تلسکوپی برای رصد تمام سیارات منظومه شمسی
#1
سلام دوستان . من تازه عضو شدم. میخواستم ببینم :
1-آیا تلسکوپی برای رصد تمام سیارات منظومه شمسی مثل زحل ، زحل - اورانوس - نپتون و یا حتی دیدن ماههای زحل و مشتری با بالا ترین وضوح هست ؟
2-اگر هست حدودا چقدر قیمتشه ؟ :confused:
از ساعت 2 نصف شب تا الان که ساعت 11 صبحه دارم مطالبتون رومیخونم و اینطور که فهمیدم ، سیارات دور رو نمیشه رنگی مشاهده کرد! که کلی خورد تو ذوقم!!! Sad Sad
3-درسته آیا؟؟؟
4-با این تلسکوپای 8 اینچی و 10 اینچی که همه (اکثرا) ازش حرف میزنید ، چه سیاراتی رو میشه رصد کرد ؟
فرزند هنر باش به مانند پدر ***** فرزند هنر زنده کند نام پدر...
پاسخ
#2
سیارات اکثرا کوچک دیده میشن.
اون تصوری که ممکنه داشته باشید که تمام میدان دیدو پر کنن، درست نیست.
اما این اصلا جذابیت رصدشونو کم نمیکنه.
اگر صرفا قصد رصد سیارات رو دارید، از یه تلسکوپ با فاصله کانونی زیاد به همراه پایه goto استفاده کنید.
شاید بهترین گزینه یه ماکستوف کسگرین با پایه گوتو باشه.
بهتره اول اهداف رصدیتونو کامل تر شرح بدید تا بشه گزینه مناسبو پیدا کرد.
پاسخ
#3
داداش گلم ، به اختصار برات مینویسم که سرت رو درد نیارم . من شغلم عکاسیه ، شغل پدرم هم همین بوده اونم با سابقه 63 ساله . به جرعت میتونم بگم یکی از بزرگترین آرشیو های عکس توی ایران دست منه . Rolleyes
به شدت علافه دارم به ستاره سناسی و نجوم . تا حالا پیگیر انجمنهاوو سایتهای نجوم آماتوریوو از این جور حرفا نبودم ، چون نه از اسمش خوشم میاد(نجوم آماتوری!!!:| :!Smile و نه قبول دارم کارشون رو ؛ ولی تا دلت بخواد راجب علم نجوم مطالعه کردمو فیلم مستند نگاه کردم . فقط و فقط ووو فقطم بخاطر علاقم بوده . خلاصه لپ مطلب رو بهت بگم : هدفم از رصد کردن فقط و فقط لذت بردن و حیرت کردن از عظمت آسمان است . اما نمیدونم چطوری بگم ، یجورایی با چیزی که فکر میکردم انگار تفاوت داره و نمیشه مثل عکسهای ناسا سیارات رو واضحو رنگی دید Sad Sad درسته ؟؟؟
و این رو هم اضافه کنم که اصلا شرایط مالیم خوب نیست و واقعا در مضیغه هستم. با این تفاسیر پیشنهادت چیه ؟
فرزند هنر باش به مانند پدر ***** فرزند هنر زنده کند نام پدر...
پاسخ
#4
تو آسمون دنبال رنگ و لعاب نگرد همه چیز خاکستری و سیاه و سفیده .....اما یادت باشه به قولی بهترین فیلمها و عکسها به نظر بعضی سیاه و سفیدن.من یکی که هنوز از دیدن فیلمهای سیاه و سفید و عکسهای سیاه و سفید لذت میبرم . خوبه که با عکاسی آشنایی داری .فعلا اگه دستت خالیه برای خرید تلسکوپ میتونی با دوربینی که داری کلی از آسمون عکس بگیری .
و اما در مورد تنفر شما از اسم نجوم آماتوری باید بگم لفظ آماتور به معنای بی اطلاعی و خامی نیست چه بسا بیشترین اکتشافات رصدی را خود آماتورها انجام میدهند . حرفه ای اونایی هستن که زندگیشون رو وقف این کار میکنند و میشه گفت یه جورایی دانشمند هستند و مدام در شبانه روز در حال تحقیق هستند و در سازمانهای هوا فضا در حال کار و فعالیتن یعنی حتی شغلشون هم بی ربط به نجوم نیست شما از لفظی که به این گروه اطلاق میشه بدتون میاد اما خب نجوم یا به شکل حرفه ای دنبال میشه یا به شکل آماتور اما ارزش هیچکدام از دیگری کمتر یا بیشتر نیست .
