چگونه منجم آماتور شویم ؟؟؟
#1
سلام
این مقاله رو در سایت تبیان دیدم که شاید بعضی ها نخونده باشن
لینک اصلی خبر : http://www.tebyan.net/science_technolog ... 87029.html

چگونه منجم آماتور شوم؟

برای بسیاری از ما پیش آمده است که از خود بپرسیم چگونه می توان وارد دنیای نجوم شد و به عنوان منجمی آماتور یا حرفه ای به کار خود ادامه داد. در ایران راه های بسیاری پیش روی علاقه مندان قرار دارد که اگر چه در دو دسته نجوم آماتوری و حرفه ای قرار می گیرند، اما به برخی از آنها توجه ویژه ای شده است. در این مقاله این راه های پیش روی علاقه مندان نجوم را مرور می کنیم.



چگونه منجم آماتور شوم؟

منجم آماتور، منجمی است که فقط بر حسب علاقه دلبسته نجوم شده و با استفاده از منابع مختلف بر اطلاعات نجومی خود افزوده است، اما الزاماً تحصیلات نجومی دانشگاهی ندارد. آماتور در نجوم آماتوری به معنی تازه کار نیست، بلکه به معنای فردی است که علاقه شخصی سبب تحصیل فعالیت وی می شود. تحصیل در نجوم آماتوری می تواند به صورت خودآموز با استفاده از کتاب ها و منابع مختلف باشد، می تواند با استفاده از کلاس های نجومی رصدخانه ها، آسمان نماها، مدارس، مراکز علوم و مؤسسات مختلف باشد، می تواند با شرکت در برنامه های همگانی نجومی یا با استفاده از برنامه های تلویزیونی آغاز شود؛ راه های دیگری نیز برای تحصیل نجوم آماتوری هست که کمتر محبوب است.

بازه ی سنی علاقمندان به نجوم آماتوری

منجمان آماتور، بیشتر از راه نجوم آماتوری امرار معاش نمی کنند و اغلب آنها شغلی دیگر دارند. در ایران اغلب منجمان آماتور سنی نزدیک به 20 سال دارند، اما در کشورهای توسعه یافته سن میانگین نزدیک به 50 سال است. دلیل عمده آن هم عدم تامین درآمد منجمان آماتور با این حرفه است و به همین سبب در ایران در سن دانش آموزی و دانشجویی و در کشورهای توسعه یافته پس از بازنشستگی، نجوم آماتوری مورد علاقه قرار می گیرد.

منجم آماتور، مدام در حال آموختن است؛ این آموختن می تواند فقط به صورت تخصصی روی یکی از شاخه های نجوم آماتوری باشد یا به بهتر شدن مهارت های رصدی و همچنین دانسته های علمی منجم آماتور از کیهان بینجامد. نجوم آماتوری به سبب ایجاد شناختی شفاف نسبت به کیهان و آسمان، بسیار بر نوع نگرش افراد بر محیط اطرافشان تاثیر می گذارد. فراموش نکنیم هنوز هم در دنیای علم کارهایی مثل ثبت متغیرها و ثبت بارش های شهابی هست که بیشتر از عهده منجمان آماتور برآید. همچنین منجمان آماتور خبره، نقش عمده ای در کشف نواخترها، ابرنواخترها، سیارک ها و دنباله دارها ایفا می کنند. در سال های اخیر با افزایش دامنه شبکه های اطلاعاتی و اینترنت، رصدخانه های مجازی و دستیابی به داده های علمی، امکان فعالیت تخصصی و علم محور منجمان آماتور فراهم آمده است و آنها می توانند با استفاده از روش های علمی در کنار منجمان حرفه ای به کمک برای یافتن پاسخ های جدید به مسائل علمی برآیند.



تألیف:

محمد جواد ترابی

منبع:

روزنامه جام جم، ویژه نامه سال جهانی نجوم، 12 دی 1387

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی

به نقل از http://www.tebyan.net
پاسخ
#2
ستاره شناسی آماتور
آماتور به معنی علاقه مندی فردی به یک رشته یا کار خاص. آماتور به معنی عاشق یک موضوع بودن نیز است. اما در ایران این واژه نیز بسیار بد جا افتاده است. ستاره شناسی آماتور تعریف زیر را دارد :

ستاره شناس آماتور غیر حرفه‌ای : ستاره شناسی که به این علم علاقه دارد و تنها برای داشتن اطلاعات و مباحث در این باره مطلب می خواند.
ستاره شناس آماتور حرفه‌ای : ستاره شناسی که علم ستاره شناسی و تمامی زمینه ها یا برخی از زمینه‌ها تلاش و کوشش می کند. فعالیت این ستاره شناسی همراه با کار عملی و علمی است.
ستاره شناس آکادمیک : فردی است که در این رشته در یکی از آموزشگاه‌های عالی کشوری تحصیل کرده باشد. این فرد بیشتر با فرمولها سر و کار دارد.

پس بهتر است که دید جدید را در این باره به کار ببریم.
پاسخ
#3
Observer نوشته: ستاره شناس آماتور حرفه‌ای : ستاره شناسی که علم ستاره شناسی و تمامی زمینه ها یا برخی از زمینه‌ها تلاش و کوشش می کند. فعالیت این ستاره شناسی همراه با کار عملی و علمی است.
ستاره شناس آکادمیک : فردی است که در این رشته در یکی از آموزشگاه‌های عالی کشوری تحصیل کرده باشد. این فرد بیشتر با فرمولها سر و کار دارد.
پس تعریف ستاره شناس حرفه ای چیه ؟ شما که تمام موارد رو حرفه ای تلقی کردید ! :roll:
پاسخ
#4
اگر مطلب را کامل بخوانید متوجه خواهد شد که حرفه ای که امروزه رواج دارد با آکادمیک یا دانشگاهی برابر است.
پاسخ
#5
خوب پس طبق تعریف شما همه آماتور هستند ..... و به آماتورهای حرفه ای می گیم ستاره شناس حرفه ای ؟
چون تا اونجا که من میدونستم ستاره شناسان یا آماتورند یا حرفه ای
پاسخ
#6
انگار که شما این موضوع را درست متوجه نشدید.
در مطلب نوشته شده توسط بنده گفته شده که ستاره شناس دو دسته دارد. آماتور و آکادمیک. که این دو دارای دسته بندی خاص خود هستند. آماتور حرفه ای و آماتور غیر حرفه ای ...
پاسخ
#7
سلام
به نظر من!
اگر کسی از راه ستاره شناسی امرار معاش کند به این شخص ستاره شناس حرفه ای می گویند.
اگر شخصی به خاطر علاقه شخصی و موارد دیگر به دنبال این دانش کهن باشد و هیچ سودی از لحاظ مادی نداشته باشد
به این شخص ستاره شناس آماتور می گویند.

پاسخ
#8
نظر شما محترم
اما امرار معاش از راه ستاره شناسی ربطی به حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای و آکادمیک ندارد. امرار معاش در یک رشته یا موضوعی خاص هم می تواند آماتور باشد هم آکادمیک./.
پاسخ
#9
به نظر من تنها تفاوت ستاره شناس آماتور و حرفه ای موردی است که ذکر کردم.

پاسخ
#10
نظر هر کسی برای خودش محترم است. اما موضوع تقسیم بندی ستاره شناسان را شما انتخاب نمی کنید. قانون خاصی دارد که من یکی از نویسندگان و طراحان ان در ایران هستم. بنابراین فکر کنم جواب را کاملاً متوجه شده باشید.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
زندگی یک منجم Shirmardi 20 8,676 10-25-2009, 12:26 PM
آخرین ارسال: p_astronomer

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان