمایید که از یک فریم مثلا 10 تا کپی بگیریم و بعدش استک کنیم ؟!:d سیستم از کجا می فهمد ؟:d
پاسخ
#5
bigstar344 نوشته: حالا ایده من : عکاسی از سحابی بدون موتور ؟!!!
بنظرتون میشه؟ خوب مگر نه اینکه موقعی که نوردهی بالا مد نظره (برای اجرام کم نور مثل سحابی ها) یک فریم رو بارها نوردهی میکنیم (مثلا چند دقیقه که مستلزم وجود موتور هست )؟! خوب اگه بیایم و چند فریم رو با هم ترکیب کنیم چطور حتما میگین اینکارم انجام میشه یعنی همون تک فریم های قبلی رو با نرم افزار های خاصی روی هم میندازیم خوب این یعنی باید موتور داشته باشیم وگرنه نمیشه ولیIdea اگه عکسهای پشت سرهم که با دوربین یا موبایل گرفته میشه رو با نرم افزار HDRsoft.Photomatix.Pro روی هم منطبق کنین دیگه نیازی به موتور نیست و میشه خطاهای هم مرکز نبودن عکسهارو (کشیده شدن مراکز پرنور رو ) اصلاح کرد Big Grin خوب مطمئناً دوستانی هستن که اینکارو امتحان کردن چون بیشتر باهاش درگیر بودن اگه کسی تجربه ای داره خواهش مینکم برامون توضیح بدن و یا این روش رو نقد کنن مرسی Wink

مشکل اینجاست که یه حداقل نوردهی ای لازمه تا سحابی ثبت بشه، وگرنه با 1000 فریم روی هم انداختن هم هیچی بوجود نمیاد.
شاید برای جبار حدود 20 تا 30 ثانیه باشه.
بعد از اونه که میتونیم بحث کنیم ایا روش شما عملیه یا نه.
پاسخ
#6
صرفنظر از برنامه بالا دوتا برنامه دیگه رو که مخصوص موبایل هست معرفی کردم برنامه به این شکل عمل میکنه وقتی شما گزینه ثبت عکس رو میزنین بطور اتوماتیک چندتا عکس میگیره توی اولی سه عکس و دومی بدلخواه خودتون که در مورد اول این سه شات حدود 5 تا 10 ثانیه طول میکشه خودتم فک کنم بتونی زمانشو تعیین کنی زیاد باش ور نرفتم در هرصورت این سه شات رو روهم میندازه و نورشونو adjust میکنه و در نهایت هم خودت میتونی sharpness , exposure و... تنظیم کنی پیشنهاد میکنم یه عکس رو اول با دوربین معمولی گوشیت بگیری و بعد با برنامه بعد این دوتارو با هم مقایسه کن اونوقت متوجه میشی منظورم چی بوده . اینم اسم نرم افزارها که البته آندروید هستن HDR Camera و Camera HDR Studio
واین هم یک نمونه برای HDR Camera
اولی با دوربین موبایل و دومی با برنامه نصب شده رو همون موبایل[ATTACH=CONFIG]2003[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2004[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   2014-04-14_19-33-12_HDR.jpg (اندازه 83.15 KB / تعداد دانلود: 8)
.jpg   2014-04-14 19.32.26.jpg (اندازه 93.51 KB / تعداد دانلود: 9)
پاسخ
#7
bigstar344 نوشته: صرفنظر از برنامه بالا دوتا برنامه دیگه رو که مخصوص موبایل هست معرفی کردم برنامه به این شکل عمل میکنه وقتی شما گزینه ثبت عکس رو میزنین بطور اتوماتیک چندتا عکس میگیره توی اولی سه عکس و دومی بدلخواه خودتون که در مورد اول این سه شات حدود 5 تا 10 ثانیه طول میکشه خودتم فک کنم بتونی زمانشو تعیین کنی زیاد باش ور نرفتم در هرصورت این سه شات رو روهم میندازه و نورشونو adjust میکنه و در نهایت هم خودت میتونی sharpness , exposure و... تنظیم کنی پیشنهاد میکنم یه عکس رو اول با دوربین معمولی گوشیت بگیری و بعد با برنامه بعد این دوتارو با هم مقایسه کن اونوقت متوجه میشی منظورم چی بوده . اینم اسم نرم افزارها که البته آندروید هستن HDR Camera و Camera HDR Studioواین هم یک نمونه برای HDR Cameraاولی با دوربین موبایل و دومی با برنامه نصب شده رو همون موبایل[ATTACH=CONFIG]2003[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2004[/ATTACH]
لطفا انقدر عکاسی تو نورو با عکاسی نجومی مقایسه نکنید.بعید میدونم دوربین هیچ موبایلی تو تاریکی به اندازه کافی با کیفیت باشه که بتونه تو 20 ثانیه نوردهی، تصویر با کیفیت و کم نویزی بده.یعنی تقریبا میتونم بگم در اخر فقط نویز میمونه!
پاسخ
#8
درست میگین نویز زیاد میشه فقط این تصویر رو برای مقایسه گذاشتم که دوستان طرز کار hdr رو ببینن نمیخوام عکسهای غیر نجومی تو سایت زیاد بشه ولی یه نمونه تاریک هم ببینین نور بالا رفته ولی به همون نسبت نویز هم زیاد شده ولی از هیچی بهتره !
[ATTACH=CONFIG]2005[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2006[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   2014-04-16 20.31.22.jpg (اندازه 89.05 KB / تعداد دانلود: 11)
.jpg   Camera HDR Studio - 1397664335685.jpg (اندازه 97.12 KB / تعداد دانلود: 9)
پاسخ
#9
روشی برای جستجو در سایت تا درست شدن امکان جستجو !
این روش برای جستجوی عبارتی خاص در یک سایت مشخص بکار برده میشه و فرمت کلیش در موتور سرچ گوگل به این شکله :
siteConfuseditename keyword
مثلا Confusedite:http://astrotalk.ir/ لینک های مفید
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
Astronomy Education