پاسخ
#5
اگر فقط برای رصد میخواید و شرایط مالیتون مساعد نیست، 8 دابسونی بهترین انتخابه.
از 8 دابسونی نا امید نمیشید، عمریم هست. یعنی دیگه به تلسکوپ دیگه ای نیاز پیدا نمیکنید.
درسته تلسکوپ های ارزونتری هستن، ولی اگر پولتون براتون ارزش داره و نمی خواید چند بار هزینه کنید، 8 دابسونی بهترین گزینست.
در ضمن، سیارات تا حد زیادی رنگی دیده میشن.
پاسخ
#6
داداش گلم ممنون از راهنماییت ... من قصد توهین نداشتم ، ولی یجوریایی حیفه کسانی مثل شما یا دوستای دیگمون که ماشالا از لحاظ تجربه و اطلاعات در سطح بالایی هستند آماتور خطاب بشن :-? و دوم اینکه منم با شما هم عقیدم که بهترین فیلمها نگاتیو های سیا سفید و یا بعضا رنگی بودن و بهترین عکاسها قدیمیها بودند . من با اینکه از بچگی با دوربین بزرگ شدمو پدرم یکی از با سابقه ترین عکاسای ایرانه و تحصیل کرده این رشته ام ، ولی هنوز خودم رو عکاس نمیدونم . دیجیتال خیلی کارهارو راحت کرده ، یه خوبیایی داره به بدیایی هم داره دیگه؛ مثلا یکی از بدیاش اینه که هرکی پول داره میره یه دوربین آنچنانی میگیره دستش و هنوز شش ماه نشده اسم خودش رو میزاره عکاس !!! :mad: دیدم که میگماااا ! Smile با دوربینم هر وقت وقت کنم از ستاره هاوو ماه عکس میگیرم . عاشق عکاسهای startrails هستم. دیدنش آدم رو به جنون وصف ناپذیری میرسونه؛ مخصوصا اگه عکاسش خودت باشی Big Grin
فرزند هنر باش به مانند پدر ***** فرزند هنر زنده کند نام پدر...
پاسخ
#7
regulus عزیز : بینهایت ممنون از راهنماییت .
الان 2 سوال جدید برام پیش اومد . هرکس میدونه ممنون میشه اگه راهنماییم کنه ...
اول : به طور مثال من که دانشم در سطح مطالعه ایه ، به چز رصد کردن چه کارایی میتونم بکنم با تلسکوپ ؟ بی زحمت چندتا مثال بزن برام .
و دوم اینکه : من تا حالا از پشت تلسکوپ به آسمان نگاه نکردم؛ اما دوستانی که تجربه دارن لطفا دانششون رو با من به اشتراک بزارن. برای مثال من 3 تا عکس از مریخ - مشتری - و زحل آپلود میکنم ، شما بگید که آیا من به طور مثال با 8 دابسونی همینحوری میبینم یا با وضوح و رنگ بالاتر یا بر عکس و یا هر چیز دیگه ای ...
[ATTACH=CONFIG]2182[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2183[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2184[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   jupiter_16_01_05.jpg (اندازه 25.59 KB / تعداد دانلود: 30)
.jpg   mars.jpg (اندازه 14.16 KB / تعداد دانلود: 26)
.jpg   saturn16_01_05.jpg (اندازه 24.59 KB / تعداد دانلود: 27)
فرزند هنر باش به مانند پدر ***** فرزند هنر زنده کند نام پدر...
پاسخ
#8
shervin نوشته: من تا حالا از پشت تلسکوپ به آسمان نگاه نکردم؛ اما دوستانی که تجربه دارن لطفا دانششون رو با من به اشتراک بزارن. برای مثال من 3 تا عکس از مریخ - مشتری - و زحل آپلود میکنم ، شما بگید که آیا من به طور مثال با 8 دابسونی همینحوری میبینم یا با وضوح و رنگ بالاتر یا بر عکس و یا هر چیز دیگه ای ...
[ATTACH=CONFIG]2182[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2183[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2184[/ATTACH]

سلام دوست گرامی.

من خودم تازه به آسمان و رصد کردنش علاقمند شدم. دوربین دوچشمی و تلسکوپ 8 دابسونی گرفتم. قبل از خرید همین تصور شما رو داشتم یعنی فکر می کردم اجرامی که دیده میشه مثل عکس های ناسا هست. اما تو یوتیوب دنبال ویدیوهایی گشتم که افراد مختلف از پشت تلسکوپ هاشون از ماه و سیاره ها گرفته بودن و آپلود کردن و گذاشته بودن و دیم که شباهتی به عکس های ناسا نداره.
با این حال ابزارهای رصدی رو گرفتم و باید بگم رصد کردن باهاشون لذت خودش رو داره. البته خیلی مهمه که برای چی می خواین رصد کنید.
همین دیشب با دوربین دوچشمی موفق شدم کهکشان آندرومدا رو رصد کنم. البته به صورت یک تکه ابر کوچک محو؛ و اونم تو آسمان شهری مثل اصفهان. دیدن جرمی که میدونستم چیزی حدود دو و نیم میلیون سال نوری از من فاصله داره احساس خاصی ر:/.. در من به وجود آورده بود که واقعا وصف نشدنیه.
مشتری رو با بزرگنمایی 120 برابر چیزی کوچکتر از عکسی که شما گذاشتین دیدم اما کمربندش مشخص بود. احتمالا با بزرگنمایی های بالاتر واضح تر میشه اما فکر میکنم باید فیلتر رصدی برای سیاره ها هم استفاده بشه چون نوز بازتاب شده از سیاره نمیذاره اون رو به صورت واضح ببینید.
اگر هدف شما از رصد کردن اجرام آسمانی عکاسی کردن از اونهاست دوستان میتونن راهنماییتون کنن اما اگه صرفا لذت بردن از آسمان هست میتونید مثل من ویدیوهای توی یوتیوب رو تماشا کنید و بعد تصمیم بگیرید که تلسکوپ بخرید یا نه.
من به شخصه پشیمون نیستم و کلی هم لذت میبرم ولی فرد دیگه ای ممکنه از اینکه نمیتونه عکس های مثل اونهایی که ناسا از آسمون ارائه میده رو ببینه، از رصد آسمون زده بشه.
پاسخ
#9
مشتری و زحل با جزئیات بیشتری دیده میشن، ولی مریخ کوچکتر و با جزئیات کمتر از این دیده میشه.
در شرایط ایده ال جزئیات مریخ به این حد میرسه.
پاسخ
#10
محسن جان مرسی از پاسخت و راهنماییت . من به هیچ عنوان از دیدن آسمون و سیارات زده نشدم ، فقط کمی 2 دل شدم برای خرید تلسکوپ . دلیل 2 دل بودنم هم اینه که شدیدا دستم خالیه و نمیدونم که آیا الان بگیرم یا بزارم یرای بعد . با توضیحات تو و regulus عزیز به این نتیحه رسیدم که فعلا بهتره عجله نکنم.
فقط یک دنیا ممنونت میشم اگه برای نمونه 2 یا 3 تا از اون لینک های یوتوب رو برام بزاری . بقیه اش رو خودم پیدا میکنم ... یک دنیا ممنون.
فرزند هنر باش به مانند پدر ***** فرزند هنر زنده کند نام پدر...
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
راهنمایی برای خرید تلسکوپ aref.moradi 109 48,630 10-16-2016, 02:21 AM
آخرین ارسال: Regulus
این تلسکوپ خوبه ؟ برای شروع alisc 3 3,405 12-06-2014, 01:54 PM
آخرین ارسال: Regulus
موتور برای تلسکوپ دابسونی mmh1 2 2,274 02-04-2013, 05:39 PM
آخرین ارسال: khosro777
با تلسکوپ 6 اینچ می توان تمام اجرام مسیه را رصد کرد؟ adrahmad 10 5,821 12-04-2011, 12:33 AM
آخرین ارسال: MY SKY
تلسکوپی که همیشه آرزوی داشتنشو داری چیه؟ masoud farahbakhsh 9 3,525 11-03-2011, 06:21 PM
آخرین ارسال: over sky
راهنمایی برای خرید تلسکوپ نیوتنی masoud farahbakhsh 23 10,557 10-10-2011, 09:11 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
راهنمایی در مورد انتخاب تلسکوپ برای عکاسی نجوم jackson 5 4,214 10-14-2010, 01:23 PM
آخرین ارسال: abadanastro
چرا میگن تلسکوپی مثل 12اینچ برای رصد بیرون از شهرمناسب نیست؟ ali_solo_ejay 3 2,082 08-25-2010, 11:25 PM
آخرین ارسال: New Astronomer
کمک برای خرید مقر تلسکوپ dahr 9 3,298 07-13-2010, 07:58 PM
آخرین ارسال: yperseusy
تلسکوپ 8 اینچ بازتابی+مشورت برای خرید alireza_space 22 8,468 06-25-2010, 07:45 PM
آخرین ارسال: Sky_Watcher

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان