رویدادهای داغ فضایی 2014 و 2015
#1
با نگاهی به عقب و بررسی رویدادهای فضایی 2014، یک دستاورد از همه چشمگیرتر بوده و آن، فرود بی*سابقه کاوشگر فیلائه بر روی یک دنباله*دار در فاصله صدها میلیون کیلومتری زمین است که نقطه اوج ماموریت روزتای سازمان فضایی اروپا به شمار می*رود.

این موفقیت تاکنون جایگاه*های بسیاری را در برترین*های سالی که گذشت، به دست آورده است.

با وجود به خواب رفتن فرودگر فیلائه، این ماموریت 1.7 میلیارد دلاری هنوز به پایان نرسیده است. دانشمندان در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سان*فرانسیسکو به نمایش تصاویر جدید این ماموریت پرداخته و در مورد مرحله بعدی سفر فضاپیمای روزتا صحبت کردند که اکنون دنباله*دار را دنبال می*کند.

این دانشمندان همچنین اظهار امیدواری کردند که بتوانند کاوشگر فیلائه را که اکنون به دلیل پایان یافتن باتری*ها و فقدان نور خورشید به خواب زمستانی فرو رفته، بازیابی کنند.

مت تیلور، دانشمند پروژه روزتا از برنامه تیم خود برای ارسال این فضاپیما در فاصله شش کیلومتری سطح دنباله*دار 67P/Churyumov-Gerasimenko در فوریه سال 2015 خبر داد که نزدیکترین رویایی آن در ماموریت اولیه*اش محسوب می*شود.

روزتا در طول این نزدیکی می*تواند تصاویر وضوح بالایی را در کنار داده*های مفید از انتشارات گازی دنباله*دار بدست بیاورد. همچنین ممکن است بتوان محل فرود فیلائه را که در روز 12 نوامبر (21 آبان) پس از برخورد با سطح دنباله*دار به مکان نامعلومی پرتاب شده، شناسایی کرد. تصاویر بدست آمده تاکنون نشان*دهنده یک محیط سایه*دار است که فرودگر را ناتوان از استفاده از پنلهای خورشیدی برای شارژ مجدد باتری*هایش کرده است.
[COLOR="#FF0000"]
در کنار داستان داغ روزتا[/COLOR]، رویدادهای فضایی دیگری نیز در سال 2014 رخ داد که از آن جمله می*توان به تراژدی فضاپیمای اسپیس*شیپ 2 اشاره کرد. فضاپیمای شرکت ویرجین گالکتیک در ماه ژانویه پرواز موفقی را به نمایش گذاشته بود اما تراژدی ماه اکتبر رخ داد که طی آن یکی از دو خلبان در پرواز آزمایشی سرنشین*دار فضاپیمای اسپیس*شیپ 2، کشته شد. بررسی*ها بر روی این حادثه ادامه داشته و برخی از مسافران آینده که برای سفر به فضا با این فضاپیما بلیت رزرو کرده بودند، با تردید روبرو شده*اند.

از دیگر رویدادهای جالب انسال باید به کشف سطوح متان در جو و همچنین مواد شیمیایی در سنگهای مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا اشاره کرد. این دو، سرنخ*هایی هستند که بررسی*ها برای نشانه*های حیات در گذشته یا حال سیاره سرخ را ارزشمند کرده*اند؛ اما کنجکاوی تنها کاوشگری نبود که این نشانه را کشف کرد؛ در ماه سپتامبر دو فضاپیمای ماون و همچنین ماموریت مدارگرد مریخ هند با موفقیت وارد مدار مریخ شده و به بررسی جو سیاره پرداختند. کاوشگر هندی از قابلیتهایی برخوردار بوده که می*تواند سطوح متان را در هوای مریخ پیگیری کند.

همچنین در سال 2014، دانشمندان با بررسی داده*های ماموریت شکار سیاره کپلر دریافتند که سیاره*های فراخورشیدی بسیار شبیه زمین در جهان وجود دارند. همچنین اخبار بهتری نیز وجود داشت و آن، بازگشت مجدد ماموریت کپلر به کار بود.
[COLOR="#FF0000"]
از دیگر رویدادهای فضایی[/COLOR] امسال باید به آزمایش موفق پرواز فضاپیمای بدون سرنشین اوریون اشاره کرد که ناسا قصد دارد در آینده از آن برای ارسال فضانورد به سیارات و در نهایت به مریخ بهره ببرد.
[COLOR="#FF0000"]
سال 2015 در فضا[/COLOR]

گذشته از رویدادهایی که در سال 2014 رخ داده، اتفاقات جالبی نیز در سال 2015 رخ خواهد داد که در اینجا به فهرستی از آن اشاره می*شود.

روز سیارات کوتوله: در ماه مارس، فضاپیمای داون ناسا در مدار اطراف سیاره کوتوله سرس برای اولین رویارویی نزدیک با آن قرار خواهد گرفت. سپس در ماه ژوئیه، کاوشگر نیو هورایزون(New Horizons) از کنار پلوتو و قمرهای آن خواهد گذشت.

فضاپیماهای بخش خصوصی: برنامه اسپیس*شیپ 2 تنها گزینه ناسا در برنامه فضایی خصوصی نیست. شرکت هوافضای XCOR احتمالا سال آینده آزمایشات هواپیمای موشکی Lynx خود را آغاز کرده و همچنین تاکسی*های فضایی سرنشین*دار پیشنهادی شرکتهای بوئینگ و اسپیس*ایکس نیز شکل خواهند گرفت.

یک سال حضور در ایستگاه فضایی: دو فضانورد آمریکایی و روسی قرار است ماموریت یک ساله خود را به عنوان تمرینی برای کاوشهای فضای عمیق در آینده در ایستگاه فضایی بین*المللی آغاز کنند.

تصمیمات کیهانی: آخرین بخش اطلاعات ماموریت پلانک سازمان فضایی اروپا قرار است ماه آینده منتشر شود. همچنین داده*های بیشتری از سوی طیف*سنج مغناطیسی آلفا و برخورددهنده بزرگ هادرونی در راه است. با در نظر گرفتن جنجالها در مورد یافته*های امواج گرانشی BICEP2، باید منتظر بررسی اسرار کیهانی زیادی در سال 2015 بود.

خورشیدگرفتگی در روز اعتدال: علاقمندان به نمایش*های آسمانی می*توانند در روز 20 مارس (29 اسفند) به تماشای ترکیبی از رویدادهای فضایی بپردازند. در این روز که اعتدال بهاری برای ساکنان نیمکره شمالی زمین آغاز می*شود، انسانها می*توانند به تماشای خورشیدگرفتگی کلی در کنار ابرماه بپردازند. البته کل این خورشیدگرفتگی تنها در گرینلند و ایسلند قابل مشاهده خواهد بود.
پاسخ
#2
ممنون عالی
پاسخ
#3
ممنون عالی بود .
پاسخ
#4
خیلی اووووووکی بودSmile
جهان های حبابی
پاسخ
#5
گشتی در ماجراهای فضایی 2014

[ATTACH=CONFIG]2198[/ATTACH]

[COLOR="#0000CD"] در سال گذشته میلادی دستاوردهای مهمی در سفرهای فضایی انجام شد که نخستین* پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون و انفجار موشک آنتارس بخشی از مهمترین دستاوردها محسوب می*شود.

در این گزارش مهمترین رویدادهای پرواز فضایی سال 2014 را مرور می*کنیم.[/COLOR]

کپسول فضایی اوریون

در گام بلند برای تحقق سفر سرنشین*دار به عمق فضا از جمله سفر به سیاره سرخ، نخستین پرتاب آزمایشی کپسول فضایی اوریون (Orion) ناسا که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است، پنجم دسامبر (14 آذر) انجام شد.

اوریون در مدت سفر فضایی 4.5 ساعته خود دو بار به دور زمین چرخید و بار دوم تا ارتفاع 5793 کیلومتری بالای زمین پرواز کرد که این ارتفاع 14 برابر دورتر از ایستگاه فضایی بین*المللی (ISS) است.

در نخستین پرواز آزمایشی کپسول فضایی اوریون موسوم به EFT-1، عملکرد رایانه*ها، سپر حرارتی، چترهای نجات و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت.

ناسا قصد دارد از فضاپیمای سرنشین*دار اوریون برای انتقال فضانوردان به مقاصد دوردست در عمق فضا از جمله سفر به ماه، مریخ و مقاصد فراتر از ایستگاه فضایی بین*المللی (ISS) استفاده کند.

انفجار موشک آنتارس دقایقی پس از پرتاب

موشک آنتارس متعلق به شرکت خصوصی اوربیتال*ساینس حامل کپسول باری سیگنوس، 29 اکتبر (هفتم آبان)، دقایقی پس از پرتاب از پایگاه فضایی والوپس در ویرجینیا، منفجر شد.

انفجار موشک آنتارس کشته یا مجروحی بر جای نگذاشت، اما باعث نابودی محموله 200 میلیون دلاری سیگنوس شد.

کپسول باری سیگنوس در سومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی (Orb-3) حدود 2270 کیلوگرم بار شامل آب و غذا، آزمایشات علمی، وسایل مورد نیاز فضانوردان و نمونه اولیه ماهواره Redmoond را به فضا منتقل می*کرد که تمامی این محموله در انفجار موشک نابود شد.

کارشناسان بروز نقص در موتور AJ26 موشک را عامل این حادثه عنوان می*کنند، اما تحقیقات ناسا و شرکت اوربیتال*ساینس در این خصوص هنوز تکمیل نشده است.

تراژدی انفجار هواپیمای فضایی اسپیس*شیپ 2

هواپیمای فضایی اسیپس*شیپ 2 متعلق به شرکت ویرجین*گالاکتیک در هنگام پرواز آزمایشی بر فراز صحرای موجاوه، 31 اکتبر (نهم آبان) و تنها دو روز پس از سانحه انفجار موشک آنتارس، در آسمان منفجر شد و «مایکل آلزبری»، خلبان آمریکایی آن کشته و خلبان دیگر به نام «پیتر سیبولد» زخمی شد.

بروز این سانحه درحالی صورت گرفت که «ریچارد برانسون» مالک شرکت ویرجین*گالاکتیک از آغاز اعزام گردشگر به فضا با استفاده از هواپیمای فضایی اسیپس*شیپ 2 از اوایل سال 2015 خبر داده بود.

در پی این حادثه، تعدادی زیادی از افرادی که اقدام به پیش*خرید بلیت 250 هزار دلاری برای سفر دو ساعته به ارتفاع 110 کیلومتری زمین و تجربه بی*وزنی پنج دقیقه*ای کرده بودند، از انجام این سفر انصراف دادند.

نخستین فرود بر سطح یک دنباله*دار

کاوشگر روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) در یک مأموریت تاریخی و پس از یک سفر فضایی 10 ساله، در اطراف دنباله*دار چهار کیلومتری 67P/Churyumov-Gerasimenko قرار گرفت.

در ادامه این مأموریت، فرودگر فیلائه (Philae) از کاوشگر روزتا جدا شده و 12 نوامبر (21 آبان) نخستین فرود نرم بر روی یک دنباله*دار را در طول تاریخ سفرهای فضایی به نام خود ثبت کرد.

فرودگر فیلائه پس از حدود 57 ساعت فعالیت بر سطح دنباله*دار 67P بدلیل اتمام باتری از کار افتاد، اما روزتا همچنان در اطراف دنباله*دار به تحقیقات خود ادامه می*دهد.

هند هم به مریخ رسید

مأموریت مدارگرد مریخ (MOM) هند با نام غیررسمی Mangalyaan پس از یک سفر 300 روزه و پیمودن مسافت 780 میلیون کیلومتری، 24 سپتامبر (دوم مهر) در گرانش ضعیف سیاره مریخ گرفتار شد.

با این دستاورد مهم، نام هند بعنوان نخستین کشور آسیایی که به سیاره سرخ دست پیدا کرد، در کنار شوروی سابق و ناسا قرار گرفت.

کل بودجه پروژه مأموریت مدارگرد مریخ (MOM) هند بالغ بر 73 میلیون دلار اعلام شده است که بسیار کمتر از بودجه 671 میلیون دلاری مدارگرد مریخ «ماون» ناسا است که با فاصله زمانی یک هفته*ای به این سیاره رسید.

بوئینگ و اسپیس*ایکس برندگان نهایی تاکسی فضایی ناسا

دو شرکت خصوصی بوئینگ و اسپیس*ایکس بعنوان برندگان نهایی رقابت طراحی تاکسی فضایی ناسا در سال 2017 انتخاب شدند.

این دو قرارداد به مبلغ 6.8 میلیارد دلار، به منظور تکمیل گواهینامه ناسا برای سیستم*های حمل*ونقل فضایی سرنشین*دار با قابلیت انتقال انسان به مدار زمین طراحی شدند.

شرکت بوئینگ با قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار و با فضاپیمای CST-100* و شرکت اسپیس*ایکس با قراردادی به ارزش 2.6 میلیارد دلار و کپسول فضایی سرنشین*دار دراگون، فضانوردان را از سال 2017 به ایستگاه فضایی بین*المللی (ISS)* منتقل خواهند کرد.

رکورد پرش از لبه فضا توسط معاون شرکت گوگل

«آلن اویستیس» 57 ساله یکی از مدیران اجرایی ارشد و معاون رئیس شرکت گوگل، 24 اکتبر (دوم آبان) با پوشیدن لباس مخصوص فضانوردی و انتقال به لبه فضا توسط یک بالن هلیومی، چند رکورد جهانی به نام خود ثبت کرد.

بالن هلیومی در مدت زمان دو ساعت و هفت دقیقه، «اویستیس» را به ارتفاع 135 هزار پایی (41 کیلومتری) منتقل کرد تا رکورد سرعت 1321 کیلومتر در ساعت (1.23 ماخ) به نام وی ثبت شود.

فرود فرودگر چین بر سطح ماه

فرودگر چانگه-3 به همراه ماهنورد یوتو در قالب فاز دوم از برنامه اکتشاف در روز 14 دسامبر (23 آذر) فرود نرم و کنترل شده*ای را بر سطح ماه تجربه کرد و با این فرود نرم، نام چین در کنار شوروی سابق و آمریکا قرار گرفت.

مأموریت چانگه-3 به محققان در درک بهتر محیط ماه و رفع ایرادات در مأموریت*های بعدی کمک شایانی می*کند.


فایل‌های پیوست
.jpg   2014.JPG (اندازه 24.48 KB / تعداد دانلود: 1)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
رویدادهای داغ نجومی hanieirvani 0 2,690 12-28-2015, 08:40 PM
آخرین ارسال: hanieirvani

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان